به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صالحی، در کانال خود در ایتا نوشت:
«ابلاغ سند استانی ستاد روایت پیشرفت؛ خبری خوب با چند انذار و راهکار
شاید بهترین خبری که میشد سال قبل یا در شش ماهه اول امسال میشنیدیم همین تصمیم درباره پرداختن به موضوع روایت پیشرفت برای نوجوانان و جوانان است. حالا هر چند دیر، اما این تصمیم گرفته شد و پس از ابلاغ (سند استانی روایت پیشرفت و آئیننامه تشکیل ستاد آن در استان)، امیدوارم هر چه زودتر اصل مطلب اجرایی شده و البته استمرار داشته باشد.
در ترکیب اعضای حقیقی و حقوقی ستاد استانی جایی برای مدیریت شهری یا اصحاب رسانه دیده نشده بود، به همین خاطر ضمن ابراز خرسندی زیاد از این اتفاق لازم، چند پیشنهاد و انذار در این رابطه را اینجا عرض میکنم:
روایت کردن سه رکن و الزام اساسی نیاز دارد که روایت جذاب، راوی پرنفوذ و شبکه غالب شدن روایت را شامل میشود؛ باید تلاش شود تا محوریت اقدامات این ستاد حول محور استفاده از این ابزار و عاملان مقتضی رقم بخورد و از رفتن به حاشیه و استفاده از ابزار و عوامل سنتی و ناکار آمد و تکرار گذشته آزموده شده در این زمینه پرهیز شود.
به دلایل مختلف از جمله اعتبارزدایی از منبع و یا تغییر ذائقه مخاطب بهطور تقریبی بخش قابل توجهی از مردم رسانههای رسمی و غیررسمی همسو و غیرهمسو را به طور کلی کنار گذاشته و اخبار خود را از رسانههای غیرخبری یا صفحات شخصی افراد برداشت میکنند، پس باید دقت داشت که بارگذاریهای ستاد روایت پیشرفت باید روی جایی غیر از اینها یا ضمن این ابزار باشد.
به جهت تداخل روایتها و یکنواختی در ارائه محتوا در رسانههای رسمی و غیررسمی و نیز مرگ منبع، ضریب نفوذ اخبار، به ویژه خبر مثبت در بخشی از جامعه کم شده است. رویکرد اصلی ستاد باید در جهت تقویت فرم و محتوای تولید روایتهای مثبت و توجه به شبکه انتشار و توزیع باشد.
در دوران بمباران خبری، فوروارد خبر یا کپی کردن مطالب رویکرد خوبی برای انتقال پیام نیست و محتوا در صف انتظاری بدون پایان برای دیده شدن باقی میماند، پس کل زنجیره پیام از تولید تا بازنشر و فرایند ۳۶۰ درجه را با هم مدنظر داشته باشیم.
تجربههایی از جنس قرارگاهها و شوراها از جمله شورای اطلاعرسانی زنگ خطری است که باید مراقبت کرد جایی که ما با نفوس و ذهنیتها رو در رو هستیم، باید از شکلگیری فضایی اداری و سازمانی و نظامی و حکومتی و صرف تشکیل جلسه برحذر بود، چون این خود نه تنها عامل امیدآفرینی نمیشود بلکه شاید با اتلاف منابع دستمایه جدیدی برای ناامید کردن مردم باشد.
بیش از هر چیزی لازم است طراحی داشته باشیم تا از فرصت روایتگری فردی با مشاهدات عینی و مستندات برای تولید محتوا استفاده شود.
مدیرت شهر و روستا که برآمده از انتخاب مردم در شوراهای شهر و روستا هستند هم مصداق عینی و کامل مردم سالاری و مشارکت مردم در اداره کشور در صفیترین واحد حاکمیتی است؛ هم اصلش و هم دستاوردهایش در این سالها به دلیل چابکی و عینی بودن قابل لمستر است که علاوه بر حوزههای کلان ملی، میتوانند مصداقی برای رشد و پیشرفت کشور در این سالها باشند، با این تفاوت که عملکردشان مستقیم بر کیفیت زندگی مردم مؤثر و قابل فهمتر است. پس حتماً در سبد تولید روایت به آن توجه و وزن ویژه داد.
مسیر ستاد باید به سمتی باشد که موثرین، صاحبان تریبون و کنشگران جامعه، سعی کنند روایتهای مستند و میدانی خودشان را به اشتراک بگذارند تا زاویه جدید، راوی شناخته شده و روایت واقعی باعث شود مخاطب در بین ازدحام محتواها، پیام آنها را انتخاب کند.
در کنار رسانه و فضای مجازی، استفاده از ظرفیت بازدیدها و گفتوگوی چهره به چهره از خانواده تا محله و جامعه یک ضرورت است تا بتوان با جلب اعتماد و جذب احساسات مخاطب، پیام را منتقل کرد.
آرزوی توفیق و سربلندی برای متولیان این مأموریت سخت و سنگین در جنگ شناختی»
نظر شما