به گزارش خبرگزاری ایمنا، قصه تکراری و تلخ هر سالهای سرویس ایابوذهاب مدارس دانشآموزان از کمبود شدید راننده، نبود سرویس به اندازه کافی و بیم از تعطیلی دوباره مدارس، گرانی هزینهها همه دستبهدست هم داده است تا این ماجرا هرساله از ابتدای سال تحصیلی یا اواسط آن به یکی از دغدغههای اصلی خانوادههای کلانشهرها تبدیل شود که گویی همه به آن عادت کردهایم، اما این روزها نظارت بر قرارداد سرویس مدارس و فقدان بازگشت هزینه به ازای روزهای تعطیل با وجود هزینههای سرسامآور، همچون سال گذشته به کلافی سردرگم و یکی از چالشهای اساسی والدین تبدیل شود.
طی سالهای اخیر همهگیری کرونا، تعطیلی اجباری آموزشها و رفتن دانشآموزان به سمت آموزش مجازی فضای جدیدی ایجاد کرد که تعطیلی طولانی مدت مدارس موجب افت تحصیلی، کم تحرکی، کاهش روابط اجتماعی و فقدان تقویت مهارتهای ارتباطی دانشآموزان، کاهش کیفیت آموزشی شد، همچنین رانندگان سرویس مدارس نیز بهدلیل تعطیلی مدارس مجبور به تغییر شغل شدند و بسیاری از آنها برای تأمین امرار معاش زندگی به تاکسیهای اینترنتی پناه بردند، به طوری که درصد بسیاری از رانندگان باسابقه سرویس مدارس از این شغل بیرون رفتند و این امر سبب کمبود شدید راننده شد، از اینرو طی بازگشایی رسمی مدارس در کشور برای تأمین سرویس مدارس و امنیت دانشآموزان همکاری چند دستگاه لازم بوده و ایمنی خودروها نیز بسیار مهم، چراکه خانوادهها برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندانشان در مواجهه با مشکلاتی از قبیل ترافیکهای سنگین، ازدحام جمعیت، خطر رانندگان مبتدی و تهدیدهای اجتماعی در مسیر رفت و آمد ترجیح میدادند از سرویس دانشآموزی مناسب استفاده کنند، لذا در سال تحصیلی جدید با ابلاغ آئیننامهای حمل و نقل دانشآموزان، مسئولیت سرویس مدارس به شهرداریها و وزارت کشور واگذار شد و مدیران مدارس از روند انعقاد قرارداد با پیمانکاران سرویس مدارس حذف شدند.
لازم به یادآوری است که این یک قصه بلند است، یک غصه تکراری. قصه معضلات سرویسهای مدارس که خیلی وقتها مشکلی از مشکلات رفت و آمد دانشآموزان کم نمیکند بلکه به آن اضافه میکند، چرا که آلودگی هوا، سرمای زیاد و بیسابقه، بارش برف و باران سنگین و شدید، گردوغبار و اتفاقاتی نظیر اینها دلایلی است که از آغاز سال تحصیلی جدید، کمتر روزی را در کشور داشتهایم که مدرسهای در یکی از شهرهای کشور به یکی از این دلایل تعطیل نشده باشد، اما تعطیلی چند هفتهای آموزش حضوری در سال تحصیلی جاری موجب شده تا خانوادهها درباره هزینههای سرویس مدارس دچار مشکل شوند.
بر این اساس؛ پنجم بهمن سال ۱۴۰۱ بود که غلامحسین محسنی اژهای دستور داد: «به استثنای موضوعات مرتبط با مضامین آموزشی و تربیتی که در محل خود قابل بررسی است، یکی از مشکلاتی که به واسطه تعطیلی متکثر مدارس در سال تحصیلی رخ داد، مقوله دریافت وجوه از اولیای دانشآموزان برای هزینههای مربوط به سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه محصلان بود، گاهی اولیای دانشآموزان گلایه دارند که با توجه به تعطیلی زیاد مدارس در این سال تحصیلی، پول دریافت شده از آنها برای سرویس رفت و آمد و تغذیه دانشآموزان، به آنها مسترد نمیشود و حتی در مواردی مدارس برای وصول این چکهای دریافتی از والدین دانشآموزان اقدام میکنند، بر همین مبنا مطلوب است دادستان کل کشور ضمن شنیدن اظهارات مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش و اولیا، تدابیر لازم را درباره رفع این مشکل اتخاذ کند.» در پی دستور رئیسقوه قضائیه، مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با ابلاغ بخشنامهای اعلام کرد: «مدارس مبالغ گرفته شده از اولیای دانشآموزان را که به ازای آن اقدامی نکردهاند، به نحو مقتضی جبران کنند.»، همچنین دادستانی کل کشور در راستای دستور رئیس قوه قضائیه در مورد تکالیف قانونی وزارت آموزش و پرورش برای رسیدگی به شکایات از مدارس مبنی بر دریافت هزینههایی که در قبال آن خدماتی ارائه نشدهاست، اطلاعیهای صادر کرد، اما مدارس نسبت به برگرداندن پولها، بهانهتراشی کردهاند و از کنار دستوری که به آنان ابلاغ شده، عبور کردهاند، همین مسئله، گلایه والدین را به دنبال داشته است؛ تا جایی که آنها میپرسیدند چطور مدارس میتوانند از دستوری که رئیس قوه قضائیه به آنها دادهاست، سرپیچی کنند؟!
گفتههای والدین از هزینههای میلیونی سرویس مدارس
اما به غیر از مشکل کمبود سرویس و بازگشت مبالغ به ازای روزهای تعطیل، برای دانشآموزان مقاطع مختلف، بحث دیگری که همچون سالهای گذشته سبب گلایه و شکایت خانوادهها شده است هزینه بالا و گرانی سرویس مدارس بوده که امسال هم قیمتها به طور عجیبی گرانتر شده است، بهطوریکه نرخ سرویس مدارس پایتخت در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ حدود افزایش ۴۵ درصدی پیدا کرده و در اصفهان گویا قیمتها بالاتر نیز اعلام شده و هزینه سرویس مدارس افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته داشته است و در تعیین نرخ سرویس مدرسه فاکتورهای مختلفی مانند مسافت خانه تا مدرسه و تردد راننده در محدوده طرح ترافیک بر هزینهها تأثیر دارد.
بر این اساس یک برآورد سرانگشتی از افزایش چند درصدی نیازها اولیه دانشآموزان نشان میدهد که به غیر از گرانی و افزایش بیش از ۴۵ درصدی نرخ سرویس مدارس سال تحصیلی جدید به نسبت سال گذشته، هزینه سرویس هر مدرسهای نسبت به منطقه و فاصله کیلومتری متفاوت است، به طوریکه هزینه سرویس یک دانشآموز با توجه به مسیر به صورت میانگین رفت و برگشت برای مثال به ازای چهار کیلومتر از منزل تا مدرسه ماهیانه مبلغ یک میلیون و ۲۳۱ هزار تومان و در مجموع بابت هشت ماه تحصیلی بالغ بر ۹ میلیون و ۸۵۲ هزار تومان میرسد که این هزینهها برای این میزان مسافت و مسافتهای طولانی با تبصرههای مختلف افزایش ۱۵ درصدی سرویسدهی محل سکونت تا مدرسه در محدوده ترافیکی شهر، ایاب و ذهاب ۱۵ درصدی روزهای فوقبرنامه پنجشنبهها و نیز افزودن ۱۵ درصد براساس موارد خاص! مطابق با قراردادهایی از سوی شرکتها پس از سپری شدن دوماه از بازگشایی مدارس به خانوادهها، آن هم از طریق دانشآموزان رسانده میشود تا طی چند مرحله به صورت نقدی و چک با شائبه کمبود سرویس و راننده؛ رقم هزینههای سنگین را بر دوش خانوادهها متحمل کنند، اما به گفته والدین وقتی از مسئولان شرکتها و دستاندرکاران؛ بازگشت مبالغ روزهای تعطیل را که خدماتی بابتش ارائه نشده مطالبه میکنند، طی اظهارنظرهایی با قاطعیت از عدم عودت هزینهها و اینکه قرار نیست به حسابتان بازگردد؛ مواجه میشوند!
یکی از والدینی که دو دانشآموز در مدرسه دولتی در شهر اصفهان دارد؛ با گلایه از افزایش هزینههای سرویس مدارس که هرساله دردسرهای جدیدی را برای خانوادهها در کنار دیگر هزینههای تحصیلی بر دوش آنها متحمل میکند در گفتوگو با خبرنگار ایمنا میگوید: طی سالهای اخیر با تعطیلی مدارس به دلیل آلودگیها هوا و سایر رخدادها، بیگمان برگزاری کلاسهای دانشآموزان در طول هفته دو تا سه روز غیرحضوری تشکیل میشود و روزهای پنجشنبه هم برطبق مصوبات تعطیلی رسمی مدارس اعلام شده است، اما مطابق قوانین، تأکیدات و ابلاغیه مسئولان که هزینه سرویسها به ازای روزهای تعطیل به خانوادهها عودت شود با وجود افزایش نرخهای سرسامآور سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزی تاکنون هیچ مسئولی پاسخگوی دغدغههای اولیا نبوده است.
وی اظهار میکند: حقوق کارمندی با هزینه سرویس جور درنمیآید، چراکه هر چه مسیر طولانیتر شود، این ارقام هم بالاتر میرود و حتی به ۲۰ میلیون تومان هم میرسد، پیمانکاران در سامانه هوشمند گزینش شدهاند و تعداد بچهها هم تعریف شده است؛ یعنی همهچیز مرتب و منظم است، اما فقط اعداد و ارقام خارج از سامانه با دخل و خرج ما نمیخواند در نتیجه مجبوریم سرویس مدرسهای را انتخاب کنیم که هم تعداد بیشتری دانشآموز را قبول میکند هم هزینه کمتری میگیرد، چرا که هزینههای که در این سامانه تعیین و تصویب شده با مبالغ قرارداد شرکتها به طور کامل با چندین درصد افزایش کرایهها، تبصرههای مختلف بدون منطق برای خانوادهها ارجاع شده؛ برای نمونه مصوبه قانونی قیمت ورودی برای سرویسهای شهر اصفهان ۶۲۸ هزار تومان است، اما این مبلغ تا یک میلیون و ۳۰۰ تومان هم در قراردادها منعقد میشود.
نظارت بر عملکرد مطلوب سرویس مدارس مهمترین دغدغههای والدین
پدر دو دانشآموز دبستانی که خود را عضو انجمن اولیا و مربیان معرفی میکند به خبرنگار ایمنا میگوید: هزینه شهریه هر فرزندم به غیر از هزینههای کلاسهای فوقبرنامه، لباس ورزش، کتب کمک آموزشی و اردوها البته قبل از اعلام رسمی شهریهها، چند میلیون تومان است که باید خانوادهها تا قبل از مهرماه شهریه را در چند مرحله به حساب مدرسه واریز میکردند.
این پدر درباره اینکه بهرغم گرانی لوازمالتحریر و نرخهای سرسامآور بازار کیف و کفش؛ افزایش بیسابقه قیمت سرویس مدارس نیز بسیاری از خانواده را شوکه کرده است، اظهار میکند: دانشآموزانی که به مدارس نزدیک خانههایشان میروند به سرویس نیاز ندارند، اما آنها که به هر دلیل در مدارس دورتر ثبتنام کردهاند به خدمات حملونقل نیاز دارند، هنوز با وجود گذشت حدود سه ماه از نرخهای نهایی مطلع نشدهاند یا اگر تکلیفشان مشخص شده باید قیمتهای عجیب و غریبی بابت رفتوآمد بپردازند.
وی پیرامون اینکه با حضور دانشآموز طی ۹ ماه تحصیلی در سرویس مدارس، این موضوع یک فرصت آموزشی و تربیتی است که باید صلاحیت رانندگان مورد تأیید قرار گیرد، میافزاید: سالانه بسیاری از دانشآموزان از سرویسهای مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده میکنند، اما درعین حال هنوز ساماندهی و نظارت بر عملکرد مطلوب آن یکی از مهمترین دغدغههای والدین و مسئولان تعلیم و تربیت است.
این عضو انجمن اولیا و مربیان تصریح میکند: والدین برای حفظ امنیت روحی و روانی خود و فرزندانشان در مواجهه با مشکلاتی از قبیل ترافیکهای سنگین و ازدحام جمعیت در مسیر رفت و آمد ترجیح میدهند از سرویس دانشآموزی مناسب استفاده کنند، موضوعی که خانوادهها را هر ساله با چالشهای جدی مواجه میکند.
ثبتنام خارج از منطقه مسکونی دانشآموزان و گرههای ترافیکی
در این میان یکی از رانندگان سرویس مدارس با سابقه ۱۲ ساله به خبرنگار ایمنا میگوید: ۴۶ شرکت حملونقل دانشآموزی در شهر اصفهان داریم و مسئولان مرتبط با نرخهای مصوب امسال و بستههای حمایتی درصدد دعوت و جذب نیروهای جدید هستند، چراکه با شیوع کرونا طی دو سال اخیر بسیاری از رانندگان با سابقه ۱۵ و ۲۰ سال از این شغل بیرون رفتند، اما دغدغههای والدین بابت افزایش هزینهها و بازگشت مبالغ به ازای روزهای تعطیل، مواجه هستیم و اکنون بعد از گذشته سه ماه از بازگشایی مدارس این موضوعات سبب دلسردی رانندگان شده است، چرا که تکلیف ما هم مشخص نشده است.
وی اضافه میکند: وقتی هزینه سرویس مدارس، بالا باشد، بدون شک والدین تمایلی برای گرفتن سرویس نخواهند داشت و این مسئله میتواند موجب گرههای ترافیکی در زمان آغاز بهکار مدارس میشود، نرخ نهایی سرویسهای مدارس بر اساس مسیر منزل تا مدرسه، نوع خودرو و تعداد دانشآموزان با هماهنگی مسئولان دستاندرکار مصوب و به مدارس اعلام میشود، در تعیین نرخ سرویس مدرسه مؤلفههای مختلفی دخیل هستند؛ از جمله مسافت خانه تا مدرسه که طبق مصوبات تا زیر هفت کیلومتر نرخهای مشخصی دارد و پس از آن قیمتها توافقی میشود.
این راننده سرویس مدارس در اصفهان با بیان اینکه طی ۱۲ سال سابقه در این شغل به ندرت پیش آمده که برای یکی دو روز خانوادهها با راننده سرویس مدرسه بر سر کرایه درگیر شوند، اما برای ایام نوروز برخی از خانوادهها درخواست دارند هزینه تعطیلات از رانندگان کسر شود، اظهار میکند: در حال حاضر رفت و آمد ماهانه چهار دانشآموز برای ما در مسافتهای کوتاه حدود پنج میلیون و ۳۰۰ تومان درآمد دارد، از اینرو به نظر نمیرسد که رانندگان سرویس مدارس مقصر تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا باشند که از درآمد ماهیانه آنها کسر شود، ضمن اینکه شرکتهای حمل و نقل سرویس مدرسه با ما قرارداد ماهانه بستهاند.
وی ادامه میدهد: مگر از حقوق معلمان که به دلیل آلودگی هوا سر کلاس درس نمیروند حقوقی کسر میشود که از رانندگان با این مخارج بالا بخواهد برای چند روز تعطیلی رقم و ریالی کسر شود؟ ما هیچ یارانه بنزین یا امتیاز خاصی نداریم و از سر اجبار با این هزینههای سنگین سرویس مدرسه میبریم که اگر بخشی از این درآمد ماهیانه هم کسر شود، عایدی برای خانوادههای ما ندارد.
این راننده اصفهانی پیرامون اینکه هر ساله با هماهنگی کارگروه آموزش و پرورش و اعلام آمادگی سازمان آمادگی تاکسیرانی، مدارس اقدام به درخواست سرویس دانشآموزان کرده و تاکسیهایی برای این منظور در نظر گرفته میشود، اظهار میکند: ثبتنام خارج از منطقه مسکونی دانشآموزان در مدارس مختلف شهری موجب طولانی شدن مسافت و مشکلاتی در فرآیند حملونقل ایجاد میکند، یکی از دلایل عمده ایجاد ترافیک در ساعات صبح و ظهر در روزهای بازگشایی مدارس، ناهماهنگی برای سرویس مدارس و حملونقل دانشآموزان با خودروهای شخصی والدین است.
هزینه سرویس مدارس به ازای روزهای تعطیل عودت داده میشود؟
شهرام صانعی، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هزینه سرویس مدارس به ازای روزهای تعطیلی از حقوق رانندگان کسر نخواهد شد، میگوید: این سوال مطرح است که آیا رانندگان سرویس مدارس در تعطیلی مدرسهها نقش و سهمی دارند؟ بسیار واضح و شفاف است که هیچگونه نقشی در این تعطیلیها ندارند.
وی پیرامون اینکه رانندگان سرویس مدارس، برنامهها و فعالیتهای زندگی خود را با تقبل ایاب و ذهاب دانشآموزان، تنظیم و برنامهریزی میکنند اظهار میکند: برطبق قراردادها و هماهنگی با خانوادهها، رانندگان سرویس باید قبل از آغاز ساعات برنامههای روزانه فعالیت مدارس، دانشآموزان را به مدرسه برسانند، از اینرو فرد راننده از حدود هفت صبح درب منزل دانشآموز آماده سرویسدهی خواهد بود، حال اگر هم تعطیلی آن روز اعلام شود، بازهم راننده با آمادهسازی خودرو و نبود برنامهریزی برای سایر کارهای خود با دغدغههای دیگر مواجه خواهد شد، لذا رانندگان هیچگونه دخل و تصرفی در تعطیلی مدارس ندارد که بخواهیم به دلیل تعطیلی مدارس به هر دلیل، از حقوق رانندگان کسر کنیم.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان میافزاید: با برخی از تعطیلات و نبود حضور کارمندان و معلمان در محل کار و فعالیتهای روزانه، آیا از حقوق این اقشار جامعه کسر میشود که از دستمزد رانندگان سرویس ایاب و ذهاب مدارس که براساس قراردادهای هشت و ۹ ماهه توسط شرکتهای طرف قرارداد، والدین و راننده منعقد شده است، کسر شود؟
وی تصریح میکند: ممکن است در مدت تحصیلات دانشآموزان به علل مختلفی همچون بیماری، ترک تحصیل، بارش برف و باران، زمین لرزه و آلودگی هوا، فعالیت مدارس و حضور دانشآموزی به چالش کشیده شود و با تعطیلی مدارس روبهرو شویم، آیا در چنین شرایطی میتوانیم پرداختی حقوق راننده را منوط بر بازگشایی مدارس قلمداد کنیم.
صانعی با بیان اینکه رانندگی سرویس مدارس، یک شغل جذاب نیست که افراد بسیاری داوطلب آن باشند، میگوید: هر سال قبل از بازگشایی مدارس با راهاندازی تشکل و کمیته "التماس" از رانندگان درخواست و خواهش میکنیم که موضوع ایاب و ذهاب دانشآموزان خانوادهها را برعهده بگیرند.
وی با اشاره به سهولت فعالیت تاکسیهای اینترنتی، برخلاف رانندگان سرویس مدارس، اظهار میکند: دستمزد رانندگان تاکسیهای آنلاین به صورت شبانهروز به حساب آنها واریز میشود، اما حقوق راننده مدرسه، پس از یک ماه از سوی شرکت مورد قرارداد پرداخت خواهد شد و موضوع مهم دیگر مسئولیتپذیری است که سرویس دهی دانشآموزان را دغدغهمند میکند، زیرا رانندگان در هر لحظه توسط مسئولان نظارت و نیز اولیا برای نمونه با حتی یک دقیقه تأخیر و زودهنگام از ساعات مقرر، مورد انتقاد قرار میگیرند، بنابراین فشار مضاعف بر آنها وارد است، از اینرو کدام عقل سلیم این حجم از مسئولیت را با حقوق کمتر قبول خواهد کرد و در سرویس تاکسی اینترنتی فعالیت نمیکند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان میافزاید: طی دو تا سه سال اخیر با اجرا و افزایش تاکسیهای اینترنتی، استقبال از طرح سرویسدهی ایاب و ذهاب مدارس بسیار کاهش داشته است و بسیاری از رانندگان با خواهش و تمنای شرکتها و مسئولان ذیربط، چنین مسئولیتی را برعهده میگیرند، از اینرو چنانچه شرایط برای آنها دشوار شود، برای نمونه با تعطیلی مدارس، هزینهها باید عودت شود! بیگمان فعالیت سرویس مدارس را به لقایی خود خواهند بخشید و خانوادهها مجبور به اتخاذ سرویس از بخش خصوصی هستند که با پرداختهای چهار تا پنج میلیون تومان به طور ماهیانه، فشار مضاعف بر سبد و دوش والدین افزوده خواهد شد، لذا این حقوق و مبالغ پرداختی به رانندگان، هزینههای نیست که درصدد بیانگیزگی راننده و برهم ریختگی فرایندهای روحی خانوادهها و رانندگان باشیم.
وی سرویسدهی مدارس را با گرانیهای قطعات لوازم خودرو مقرون به صرفه نمیداند و میگوید: فرض کنیم در مسیر ایاب و ذهاب دانشآموزان با ترافیک سطح شهر اصفهان، قطعهای از لوازم یدکی خودروی رانندهای دچار نقص شود، از اینرو راننده با صرف حقوق ماهیانه خود باید قطعات مورد نیاز را تأمین کند، ضمن اینکه افرادی که رانندگی سرویس دهی مدارس را برعهده میگیرند از قشر پایین جامعه هستند و شاید وضعیت مالی مناسب و حتی خودروهای با کیفیت نیز نداشته باشند، لذا این فعالیت از اشتغال پردرآمد و با انگیزهای برخوردار نیست که درصدد عودت هزینه سرویس مدارس به ازای روزهای تعطیل باشیم.
صانعی خاطر نشان میکند: پیش از آغاز هر سال تحصیلی، آمار دانشآموزان توسط آموزش و پرورش به شهرداری ابلاغ میشود و هماهنگی شرکتها و تعیین سرویس، برعهده شهرداری و سازمان تاکسیرانی است. در سالهای گذشته، فرایند تهیه سرویس برای دانشآموزان به شیوه سنتی انجام میشد که با دشواریهای بسیار آسایش خانوادهها را به مخاطره میانداخت، از این رو سال گذشته در کارگروه ماده ۱۸ با همکاری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اصفهان تصمیم گرفته شد، پس از استانهای شیراز و مشهد، سومین کلانشهری باشیم که ایاب و ذهاب دانشآموزی را هوشمند میکند.
علت افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس
در همین راستا محمد پرورش، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان پیش از این در مورد اینکه آیا روزهای تعطیل از حقوق رانندگان سرویس مدارس کسر میشود یا خیر پاسخ داده بود، برای موارد این چنینی بر اساس آئیننامه حمل و نقل دانشآموزی، کارگروه ماده ۱۸ در این خصوص تصمیمگیری میکند، اما این نکته وجود دارد که راننده آماده ارائه خدمات است و در صورتی که تعداد تعطیلی قابل توجه باشد به درخواست یکی از اعضا کارگروه تشکیل و تصمیمگیری میشود.
وی با اشاره به فعالیت ۶۵۰۰ راننده سرویس مدارس در سطح شهر اصفهان اظهار میکند: از این تعداد ۴ هزار نفر خانم هستند که ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم سرپرستی خانواده را بر عهده دارند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان با بیان اینکه با قطع یارانه سوخت سرویس مدارس فعالان در این حوزه متضرر شدند، میگوید: باید توجه داشت که با آزاد شدن نرخ بنزین سرویس مدارس انتظار افزایش نرخ کرایه سرویس مدارس بود که این امر هنوز اتفاق نیفتاده و هزینهها مطابق با مصوبه سال گذشته انجام میشود.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری برای تأمین راننده سرویس مدارس با مشکلاتی رو به رو بودیم، میافزاید: نرخ پایین کرایهها و بنزین آزاد جذابیت فعالیت افراد در سرویس مدارس را کم کرده است.
پرورش با بیان اینکه آزادسازی نرخ بنزین برای تاکسیها مشکلاتی را نیز برای تاکسیهای سطح شهر ایجاد کرده است، ادامه میدهد: از ابتدای سال جاری یارانه سوخت خودروهای تکسوز نیز قطع شده و با آغاز به کار مسافربرهای اینترنتی که زیرمجموعه اداره صمت است و در نرخگذاری مانند سازمان تاکسیرانی از فیلترهای متعدد عبور نمیکنند، منجر به کاهش رغبت در رانندگان برای فعالیت در این حوزه شده است.
وی درباره غربالگری رانندگان تاکسی در استفاده از بیمه تأمین اجتماعی خاطر نشان میکند: از ابتدای سال رانندگانی که به صورت صوری دارای بیمه تأمین اجتماعی بودهاند شناسایی و نسبت به حذف بیمه آنها اقدام شده است، ۴ هزار راننده تاکسی در اصفهان از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار نیستند، از دولت میخواهیم تا امکان ثبت بیمه برای رانندگان واقعی در سطح شهر را فراهم کند.
بر این اساس، پرداخت هزینه سرویس مدارس توسط خانوادهها برای روزهای تعطیل از یک طرف و وضعیت رانندگان سرویس مدارس هر دو موضوعی است که باید مسئولان به گونهای برای آن تدبیر کنند تا ضرر مالی متوجه خانوادهها و رانندگان در روزهای تعطیلی مدارس به دلیل شرایط غیر مترقبه نشود.
نظر شما