شهرام امیری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بهرهبرداری از گذر حاجآقا نورالله نجفی، با بیان اینکه از حدود سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ موضوع گذری در ضلع شرقی میدان امام (ره) مطرح شد اما در ادامه، این مسیر در دهه ۱۳۶۰ میدان ماشینرو بود، اظهار کرد: از اوایل دهه ۱۳۷۰ دو ضلع میدان یعنی خیابان پشت مطبخ و حافظ را پیادهراه کردند و در طی سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۲ نیز ضلع شمالی میدان و دسترسی خیابان حافظ و سپه به یکدیگر بسته و میدان بهطور کامل پیادهراه شد.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه خانه و مغازههای فراوانی در ضلع شرقی میدان (از خیابان حافظ تا بیتالحسین) وجود داشت، قرار بر این شد که دسترسی محلی برای تسهیل رفت و آمد افراد ایجاد شود، افزود: اما در طول سالهای مختلف اتفاقات مختلفی رقم خورد از جمله اینکه ورودی خیابان حافظ جابجا و به سمت میدان کج شد و مرکز این گذر از ۵۰ متری پشت مسجد شیخ لطفالله رد میشد که موجب ایجاد اختلافاتی شد.
مدیر روابطعمومی میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در نهایت کمیسیون ماده ۵، شورای عالی شهرسازی معماری، استانداری و شهرداری وقت به این نتیجه رسیدند گذر با عرض ۱۴ متر و با حفظ گونههای ارزشمند تاریخی باشد، اما سالها متوقف مانده است در حال حاضر امید است بخشهای باقیمانده بهطوری که مدنظر بود، تکمیل شود تا هم مردم آسیب کمتری ببینند و هم بافت تاریخی آن حفظ شود؛ چرا که این مجموعه ثبت جهانی است و برای استان و کشور دارای اهمیت است.
امیری با اشاره به نقش مؤثر شهرداریها در حفظ بافت تاریخی شهرها تاکید کرد: در شهرهای تاریخی مانند اصفهان، تنها یک نهاد امکان مؤثر بودن در حفاظت از بافتهای تاریخی را ندارد، بر همین اساس نگاه و همکاری شهرداری و دیگر ارگانها به حفظ بافت تاریخی و مسیرهای گردشگری و در عین حال به افزایش ماندگاری این بافتها در شهر کمک میکند.
نظر شما