به گزارش خبرگزاری ایمنا، در ابتدا این پرسش را مطرح میکنیم که چطور یا چگونه میتوان یک کتاب خیرهکننده طراحیکرد تا کوچک و بزرگ به خواندن و ورقزدن آن علاقه نشان دهند؟
پاسخ این سوال طراحی کتاب به شکل «پاپآپ» است؛ این نوع طراحی چیزی بیشتر از تصویرسازی و طراحی بخشهای مختلف است و در واقع شما با یک کاردستی مهندسیشده طرف هستید.
طراح در این باره شکلها و تصویرهای مختلف کتاب را به شکل یک قصه میسازد، طوری که وقتی کتاب را باز میکنید تصاویر برشخورده از سطح کتاب به شکل برجسته درمیآیند و وقتی آن را میبندید در فضای قبلی خود قرار میگیرند.
در این نوشتار، درباره پاپآپ و مهندسی کاغذ که میتواند در طراحی کتابها و بروشورها یک برگ برنده برای جذب مخاطب باشد، آمده است. در ایران پاپآپ را به اسم کتابهای بازشو هم میشناسند.
گیر انداختن خواننده!
بروشورها و کتابهای زیادی داریم که خوب طراحی شدهاند، اما یک طرح خلاقانه مانند پاپآپ است که میتواند آن در ذهن آدمها ماندگار کند.
اصطلاح پاپآپ بهطورکلی به هر طرح سهبعدی در کتاب گفته میشود که به آن جنبهای متحرک و پویا میدهد و فراتر از متن با خواننده ارتباط برقرار میکند. طراحان پاپآپ به چیزی بیشتر از آرایش بخشهای مختلف فکر میکنند؛ طرح آنها باید بتواند اصل مطلب و احساسات کتاب را به مخاطب برساند.
همینطور یکی از چالشهای بزرگ آنها ملاحظاتی است که باید برای پروژههای چاپی به آن فکر کنند چون ممکن است طرح و ریزهکاریهای آن در چاپ، خوب درنیاید.
یکی از تکنیکهای کارآمد در این مسیر استفاده از مهندسی کاغذ است که به وسیله آن میتوان آثار کاغذی، پویانمایی و مدلهای سهبعدی کاغذی، ساختن طرح و مدلهای مورد علاقه و تقویت مهارتهای طراحی را دنبال و تجربه کرد.
مهندسی کاغذ اگر اصولی انجام شود میتواند مخاطب را گیر بیندازد و آن را جذب کتاب یا محصول کاغذی کند، سادهتر اینکه شما با یک کاردستی مفهومی، حرفتان را به مخاطب میزنید.
تفاوت کتاب معمولی با بازشو
کتابهای پاپآپ ظاهر و شکل متفاوتی با کتابهای معمولی دارند. وقتی این کتابها را باز میکنید، تصاویر برش خورده از سطح کتاب به صورت برجسته بیرون میآیند و هنگامی که کتاب بسته میشود، دوباره در جای خود قرار میگیرند.
برای تصویرسازی کتابهای پاپآپ تصاویر هر فریم باید بر اساس تصاویر سهبعدی، تصویرسازیشود و هر صفحه حداقل سه لایه کاغذ دارد: پسزمینه، پیشزمینه و شخصیت اصلی داستان یا کتاب. زیر هر لایه ممکن است چیزهای جدید و جالب اضافه شود که در این صورت تعداد لایههای کاغذ هم بیشتر میشود.
امروزه کتابهای پاپآپ در گروه کتابهای متحرک و اسباببازیها طبقهبندی میشوند و بیشتر در کتابهای کودک از آنها استفاده میشود، اما در ردههای سنی دیگر به عنوان کتابهای علمی و داستانی هم طراحی و باعث برانگیختن حس کنجکاوی مخاطب میشوند.
چرا پاپآپها جذاب هستند؟
در کتاب و محصولات کاغذی پاپآپ، چشم در خدمت جزئیات است و مغز هم درگیر تجسم سهبعدی مدلها. خیلیها فکرمیکنند این کتابها تنها برای کودکان چاپمیشود ولی استفاده از این روش رده سنی خاصی ندارد. این کتابها در زمینههای نجوم، زیستشناسی، پزشکی و ادبیات موجب هیجانزدگی مخاطب میشود و همینطور موضوع ارائهشده را برایشان ملموستر و قابلدرکتر میکند.
البته این کتابها در صنف کودک و نوجوان و کتابهای کمکآموزشی هم طرفداران زیادی دارد. در این روش هنرمند باید با هنر کاغذ و تا آشنا باشد و با برشها، تاهای مختلف و چسباندن تکههایی به کاغذ، سطح آن را از حالت تخت به صورت برجسته دربیاورد.
تصویر کتابی که در این مطلب میبینید یکی از کارهای درخشان حمید رحمانیان است که در نیویورک زندگی میکند، اما علاقهاش به ادبیات فارسی و شاهنامه فردوسی باعث شده است همه کارهای هنری او به نوعی به شاهنامه گره بخورد.
یکی از این کارها کتاب بازشویی به نام «ضحاک: افسانه شاه ماردوش» است که به زبانهای فرانسه و انگلیسی منتشر شده است. این اولین کتاب بازشو است که یک داستان کهن و باستانی ایرانی را روایت میکند. نسخهای از این کتاب به زبان ایتالیایی هم منتشر شده که طرفداران زیادی پیدا کرده است.
نظر شما