رضا خانهزاد یزدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قم با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه افزایش ناوگان حملونقل عمومی بهویژه خرید دستگاههای میدلباس اظهار کرد: در بودجهای که برای شهرداری قم در سال ۱۴۰۲ تدوین شده، برای خرید اتوبوس یا میدلباس ردیفهایی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه تاکنون در شهر قم میدلباس نداشتیم و باید بررسیهای فنی و مطالعات اولیه برای هزینه نگهداری و سازگاری با شرایط شهر در این زمینه صورت میگرفت که در نهایت این مسئله در سازمان اتوبوسرانی انجام شد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه در کشور ما تنها یک شرکت داخلی میدلباس را تولید میکند، خاطرنشان کرد: این شرکت نیز از سال ۱۴۰۱ با کلانشهرهای مختلف قراردادی را منعقد کرده است و سال ۱۴۰۲ هیچ میدلباسی را به مجموعه کلانشهرها تحویل نداده و تعهدات خود را به انجام نرسانده است.
خانهزاد یزدی ادامه داد: در حال حاضر میتوانیم قرارداد خرید میدلباس را با این شرکت منعقد کنیم، اما با توجه به انجام نشدن تعهدات این شرکت طی ماههای اخیر و نیاز ضروری برای افزایش ناوگان، با اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر خرید اتوبوس را در دستور کار قرار دادیم.
تلاش برای ارتقای بهرهوری ناوگان موجود
وی با تأکید بر اینکه ارائه شرایط مطلوب در نظام حملونقل عمومی و ارتقای سطح سرویسدهی ناوگان اتوبوسرانی یکی از دغدغههای معاونت حملونقل و ترافیک است، تصریح کرد: امسال برنامهریزی خوبی در این زمینه صورت گرفته و گامهای مهمی برداشته شده است تا رضایت شهروندان در استفاده از سیستم حملونقل عمومی ارتقا پیدا کند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه همزمان با پیگیری خرید اتوبوس نو برای شهر قم بازسازی اتوبوسهای موجود هم در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: با وجود اینکه قرارداد بازسازی اتوبوس در سال گذشته منعقد شده بود، اما در عمل طی سه ماه گذشته توانستیم جهش خوبی در این حوزه داشته باشیم و امیدواریم تا پایان سال حداقل ۲۰ دستگاه اتوبوس بازسازیشده به ناوگان حملونقل عمومی اضافه شود.
خانهزاد یزدی تاکید کرد: اقدامات لازم برای خرید ۲۵ دستگاه اتوبوس نو تا قبل از ایام نیمه شعبان انجام شده است و تلاش میکنیم تا پیش از ایام نوروز، ۱۰ دستگاه دیگر را به سیستم حملونقل عمومی شهر قم اضافه کنیم.
وی با اشاره به اینکه تقویت سیستمهای مدیریتی و نظارتی در اتوبوسرانی در کنار افزایش تعداد ناوگان میتواند منجر به ارتقای رضایت شهروندان باشد، اظهار کرد: تلاش شده است با راهاندازی سامانه «اتوبوس من»، مردم را از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع و با این کار به شهروندان کمک کنیم تا زمان خود را برای استفاده بهینه از ناوگان اتوبوسرانی تنظیم کنند.
به حداقل رسیدن زمان انتظار در ایستگاهها
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: کیفیت اجرای سامانه اتوبوس من به نحوی است که شهروندان با پنج روش مختلف میتوانند از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مورد نظرشان مطلع شوند که از نظر تنوع روشها در سراسر کشور بینظیر است.
خانهزاد یزدی خاطرنشان کرد: با این کار انتظار در ایستگاه به حداقل رسیده است و شهروندان میتوانند زمان خود را مدیریت کنند که در نهایت موجب کسب رضایت بیشتر شهروندان در استفاده از ناوگان اتوبوسرانی میشود.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات آینده نزدیک، راهاندازی سامانه نظرسنجی اتوبوسرانی است تا خدماتی که در این حوزه ارائه میشود توسط شهروندان ارزیابی شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به تقویت سیستم نظارت بر اتوبوسرانی اظهار کرد: در حال حاضر سه خط اتوبوس در شهر قم در حال رصد کامل هستند تا به صورت روزانه هفتگی و ماهانه از وضعیت سرویسدهی این سه خط مهم باخبر باشیم. بهزودی دو خط دیگر نیز به این تعداد اضافه و پنج خط بهصورت روزانه و ساعتی رصد خواهد شد.
خانهزاد یزدی بابیان اینکه هیچیک از این اقدامات پایان راه نیست، تأکید کرد: در شهرداری قم برای سیستم حملونقل عمومی اهداف خوب و واقعبینانهای ترسیم کردهایم که در حال نزدیک شدن به این اهداف هستیم.
نظر شما