به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حسن روحانینیا اظهار کرد: یک دهه از فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضائی میگذرد و این دفاتر در این مدت یک دوره تأسیس و یک دوره تثبیت را تجربه کردهاند و به نظر میرسد که اکنون موعد آن است که بسته خدمات در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی تکمیل شود و توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به ارائه خدمات متنوع برای گروههای مختلف جامعه در دفاتر افزود: تاکنون برای گروههای مختلف اجتماعی از جمله برای محرومان و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برنامهریزی خدمت داشتیم و طرح مواسات و طرح خدمات جهادی برای افراد محروم حاشیه کشور اجرا شده، همچنین برای افراد سالخورده، ایثارگران و معلولان نیز خدمات سیار تعریف شده است و اکنون وقت آن است تا برای افرادی که امکان دریافت خدمات غیرحضوری دفاتر دارند، تدارک لازم را ببینیم.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی درباره ارائه خدمات غیرحضوری ادامه داد: از اوایل سال جاری مطابق برنامهریزیها، نیاز به یک سامانه ارائه خدمات غیرحضوری احساس شد؛ بنابراین کانون با برنامهریزی صورت گرفته و تلاشهای تیم فنی کانون، سامانه «پناه» به عنوان یک سامانهای که زیرساخت لازم برای ارائه خدمات غیرحضوری دفاتر را به مردم فراهم میکند، ایجاد شد.
وی درباره تفاوت خدمات غیرحضوری دفاتر با خدمات خودکاربری گفت: در خودکاربری یک حقوقدان در کنار مردم برای ارائه خدمات و پذیرش درخواستهای آنان وجود ندارد و البته گمان میکنیم که این نوع خدمات ممکن است در درازمدت مشکلاتی را برای مردم ایجاد کند، اما نقطه قوت خدمات غیرحضوری دفاتر، حضور مجازی مدیر دفتر به عنوان حلقه واسط بین مردم و دستگاه قضائی است؛ به این معنا که مردم میتوانند بدون مراجعه حضوری، دفتر مورد نظر خود برای دریافت خدمات غیرحضوری را انتخاب و درخواستهای خود را از منزل یا محل کار و از طریق سامانه «پناه» ارسال کنند، دفتر خدمات الکترونیک قضائی پس از دریافت درخواست و مدارک از سامانه «پناه»، اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، اصلاحات را انجام میدهد و پس از تائید متقاضی، مدارک را برای مرجع قضائی دارای صلاحیت ارسال میکند.
روحانینیا درباره تعرفه خدمات غیرحضوری دفاتر گفت: بر اساس تدابیر ریاست محترم قوه قضائیه، هزینه خدمات غیرحضوری ارزانتر از خدمات حضوری است.
وی با اشاره به مزایای خدمات غیرحضوری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اضافه کرد: مردم هزینه رفت و آمد، ترافیک و زحمات و مخاطرات آن را متحمل نمیشوند، ضمن اینکه بابت دریافت خدمات نیز هزینه کمتری پرداخت میکنند.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی درباره مقرونبهصرفه بودن خدمات غیرحضوری برای مدیران دفاتر نیز اظهار داشت: در این طرح بهتدریج هزینههای ثابت و جاری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی نیز کاهش مییابد؛ بنابراین مطابق برنامهریزیهای صورت گرفته، در صورت استقرار کامل سامانه «پناه» در دفاتر، بخشی از مقررات پس از اخذ مجوزهای لازم برای مدیران دفاتر نیز تسهیل خواهد شد از جمله اینکه کاربران دفاتر میتوانند به صورت دورکاری فعالیت داشته باشند یا اینکه مساحت دفتر نیز قابل بررسی مجدد خواهد بود تا هزینه کمتری به مدیران تحمیل شود.
وی پیرامون پیشبینی میزان استقبال مردم از خدمات غیرحضوری دفاتر خدمات الکترونیک قضائی گفت: مطابق گزارشهای مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی سراسر کشور، اکنون علیرغم اینکه وکلای دادگستری به خدمات خودکاربری دسترسی دارند، اما بعضاً ترجیح میدهند که برای انجام امور قضائی به دفاتر مراجعه کنند و این مسئله حاکی از آن است که در دفاتر دقت، توجه و حوصله کافی نسبت به دریافت و ثبت دادخواستها و درخواستها وجود دارد؛ پیشبینی ما این است که با توجه به اعتماد مردم به دفاتر و خدمات شایسته دفاتر، خدمات غیرحضوری موسوم به پناه با رشد تدریجی مواجه خواهد بود و انتظار نداریم که با رشد انفجاری استفاده از خدمات غیرحضوری روبهرو شویم.
روحانینیا با تاکید بر اینکه استفاده از خدمات غیرحضوری باید بهتدریج توسعه پیدا کند، افزود: مطابق رفتارشناسی ایرانیان، مردم بیشتر علاقهمند هستند تا امور را به صورت حضوری پیگیری کنند، لذا لازم است تا پیشبینی مناسب برای استفاده از خدمات غیرحضوری توسط مردم، از جمله اطلاعرسانی و ابزارهای تشویقی فراهم شود، بنابراین توسعه خدمات غیرحضوری مستلزم فرهنگسازی در این خصوص است، مجموع خدمات الکترونیک قضائی حضوری و غیرحضوری در قالب یک بسته خدماتی ارائه میشود تا مراجعان بنا به نوع وضعیت خود بتوانند از این خدمات بهرهمند شوند؛ هرچند برای استفاده از خدمات غیرحضوری مشوقهایی از جمله ارزانتر بودن خدمات در نظر گرفته شده است.
نظر شما