هزارتوی روشنایی شب‌های اصفهان

نورپردازی شهری از جمله عناصر تأثیرگذار و کلیدی در طراحی فضاهای شهریِ امروزی محسوب می‌شود؛ امروزه با توجه به تغییر ساختار زندگی جوامع و جریان بخشی از کارکرد محیط‌های انسانی در ساعات شبانه، استفاده از نور مصنوعی در غیاب نور طبیعی روز، امری اجتناب‌ناپذیر است و باید مورد توجه مسئولان در شهرها قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نورپردازی علم فیزیک و هنر معماری و شهرسازی را به هم نزدیک می‌کند و خارج از سلیقه و نظر یک شخص به میزان نور، شدت نور، رنگ نور، جانمایی و جهت منبع نور و حتی تکنیک تولید نور می‌پردازد، همچنین نورپردازی دارای داستان و سناریو است که در یک پس‌زمینه تاریک معنا پیدا می‌کند.

اصفهانی که با نصف‌جهان بودنش شهره عام و خاص بوده است، باید زیبایی ذاتی خود را در شب بیش از پیش به نمایش بگذارد تا زندگی و زیبایی روزِ این شهر، زیرِ تاریکی شب گم نشود، همچنین بعضی مواقع نورپردازی میوه‌فروشی‌های شهر با لامپ‌های کم‌مصرف و البته با مدیریت بهینه انرژی، چشم‌نوازتر از نورپردازی در سطح شهر است که به‌طور قطع برای شهری با نام و آوازه اصفهان قابل قبول نیست.

زیبایی‌های آثار تاریخی، اثر خوب خود را روی صنعت سبز و پایدار گردشگری شهر می‌گذارد، از این‌رو وجود روشنایی کافی و نورپردازی آثار تاریخی ضمن ارج نهادن به اهمیت و جایگاه آن‌ها، می‌تواند در افزایش بازدید گردشگران مؤثر باشد.

رضا سیدی، کارمند یکی از ادارات دولتی در این باره می‌گوید: چند هفته گذشته ساعت حوالی ۹ شب بود که مسیر اداره تا خانه را پیاده طی می‌کردم و در طول مسیر متوجه شدم که در یکی از کوچه‌های شهر که پیچ در پیچ بود، تنها یک تیر چراغ برق روشن است، آنجا از رفت‌وآمد بعضی موتورسیکلت‌سواران احساس ناامنی می‌کردم.

زهره ۲۷ ساله، ساکن اصفهان اظهار می‌کند: پیاده راه رفتن در بعضی محلات شهر واقعاً جرئت می‌خواهد، بعضی مواقع حس ناامنی در تاریکی شهر پا به پای رهگذران پیش می‌رود.

سالار رضوی، راننده تاکسی خط شهری اصفهان درباره روشنایی معابر شهر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روشنایی یکی از ویژگی‌های شهر است و نبود نور کافی در بعضی نقاط شهر موجب شده است تا بعضی از علائم راهنمایی رانندگی نیز به چشم نیاید و مشکلاتی را برای رفت‌وآمد در شهر ایجاد کند.

هزارتوی روشنایی شب‌های اصفهان

تأمین نور کافی در بعضی از نقاط شهر، مطالبه اصلی شهروندان است

احمد شریعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: رفت و آمد شهروندان در شهر باید با سهولت و بدون قرار گرفتن در مسیر ناایمن انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: وظیفه سیستم تأسیسات و نگهداری شهرداری اصفهان، حفظ و نگهداری روشنایی معابر و پارک‌های شهر است و تلاش می‌کند تا این تجهیزات در بهترین زمان ممکن اصلاح و بررسی شود، به‌طور مثال می‌توان به اصلاح سیستم روشنایی میدان امام خمینی (ره) اشاره کرد، همچنین این سازمان در حال مطالعاتی در راستای کاهش مصرف انرژی در روشنایی شهری است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: بعضی اقدامات شرکت برق منطقه‌ای بدون هماهنگی با مدیریت شهری در معابر شهری صورت می‌گیرد و این موضوع در بعضی مواقع موجب خاموشی چراغ‌های نقاطی از شهر می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه تماس‌های بسیاری از طرف شهروندان با سامانه ۱۳۷ درباره اصلاح روشنایی بعضی از معابر شهری برقرار می‌شود، می‌گوید: شهرداری پیگیر درخواست شهروندان در راستای اصلاح روشنایی بعضی از معابر شهر است.

شرکت برق منطقه‌ای باید پاسخگوی این کمبود نور کافی در شهر باشد

وی اضافه می‌کند: کمبود نور کافی در شهر موجب به وجود آمدن حوادث می‌شود، از این‌رو شرکت برق منطقه‌ای باید پاسخگوی این کمبود نور در شهر باشد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: اصفهان ۶۰ درصد برق تعدادی بسیاری از استان‌های همجوار را تأمین می‌کند و این موضوع موجب به وجود آمدن آلایندگی در شهر می‌شود.

شریعتی می‌گوید: کمبود نور کافی در بعضی از نقاط شهر، مطالبه اصلی شهروندان است و این موضوع شهروندان را با مسائل اجتماعی و امنیتی بسیاری روبه‌رو می‌کند، زیرا بیشتر سرقت‌ها در تاریکی شب صورت می‌گیرد.

هزارتوی روشنایی شب‌های اصفهان

تعویض چراغ‌های معابر اصفهان در بازه زمانی ۳ تا ۴ سال

مسعودرضا جعفری، مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تجهیزات روشنایی شهر همچون تجهیزات دیگر دارای طول عمر مشخص و ضریب خرابی متناسب است، از این‌رو وجود تعداد مشخصی از چراغ‌های خاموش در سطح شهر به طور روزانه اجتناب‌ناپذیر است و لامپ‌ها به طور متوسط در بازه زمانی سه تا چهار سال یک بار تعویض می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه این شرکت سال گذشته نسبت به تعویض تعداد ۶۵ هزار و ۴۳۹ لامپ گازی و ۳۳۳۹ چراغ ال‌ای‌دی اقدام کرده است.

مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق اصفهان تاکید می‌کند: مطابق دستور شرکت توانیر و به‌منظور مدیریت مصرف انرژی و عبور از پیک مصرفی تابستانی و زمستانی شبکه برق، این شرکت موظف است نسبت به تعدیل چراغ‌های روشنایی معابر اصلی اقدام کند که این موضوع در بعضی مواقع منجر به ایجاد تاریکی‌های موضعی در برخی از معابر می‌شود.

جعفری می‌گوید: بریدن شاخه برخی درختان خیابان‌های شمس‌آبادی، شیخ‌بهایی، کاشانی، بهشتی، جهاد، فروغی و سایر خیابان‌ها با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در حال انجام است تا نور چراغ‌ها به خیابان حاکم شود.

وی اضافه می‌کند: علت درصد بالایی از خاموشی گروهی چراغ‌ها، مرتبط با سرقت کابل روشنایی معابر بوده است که در بعضی آدرس‌ها احداث کابل و رفع خاموشی معابر از جمله خیابان آتشگاه، خیابان قدس، بزرگراه ردانی‌پور، بزرگراه خرازی در محدوده پل امام خمینی (ره) به دفعات متعددی تکرار شده است.

در هفت ماه سال جاری حدود ۲۵ میلیارد تومان هزینه برای روشنایی معابر هزینه شده است

مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق اصفهان خاطرنشان می‌کند: در بسیاری از بزرگراه‌ها با توجه به نصب نیوجرسی به عنوان گاردریل، امکان دسترسی به کابل‌های روشنایی معابر برای رفع عیوب سخت شده است و در بعضی از بزرگراه‌ها از جمله اقارب‌ پرست با احداث کابل هوایی، این مشکل برطرف شده است.

جعفری می‌گوید: سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان در حوزه نگهداری و تعمیرات روشنایی معابر هزینه شد، این در حالی است که در هفت ماه سال جاری حدود ۲۵ میلیارد تومان هزینه برای روشنایی معابر صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: بازرسی شبانه روشنایی معابر به صورت پیوسته توسط گروه‌های عملیات و ناظران ستادی و اجرایی شرکت در حال انجام است، از این‌رو از شهروندان تقاضا می‌شود تا در صورت مواجه با هرگونه خاموشی در حوزه روشنایی معابر با سامانه ۱۲۱ در راستای درخواست نصب سیستم روشنایی تماس برقرار کنند.

مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق اصفهان تصریح می‌کند: در حال حاضر ۳۶۰۰ نشانی معابر جزئی توسط مشترکان در سیستم ثبت شده است که در دست اقدام برای رفع خاموشی روشنایی معابر توسط گروه‌های تعمیرات قرار دارد.

جعفری با بیان اینکه برای ۶۶ هزار نشانی ثبت شده در سال جاری، رفع خاموشی معابر انجام شده است، می‌گوید: روشنایی معابر، کوچه‌ها و خیابان‌هایی که در محدوده خدمات شهری قرار دارند، صرفاً در حوزه وظایف شرکت‌های توزیع برق است و روشنایی بوستان‌ها و معابر خارج از محدوده شهری در حوزه وظایف این شرکت قرار ندارد.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که شدت روشنایی فضا با واحد لوکس اندازه‌گیری می‌شود و مطابق تعریف، این واحد مقدار شار نوری است که به واحد سطح می‌رسد، اضافه می‌کند: استاندارد شدت روشنایی فضا بستگی به نوع فضایی دارد که در آن اندازه‌گیری می‌شود.

مدیر روابط‌عمومی شرکت توزیع برق اصفهان تاکید می‌کند: شدت روشنایی معابر شهری با توجه به نوع معبر و اهمیت شریانی آن، در بازه ۱۰ تا ۲۵ لوکس قرار دارد و این در حالی است که مطابق استاندارد برای یک فضای مسکونی ۱۰۰ تا ۳۰۰ لوکس، برای یک محیط کاری معمولی ۵۰۰ لوکس و برای یک استادیوم فوتبال ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ لوکس مورد نیاز است.

هزارتوی روشنایی شب‌های اصفهان

نور ناکافی فضاهای بی‌دفاع شهری را افزایش می‌دهد

امان‌الله باطنی، جامعه‌شناس شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دو دسته عوامل از جمله عوامل زمینه‌ساز و عوامل بروزدهنده قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه عوامل زمینه‌ساز از جمله عوامل بنیادی است که در بلندمدت شکل می‌گیرد، اضافه می‌کند: این عوامل در آسیب‌های اجتماعی اثر بنیادی دارد، اما عوامل بروزدهنده روی آسیب‌های اجتماعی اثر سریعی دارد و بیشتر بروز آسیب‌های اجتماعی را تسهیل می‌کند.

جامعه‌شناس شهری با بیان اینکه خاموش یا کم‌نور بودن چراغ‌های سطح شهر می‌تواند از عوامل بروزدهنده بعضی از آسیب‌های اجتماعی باشد، می‌گوید: آسیب‌هایی از جمله سرقت یا ایجاد مزاحمت برای افراد از جمله آسیب‌هایی است که یکی از عوامل بروزدهنده آن می‌تواند وضعیت نور شهر و سایر موارد باشد.

برای حل معضل روشنایی معابر نیازمند هوشمندسازی شهر هستیم

جامعه‌شناس شهری با اشاره به بعضی از نقاط شهر که نرخ اتباع در آن بیشتر از میانگین شهری است، خاطرنشان می‌کند: در آن مناطق شاهد نوعی گمنامی اجتماعی هستیم که نیاز به نورپردازی بیشتری دارد و در آن عوامل زمینه‌ساز از جمله آسیب‌های اجتماعی فراهم است که برای بروز تنها نیاز به عوامل بروزدهنده دارد.

باطنی می‌گوید: برای حل معضل روشنایی معابر نیازمند هوشمندسازی شهر هستیم، در حال حاضر در برخی شهرهای هوشمند دنیا شاهد لامپ‌های هوشمند هستیم که نور خیابان‌ها را بر اساس میزان رفت و آمد شهروندان و عبور تنظیم می‌کند.

وی با اشاره به راهکار دیگر تنظیم نور خیابان‌ها که بر اساس میزان وجود فضاهای بی‌دفاع شهری یا گمنامی اجتماعی است، اضافه می‌کند: خیابان‌هایی که در محلات دارای بی‌سازمانی اجتماعی یا گمنامی اجتماعی است باید روشنایی بیشتری داشته باشد تا عوامل بروزدهنده در آن، دست به دست عوامل زمینه‌ساز ندهند.

به گزارش ایمنا، زندگی شبانه در شهرهای بزرگ باعث شده است که تأثیر نورپردازی بر فضای شهری بیشتر شود؛ بدون تردید روشنایی معابر شهری جزو وظایف اداره برق است و با توجه به عوامل و نیروهای تخصصی و ادوات تجهیزاتی که از آن برخوردار است، نمی‌توان متولی دیگری برای آن در نظر گرفت.

کد خبر 724692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.