ملینا شیرانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ویژگیهای کودکان بیشفعال اظهار کرد: بیشتر افراد بر این باور هستند که کودک بیشفعال باید فعالیتهای فزون حرکتی و بیش از اندازه داشته باشد، اما نکته مهم این است که در زیرمجموعه این اختلال، دو اصطلاح بیشفعالی و کمبود توجه وجود دارد و برخی کودکان ممکن است درگیر هر دو مورد باشند و علاوه بر اینکه فزون حرکتی دارند، نمیتوانند در مکانی آرام بنشینند، تمرکز خود را حفظ کنند یا به صحبت کسی گوش دهند، وسعت توجه این کودکان نیز بسیار اندک است.
وی افزود: احتمال دارد یک کودک بیشفعالی نداشته باشد و بسیاری از حرکتهای او از نرمال باشد، اما برای تمرکز کردن دچار مشکل شود؛ این کودک نیز جزو این دسته تشخیصی بهشمار میرود و والدین باید قبل از اینکه کودک دچار ناکامیهای تحصیلی شود، به او کمک کنند تا بتواند توجه خود را به مسائل افزایش دهد.
روانشناس بالینی با اشاره به اینکه برای تشخیص اختلال بیشفعالی، کودک باید به سنی مشخص برسد، تاکید کرد: والدین باید سعی کنند تا پیش از سن مدرسه به کودکان خود در خصوص ابتلا به این اختلال برچسب نزنند، همچنین گفتن جمله «تو بیشفعال هستی» به کودک میتواند بر عزت نفس او تأثیر بگذار و منجر به کاهش تمرکز در کودک شود.
شیرانی با تاکید بر لزوم صبور بودن والدین در برابر فعالیتها و انرژی کودکان تصریح کرد: والدین باید یک بازه زمانی برای تخلیه انرژی جسمی فرزند خود در نظر بگیرند، برای انجام ورزشهای دستهجمعی خانوادگی و پرشور و پرهیجان برنامهریزی کنند و در طول روز اجازه دهند تا فرزند آنها انرژی خود را تخلیه کند.
وسعت توجه کودکان بیشفعال کوتاه است / زمان رسیدگی به تکالیف درسی را تقسیم کنید
وی با بیان اینکه برخی کودکان برای تخلیه انرژی خود جیغ میزنند و برخی دیگر فعالیت فیزیکی زیادی دارند، ادامه داد: با ورود کودک به مدرسه و فضای آموزشی، والدین باید به او بیاموزند که در یک بازه زمانی مشخص کودک باید تنها به تکالیف درسی خود اهمیت دهد.
مشاور خانواده با تاکید بر اینکه در صورت تجویز دارو برای یک کودک از سوی روانپزشک برای افزایش تمرکز کودک، داروها باید به طور حتم استفاده شوند و والدین خودسرانه نسبت به قطع روند درمانی اقدام نکنند، گفت: بیشفعالی کودک در پی نارساییهای بعضی مواد در مغز و کم شدن نوراپینفرین فرد را درگیر میکند و با مصرف دارو و رسیدن نوراپینفرین به خط پایه، رفتارها و توجه کودک کنترل میشود.
شیرانی با بیان اینکه والدین نباید نگاه منفی به مصرف دارو داشته باشند و به کودک بیشفعال خود بدون دستور پزشک دارو ندهند، اضافه کرد: استفاده از تکنیکهای رفتاردرمانی از دیگر روشهایی است که برای افزایش تمرکز کودکان درگیر با بیشفعالی تأثیرگذار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه وسعت توجه کودکان بیشفعال کوتاه است و نباید از آنها مانند سایر کودکان انتظار تمرکز داشت، خاطرنشان کرد: زمانهای درس خواندن یا فعالیتهای آموزشی این کودکان باید تقسیم شود و در ساعتهای متفاوت به درس خواندن بپردازد.
نظر شما