به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی میاندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بهغیر از چند فیلم از معدود فیلمسازان شناختهشده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلمها قرار میگرفت، اغلب موضوعات سخیف و بیارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال میبرد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکلگیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند.
در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف میزنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ بهویژه سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»
این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگترین رویداد سینمایی کشور که چهلودومین سال حیات خود را طی میکند، آماده میکنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.
این روزها که به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر منتهی میشود، مروری بر دورههای گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.
افزوده شدن بخش هنر و تجربه به جشنواره فجر
دوره سی و سوم جشنواره بینالمللی فیلم فجر از دوازدهم تا بیستودوم بهمن ۱۳۹۳ به دبیری علیرضا رضاداد، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ پس از سالها برگزاری همزمان بخش داخلی و بینالمللی جشنواره، از این دوره با تصمیم سازمان سینمایی، جشنواره بینالملل فیلم فجر مجزا و قرار شد در تاریخی دیگر برگزار شود، تصمیمی که مخالفان و موافقان زیادی داشت؛ همچنین بخشی به نام هنر و تجربه به جشنواره اضافه شد.
از دیگر تغییرات حذف سیمرغ بهترین عکس بود که با واکنش بسیار منفی انجمن عکاسان ایران روبرو شد؛ در این دوره فیلم «محمد رسولالله» از بخش مسابقه کنار گذاشته شد و برای اولین بار در تاریخ جشنواره به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره اکران شد، آئینی که تا پیش از آن در جشنواره مرسوم نبود.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: بیتا منصوری (رخ دیوانه)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابوالحسن داودی (رخ دیوانه)
- دیپلم افتخار برای کارگردانی: بهرام توکلی (من دیه گو مارادونا هستم)
- جایزهی ویژهی هیأت داوران: جواد نوروزبیگی (من دیهگو مارادونا هستم؛ اعترافات ذهن خطرناک من؛ بهمن)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: رخ دیوانه (ابوالحسن داودی و بیتا منصوری)
- جایزهی ویژهی هیأت داوران (دیپلم افتخار): نیکی کریمی (به دلیل حضور موثرش در بازیگری و کارگردانی و پرداخت به نقش بانوان در سینما)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: رؤیا محقق (دوران عاشقی)
- دیپلم افتخار برای فیلمنامه: اصغر عبداللهی (خداحافظی طولانی)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: سعید اقاخانی (خداحافظی طولانی)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: باران کوثری (کوچهی بینام)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش اول زن: لیلا زارع (شیفت شب)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: سحر دولتشاهی (عصر یخبندان)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: هومن سیدی (من دیهگو مارادونا هستم)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: نیما جعفری جوزانی (عصر یخبندان)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: علیرضا برازنده (دوران عاشقی)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی: بهزاد عبدی (مزار شریف)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: بهمن اردلان (رخ دیوانه)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: محمد سماکباشی (من دیهگو مارادونا هستم)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه: محسن نصراللهی (اعترافات ذهن خطرناک من)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس: جهانگیر میرزاجانی (خداحافظی طولانی)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: مهین نویدی (ایران برگر)
- تندیس بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری: وحید قطبیزاده (رخ دیوانه)
- دیپلم افتخار برای جلوههای ویژه بصری: امیررضا معتمدی (مزار شریف)
وقتی تصویر یک بازیگر بر پوستر جشنواره فجر نقش بست
دوره سی و چهارم جشنواره بینالمللی فیلم فجر. از دوازدهم تا بیستودوم بهمن ۱۳۹۴ به دبیری محمد حیدری، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ در بخش ساختار رقابتی جشنواره، به رشتههای مسابقه سینمای ایران، انیمیشن اضافه شد اما یکی از تغییراتی که بسیار به چشم میآمد، استفاده از تصویر یک بازیگر به عنوان طرح پوستر اصلی جشنواره بود؛ در دوره سی و چهارم پوستر با ترکیب طراحی و عکس چهره خسرو شکیبایی منتشر شد که البته موافقان و مخالفانی هم داشت.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: حبیب والینژاد (ایستاده در غبار)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: سعید روستایی (ابد و یک روز)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: ابد و یک روز (سعید ملکان)
- سیمرغ ویژه هیئت داوران: هومن سیدی (خشم و هیاهو)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: سعید روستایی (ابد و یک روز)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: پریناز ایزدیار (ابد و یک روز)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: پرویز پرستویی (بادیگارد)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: شبنم مقدمی (زاپاس؛ نفس)
- سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد: نوید محمدزاده (ابد و یک روز)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: پیمان شادمانفر (خشم و هیاهو)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام دهقانی (ابد و یک روز)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی: محمدرضا علیقلی (امکان مینا؛ دختر)
- سیمرغ بلورین بهترین صدا: سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک (لانتوری)
- سیمرغ بلورین بهترین طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی (ایستاده در غبار)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: سعید ملکان (ابد و یک روز؛ امکان مینا)
- سیمرغ بلورین جلوههای ویژه بصری: سید هادی اسلامی (بادیگارد)
- سیمرغ بلورین جلوههای ویژه میدانی: ایمان کرمیان (ایستاده در غبار)
نظر شما