به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، فرانسه از یکم ژانویه قوانین مالیاتی خرید خودروی جدید را تشدید کرد و به افزایش هزینههای پارکینگ برای خودروهای سنگین و آلاینده پرداخت تا ساکنان خود را به استفاده از حملونقل عمومی و خرید خودروهای برقی تشویق کند.
کاهش آستانه وزن وسایلنقلیه
آستانه وزن برای وسایلنقلیه سنگین از ۱.۸ تن به ۱.۶ تن کاهش داشت، برای خودروهایی تا ۲.۱ تن وزن به ازای هر کیلوگرم ۱۰ یورو و برای خودروهای سنگینتر از ۲.۱ تن ۳۰ یورو به ازای هر کیلوگرم هزینه تعیین شد. این امر برای اکثر شاسی بلندهای متوسط به معنای اضافه شدن حدود ۱۶ هزار یورو به هزینه اولیه خرید است.
افزایش مالیات بر خرید
مالیات بر خرید وسایلنقلیه آلاینده نیز تمدید شد و محدودیت آلایندگی کاهش پیدا کرد. این مالیات بیشتر خودروهای بنزینی را پوشش میدهد و هزینه اضافی آن از ۵۰ یورو شروع میشود، سپس با انتشار آلایندههای بیشتر تا ۶۰ هزار یورو برای خودروهایی افزایش پیدا میکند که ۱۹۴ کیلوگرم در هر کیلومتر آلایندگی دارند. سقف ۵۰ درصدی قیمت خرید خودروها نیز برداشته شده است که این امر بهطور خاص به خودروهای بسیار گرانقیمت و بسیار آلاینده اختصاص دارد.
فرانسه امیدوار است مالیاتهای بالاتر مردم را از خرید خودروهای شاسیبلند سنگین منصرف کند که آلودگی بیشتری ایجاد میکنند و برای عابران پیاده یا دوچرخهسواران خطرناکتر هستند.
خودروهای برقی ساخت اروپا
سرکوب خودروهای آلاینده همچنین بخشی از تلاش فرانسه برای سوق دادن مردم به سمت وسایلنقلیه الکتریکی ساخت اروپا و حملونقل عمومی در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای است. این کشور سال گذشته نیز مشوقهایی را برای خریداران خودروهای برقی از جمله طرح اجاره ماهانه ۱۰۰ یورویی برای خودروهای الکتریکی ساخت اروپا معرفی کرد. فرانسه امیدوار است تا سال ۲۰۲۷ حدود یک میلیون خودروی الکتریکی تولید و چهار کارخانه جدید باتری در شمال این کشور افتتاح کند.
طرح جایزه سبز نیز پنج هزار یورو (یا هفت هزار یورو برای خانوادههای کمدرآمد) برای خرید خودروهای برقی با قیمت کمتر از ۴۷ هزار یورو ارائه میدهد، اما در سال ۲۰۲۴ قوانینی که خودروها بر اساس آن واجد شرایط هستند تشدید شد و اکنون آلایندههای منتشر شده در روند تولید و حمل خودروها در نظر گرفته میشود.
تمرکز دولت فرانسه تنها بر خودروهای برقی نیست و یک بسته ۷۰۰ میلیون یورویی نیز به ۱۳ پروژه قطار شهری در شهرهای سراسر فرانسه اختصاص داده است.
فرانسه برای دستیابی به اهداف اتحادیه اروپا با هدف کاهش ۵۵ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰، باید دو برابر سرعت فعلی خود حرکت کند و استراتژیهای بهکاررفته در وهله کنونی آن را قادر میسازد تا وابستگی خود را به سوختهای فسیلی (بهطور اساسی زغالسنگ، نفت و گاز) از ۶۰ به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد.
گرانتر شدن رانندگی برای شاسی بلندهای پاریسی
دولتهای محلی در فرانسه به سرکوب رانندگی با وسایلنقلیه سنگین و آلاینده پرداخته و اعلام کردند به زودی زندگی برای مالکان شاسیبلندها در پایتخت گرانتر خواهد شد.
پاریس در ماه فوریه از ساکنان خود میخواهد در همهپرسی برگزارشده در مورد افزایش هزینه پارکینگ خودروهای شاسی بلند رأی دهند. هزینه پارکینگ غیرمسکونی نیز برای وسایلنقلیه سنگین سه برابر میشود و به ۱۸ یورو در ساعت برای مرکز شهر و ۱۲ یورو در ساعت برای دیگر نقاط شهر میرسد. همچنین هزینههای بالاتر برای دارندگان خودروهای بنزینی و دیزلی یا پلاگین هیبریدی با وزن بیش از ۱.۶ تن و دارندگان خودروهای برقی بیش از دو تن اعمال خواهد شد.
قوانین جدید خودروهای بسیار گرانقیمتی را هدف قرار میدهد که رانندگان آنها تا به امروز هنوز تغییرات لازم را در رفتار خود ایجاد نکردهاند. شهردار پاریس این اقدام را نوعی عدالت اجتماعی توصیف کرده است که میتواند ۳۵ میلیون یورو برای پاریس ذخیره مالی به ارمغان آورد، در عین حال ایمنی جادهها و کیفیت هوا را بهبود ببخشد و مردم را به استفاده از وسایل حملونقل عمومی تشویق کند. در صورت موافقت ساکنان پاریس، طرح جدید در اوایل سال آینده معرفی خواهد شد.
نظر شما