به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان ثبت احوال کشور، شخصیت حقوقی مستقل از لحاظ اداری، مالی، و اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت وابسته به وزارت کشور است و به دلیل گستردگی وظایف قانونی، این سازمان در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول و پرمراجعهترین سازمان دولتی است.
سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی، یکی از ارکان مهم حکومت تلقی میشود و از وظایف این سازمان میتوان به ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامههای موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسایی ملی، جمعآوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن اشاره کرد.
جایگاه ثبت احوال در بخش زیرساخت دولت الکترونیکی کشور، بسیار کلیدی و پراهمیت است، هر شهروند از دید جامعه سامانههای الکترونیکی دولت، دارای ابعاد مختلف هویتی است که زیرساخت شکلگیری تمام این هویتها، هویت انفرادی یا هویت سجلی شهروندان و محل ایجاد، ثبت و نگهداری آن، سازمان ثبت احوال کشور است.
سازمان ثبت احوال با ارائه کد ملی به عنوان کلید منحصربهفرد برای دسترسی به هویت افراد حقیقی و تکمیل زیرساختهای لازم که همان تعریف مفهوم «شهروند الکترونیکی» است، یکی از مهمترین گامها را برای تحقق دولت الکترونیک برداشته و در این راستا این سازمان سامانه www.sabteahval.ir را برای ارائه خدمات راهاندازی کرده است.
آخرین آمارهای ثبت احوال کشور
بر اساس گزارشهای آماری تهیه شده در سازمان ثبت احوال کشور، میزان نرخ خام فوت کل کشور در شش ماه اول سال جاری، برابر با پنج در هزار جمعیت بوده است که استان گیلان با نرخ ۷.۱ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان هرمزگان با نرخ ۳.۹ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت را در بین استانها داشتهاند.
بر اساس این گزارش بیشترین تعداد فوتشدگان مربوط به گروه سنی ۸۵ تا ۸۹ سال است، بهطوری که ۱۰ درصد از کل فوت شدگان مرد و ۱۲.۹ درصد از کل فوتشدگان زن مربوط به این گروه سنی بودهاند.
در شش ماه اول سال جاری میانگین سنی فوتشدگان در کشور برابر با ۶۵.۸ سال بوده است که در بین استانها بالاترین میانگین سن مربوط به استان گیلان با ۷۰.۷ سال و کمترین مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵۰.۱ سال است.
میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری برابر با ۳۲.۱ سال است
بر اساس آمارهای موجود در پایگاه جمعیت سازمان ثبت احوال کشور، میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری در کل کشور در شش ماه اول سال جاری برابر با ۳۲.۱ سال بوده است و طبق این گزارش، میانگین سن پدر، برای نقاط شهری برابر با ۳۲.۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹.۹ است.
در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در بین استانها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران با رقم ۳۴.۵ سال و کمترین آن مربوط به استان سیستانوبلوچستان با ۲۷.۱ سال است.
ثبت بیش از ۱۹۹ هزار ازدواج در ۵ ماه نخست سال جاری
همچنین بر اساس آمارهای ارائه شده توسط این سازمان، آمار کل ولادتها از ابتدای سال تا پایان مرداد، برابر با ۳۳۸ هزار و ۶۸۴ نفر بوده است که از این تعداد، ۱۷۵ هزار و ۷۴۰ نوزاد، پسر و ۱۶۲ هزار و ۹۴۴ نوزاد، دختر بودهاند.
در طول بازه زمانی ذکر شده، ۱۳۹ هزار و ۴۹۴ مورد فوت و ۶۵ هزار و ۳۵۴ مورد طلاق به ثبت رسیده و تعداد ازدواج ثبت شده برابر با ۱۹۹ هزار و ۷۴۲ مورد بوده است.
خدمات سازمان ثبت احوال
بهطور کلی خدمات ثبت احوال را در چند دسته میتوان قرار داد که عبارت است از:
۱) صدور شناسنامه
_ صدور شناسنامهی مجدد (تعویض و المثنی)
_ صدور شناسنامه برای زنان خارجی با همسران ایرانی (مشمول بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی)
_ صدور شناسنامه فرزندان بالای ۱۸ سال اتباع خارجی (مشمول ماده ۹۷۹ و ۹۸۰ قانون مدنی)
_ صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی
_ صدور شناسنامه اتباع خارجی
_ صدور شناسنامه برای کسانی که در ایران از پدری که تبعه خارجه است متولد شده و بلافاصله پس از رسیدن به ۱۸ سال تمام، حداقل یک سال دیگر در ایران اقامت کرده باشند. (مشمول بند ۵ ماده ۹۷۶ قانون مدنی)
۲) صدور کارت هوشمند ملی
۳) درج (انتقال) واقعه ازدواج و طلاق
_ ثبت ازدواج به موجب اقرارنامه
_ صدور رونوشت سند ازدواج و طلاق اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور
۴) ارائه گواهیهای فوت
_ صدور گواهیهای فوت ایرانیان
_ صدور گواهی فوت اتباع خارجی
۵) تغییر مشخصات هویتی
_ رسیدگی به درخواستهای کمیسیون تشخیص سن (اصلاح تاریخ تولد)
_ تغییر نامخانوادگی
_ تغییر نام
_ رسیدگی به درخواستهای رسیدگی از هیئت حل اختلاف
۶) پاسخ به استعلامهای هویتی و نشانی افراد
_ پاسخ به استعلام هویت افراد
_ پاسخ به استعلام نشانی افراد
۷) صدور گواهی ولادت فرزندان اتباع خارجی متولد شده در ایران
۸) صدور گواهی تجرد
۹) ثبت تغییر نشانی
نحوه ورود به سایت سازمان ثبت احوال کشور
برای ورود به درگاه خدمات الکترونیکی ثبت احوال کشور، میتوانید عبارت «سازمان ثبت احوال کشور» را جستوجو یا بهطور مستقیم از نشانی https://www.sabteahval.ir/ برای ورود استفاده کنید.
پس از ورود به درگاه اصلی سازمان ثبت احوال کشور، با انتخاب سربرگ صفحه اصلی، شاهد خدمات ارائه شده این سازمان خواهید بود و با انتخاب هر یک از عناوین نوشته شده شامل صدور شناسنامه، صدور کارت ملی هوشمند، درج واقعه ازدواج و طلاق، صدور گواهیها، تغییر مشخصات هویتی و استعلام هویتی و نشانی افراد، گزینههای مربوطه نمایش داده خواهد شد.
گزینههای مربوط به بخش صدور شناسنامه شامل:
گزینههای مربوط به بخش درج واقعه ازدواج و طلاق شامل:
گزینههای مربوط به بخش صدور گواهیها شامل:
گزینههای مربوط به بخش تغییر مشخصات هویتی شامل:
گزینههای مربوط به بخش استعلام هویتی و نشانی افراد شامل:
با انتخاب هر یک از خدمات مذکور، وارد صفحه دیگری خواهید شد که لینک دقیق خدمت به همراه راهنمای کارکرد در آن ذکر شده است، در کنار تمام خدمات یاد شده، صدور کارت ملی هوشمند یکی از خدماتی است که کاربردی ویژه برای تمام افراد دارد، از همین رو در ادامه توضیحات دقیقتری از نحوه ثبتنام برای کارت ملی هوشمند را میخوانید.
نحوه ثبتنام برای کارت ملی هوشمند
برای ثبتنام کارت ملی هوشمند میتوانید از بین خدمات موجود در صفحه اصلی سازمان ثبت احوال کشور، گزینه «صدور کارت ملی هوشمند» را انتخاب، سپس با کلیک بر گزینه نحوه مراجعه و اقدامات لازم، وارد درگاه اصلی ثبتنام کارت ملی هوشمند شوید، همچنین میتوانید از طریق نشانی https://www.ncr.ir/idcard/ اقدام کنید:
انتخاب گزینه نحوه مراجعه و اقدامات لازم
کلیک روی گزینه سامانه ثبتنام کارت ملی هوشمند
پس از انجام مراحل بالا وارد صفحه اصلی برای وارد کردن مشخصات فردی خود میشوید و مراحل ثبتنام را طبق توضیح ارائه شده توسط خود سازمان ثبت احوال دنبال کنید.
ثبتنام کارت هوشمند ملی برای اتباع خارجی:
تمام اتباع خارجی که تاکنون اقدام به دریافت کارت ملی نکردهاند و واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند، باید به سامانه مذکور وارد شوند و ثبتنام کنند.
پیگیری کارت هوشمند ملی:
در صورتی که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبتنام کردهاید، اما هنوز کارت خود را دریافت نکردهاید، میتوانید با ورود به سامانه صدور کارت هوشمند ملی خود را پیگیری کنید، برای پیگیری کارت هوشمند ملی باید روی گزینه پیگیری وضعیت کلیک کنید.
تغییر زمان و محل مراجعه برای ثبت نام در کارت هوشمند ملی:
در صورتی که قصد تغییر محل ثبت نام کارت ملی هوشمند یا زمان ثبتنام خود پیش از مراجعه را دارید، میتوانید به این سامانه وارد شوید و مراحل لازم را انجام دهید.
تغییر مشخصات خوداظهاری:
در صورتی که متوجه اشتباهی در مشخصات خوداظهاری شدهاید، باید به سامانه درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور وارد شوید و مشخصات خوداظهاری (مانند مشخصات خانواده، شماره تلفن همراه) خود را قبل از تکمیل ثبتنام تغییر دهید.
تغییر محل دریافت کارت هوشمند ملی:
در صورتی که محل سکونت شما تغییر کرده است، میتوانید به این سامانه وارد شوید و محل دریافت کارت هوشمند ملی را تغییر دهید.
مفقود شدن کارت ملی هوشمند:
در صورتی که کارت ملی خود را دریافت کردهاید، اما مفقود شده است، ابتدا نسبت به بررسی وضعیت آن در بخش مدارک پیدا شده در پرتال سازمان ثبت احوال (https://www.sabteahval.ir)، اقدام و در صورت لزوم جهت ثبت درخواست صدور مجدد به نزدیکترین اداره ثبت احوال محل سکونت خود مراجعه کنید.
نظر شما