به گزارش خبرگزاری ایمنا، بیتردید بنایی مستحکمتر از ازدواج برای خودسازی، تربیت فرزندان و رشد و توسعه فردی وجود ندارد، از آنجا که ازدواج و تشکیل خانواده نیاز به تعاملی دوسویه دارد، پس شناخت دو طرف از یکدیگر و انتخاب درست اولین گام برای تحقق مقدسترین بنای هستی است.
یکی از معیارهای ازدواج و تشکیل خانواده از نگاه امام جواد (ع) امانتداری است، آن حضرت در این راستا فرمودند «مَنْ خَطَبَ إلَیْکُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أمانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ؛ هر که به خواستگاری دختر شما آید و تدیّن و امانتداری او را پسندیدید، با ازدواج او موافقت کنید.» (مکارمالأخلاق، جلد ۱، صفحه ۲۰۴؛ من لا یحضره الفقیه، جلد ۳، صفحه ۳۹۳)
خصلت امانتداری بهقدری اهمیت دارد که امام جواد (ع) در حدیث دیگری میفرماید «به نماز و روزه فراوان یا حج و شبزندهداری افراد نگاه نکنید! بنگرید که راستکرداری و امانتداری آنها چگونه است؛ لاَ تَنْظُرُوا إِلَی کَثْرَةِ صَلاَتِهِمْ وَ صَوْمِهِمْ وَ کَثْرَةِ اَلْحَجِّ وَ اَلْمَعْرُوفِ وَ طَنْطَنَتِهِمْ بِاللَّیْلِ اُنْظُرُوا إِلَی صِدْقِ اَلْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ» (امالی شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۳۰۳؛ وسایل الشیعة، جلد ۱۹، صفحه ۶۹؛ بحارالانوار، جلد ۶۸، صفحه ۹)
امانت به معنای حفظ حقوق مالی و غیرمالی دیگران، از اصول اخلاقی است و این فضیلت به منش و حالتی گفته میشود که انسان را برمیانگیزاند تا به حفظ حقوق دیگران اقدام و از زیان و آسیب رساندن به آنها خودداری کند.
فردی که دارای صفت امانتداری باشد، این توان و ظرفیت را دارد تا از درون به مهار نفس خود اقدام کند و در حفظ حقوق مادی و معنوی همسر خود بکوشد و به بهترین نحو از او حراست و صیانت کند و قلب و ذهن خود را به همسر خود معطوف کند، زیرا او همسر خود را مهمترین امانت میداند، بنابراین شخص امین برای همسر خود امنیت روحی و روانی ایجاد میکند و او را از ترس و هراس دور میسازد و این امر میتواند روحیه همگرایی و همبستگی را بین زن و شوهر تقویت کند.
به هر حال مسئله امانتداری مورد توجه پیشوایان دینی بوده است و آن را به عنوان مهمترین معیار و اولین گام برای انتخاب همسر و عاملی برای تقویت همگرایی و تحکیم بنیان خانواده دانستند و بر آن تأکید کردند، بنابراین ضروری است که در مسائل تربیتی و تعلیم به مسئله امانتداری به عنوان یک هنجار اجتماعی مهم و تأثیرگذار توجه شود.
نظر شما