به گزارش خبرگزاری ایمنا، زمانی که به تاریخچه فرهنگ و هنر این ایران در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی میاندازیم، شاهدیم که تولیدات سینمای ایران پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی بهغیر از چند فیلم از معدود فیلمسازان شناختهشده، سینمای درخشانی نبود و موضوعاتی که دستمایه فیلمها قرار میگرفت، اغلب موضوعات سخیف و بیارزشی بود که کلیت سینما را زیر سوال میبرد، به همین دلیل این ذهنیت پس از انقلاب وجود داشت که با شکلگیری حکومت اسلامی سینما دیگر جایگاهی در ایران نخواهد داشت و درِ سینماها بسته خواهد شد، اما حضرت امام (ره) بعد از ورود تاریخی خود به کشور و در آن سخنرانی باشکوه خود در بهشت زهرا (س) به اهمیت جایگاه سینمای ایران اشاره کردند.
در شرایطی که بسیاری از رهبران سیاسی در چنین موقعیتی تنها از سیاست حرف میزنند، امام خمینی (ره) درباره مسئله فرهنگ بهویژه سینما سخن گفتند که این بیانگر بینش عمیق و نگاه ویژه ایشان به حوزه فرهنگ بود که در این باره فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشاء مخالفیم.»
این روزها هنردوستان و مسئولان فرهنگی کشور خود را برای بزرگترین رویداد سینمایی کشور که چهلودومین سال حیات خود را طی میکند، آماده میکنند؛ رویدادی که اولین دوره آن در سال ۱۳۶۱ یعنی درست در میان بحبوحه جنگ و درست چهار سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت و این امر نشان از اهمیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور و نظام اسلامی دارد.
این روزها که به چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر منتهی میشود، مروری بر دورههای گذشته این جشنواره خواهیم داشت؛ با ما همراه باشید.
بازگشت «درباره الی» با دستور رئیسجمهور
دوره بیست و هفتم جشنواره بینالمللی فیلم فجر از دوازدهم تا بیستودوم بهمن ۱۳۸۷ به دبیری مجید شاهحسینی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد و امشب شب مهتابه (محمدهادی کریمی)، بیست (عبدالرضا کاهانی)، پستچی سه بار در نمیزند (حسن فتحی)، پنالتی (انسیه شاهحسینی)، تردید (واروژ کریم مسیحی)، درباره الی (اصغر فرهادی)، دوزخ، برزخ، بهشت (بیژن میرباقری)، سوپراستار (تهمینه میلانی)، عیار ۱۴ (پرویز شهبازی)، موج سوم (آرش سجادی حسینی)، هفت و پنج دقیقه (محمدمهدی عسگرپور) و وقتی همه خوابیم (بهرام بیضایی) از مهمترین فیلمهای این دوره از جشنواره بودند.
در این دوره از جشنواره برای اولین بار بخش آثار ویدئویی که پیش از جشنواره در تلویزیون منتشر نشده باشند به جشنواره اضافه شد و پس از چند دوره دبیر جشنواره تغییر کرد و مجید شاهحسینی مسئول برگزاری این دوره از جشنواره بود، از سویی با دستور رئیسجمهور مبنی بر تجدیدنظر در نمایش فیلم «درباره الی» این فیلم اصغر فرهادی پس از بازبینی توسط هیئت انتخاب به فیلمهای بخش مسابقه افزوده شد.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: به کبودی یاس (جواد اردکانی)
- پلاک طلایی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی: زادبوم (ابوالحسن داودی)
- پلاک طلایی سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی: کودک و فرشته (مسعود نقاشزاد)
- جایزه ویژه هیئت داوران: عیار ۱۴ (پرویز شهبازی)
- سیمرغ بلورین ویژه تماشاگران: بیپولی (مصطفی شایسته)؛ دربارهی الی (اصغر فرهادی و سیدمحمود رضوی)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: تردید (سعید سعدی)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: اصغر فرهادی (دربارهی الی)
- دیپلم افتخار برای کارگردانی: عبدالرضا کاهانی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: ابوالحسن داودی و فرید مصطفوی (زادبوم)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی: واروژ کریممسیحی (تردید)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: شهاب حسینی (سوپراستار)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: لیلا حاتمی (بیپولی)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی (شبانهروز)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: بهرام بیضایی و سپیده عبدالوهاب (وقتی همه خوابیم)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: کارن همایونفر (زادبوم)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: حسن زاهدی (دربارهی الی)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: محمدرضا دلپاک (دربارهی الی)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی و ایرج رامینفر (وقتی همه خوابیم)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه: داوود رسولیان (به کبودی یاس)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: سعید ملکان (وقتی همه خوابیم)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: مهتاب کرامتی (بیست)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: علیرضا خمسه (بیست)
برج میلاد مقر اصلی جشنواره میشود
دوره بیستوهشتم جشنواره بینالمللی فیلم فجر از پنجم تا پانزدهم بهمن ۱۳۸۸ به دبیری مهدی مسعودشاهی، توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران برگزار شد؛ آل (بهرام بهرامیان)، به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی کیا)، بیداری رویاها (محمدعلی باشه آهنگر)، پرسه در مه (بهرام توکلی)، پسر آدم دختر حوا (رامبد جوان)، تسویه حساب (تهمینه میلانی)، چهلسالگی (علیرضا رئیسیان)، خوابهای دنبالهدار (پوران درخشنده)، شکلات داغ (حامد کلاهداری)، طلا و مس (همایون اسعدیان)، طهران تهران (داریوش مهرجویی - مهدی کرم پور)، کیفر (حسن فتحی)، کیمیا و خاک (عباس رافعی)، ملک سلیمان (شهریار بحرانی)، هفت دقیقه تا پاییز (علیرضا امینی) و یک گزارش واقعی (داریوش فرهنگ) از مهمترین فیلمهای این دوره از جشنواره بودند.
این دوره از جشنواره برای اولین بار دارای مکانی مشخص برای اصحاب رسانه شد که برای این موضوع برج میلاد در نظر گرفته شد و تا چندین دوره در همین سالن مراسم اکران فیلمها و نشستهای خبری برگزار میشد، همچنین از این دوره برای اولین بار، فروش بلیط برای سینماهای مردمی به صورت اینترنتی انجام شد و به بخشهای مسابقه، سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی هم اضافه شد.
جوایز بخش اصلی
- سیمرغ بلورین بهترین فیلم: به رنگ ارغوان (سید جمال ساداتیان)
- سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: ابراهیم حاتمیکیا (به رنگ ارغوان)
- دیپلم افتخار برای کارگردانی: علیرضا امینی، همایون اسعدیان، علیرضا رئیسیان
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامهی اقتباسی: مصطفی رستگاری (چهل سالگی)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: همایون شهنواز و شهرام اسدی (شب واقعه)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد: محسن تنابنده (سنگ اول، هفت دقیقه تا پاییز)
- دیپلم افتخار برای بازیگر نقش اول مرد: هدایت هاشمی (لطفاً مزاحم نشوید)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن: نگار جواهریان (طلا و مس)
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن: مریلا زارعی (کیفر)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: مهدی فقیه (ملک سلیمان)
- سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن: شیرین یزدانبخش (لطفاً مزاحم نشوید)
- سیمرغ بلورین بهترین تدوین: حسین غضنفری (شب واقعه)
- سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری: حسن کریمی (به رنگ ارغوان)
- سیمرغ بلورین ویژهی تماشاگران: به رنگ ارغوان (سیدجمال ساداتیان)
- سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی: سعید ملکان (ملک سلیمان)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی: محسن روزبهانی (شب واقعه)
- سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه رایانهای: هدیش بیگدلی شاملو (هفت دقیقه تا پاییز)؛ لئو لو (ملک سلیمان)
- سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس و صحنه: عباس بلوندی (شب واقعه)
- سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری: وحید مقدسی (بیداری رویاها)؛ لئو لو (ملک سلیمان)
- سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری: سیدعلیرضا علویان (آناهیتا)؛ کی سونگ چانگ (ملک سلیمان)
- سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن: بهزاد عبدی (آل)؛ چان کونگ وین (ملک سلیمان)
- سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: عصر روز دهم (منوچهر محمدی)
- پلاک زرین بهترین فیلم از نگاه ملی: ملک سلیمان (شهریار بحرانی)
نظر شما