به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نتایج نظرسنجی برنامه ۲۰۲۲ خود برای ارزیابی بینالمللی دانشآموزان (PISA) را منتشر کرد که نشاندهنده کاهش چشمگیر عملکرد دانشآموزان در سطح جهان است.
کشورهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه
کشورهای استرالیا، اتریش، بلژیک، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، لتونی، ژاپن، کره جنوبی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، نیوزلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، انگلستان، ایالات متحده اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هستند.
نتایج ارزیابی دانشجویان بینالمللی
بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، میانگین عملکرد در ریاضیات در کشورهای OECD به میزان ۱۵ امتیاز و مهارت خواندن ۱۰ امتیاز کاهش یافت و علوم در سطح نسبتاً ثابتی باقی ماند، در حالی که کشورهای آسیایی رتبههای برتر را به دست آوردند، اروپا افت بیسابقهای را در دستاوردهای آموزشی تجربه کرد.
شکست اروپا در سیستمهای آموزشی
بر اساس نتایج، اروپا با افت قابلتوجهی در دستاوردهای آموزشی دست و پنجه نرم میکند، بهویژه در آلمان، ایسلند، هلند، نروژ و لهستان که نتایج منفی قابلتوجهی را در ریاضیات ثبت کردند. سیستم آموزشی ایالات متحده نیز تغییرات حاشیهای را نشان داد که شامل عملکرد ضعیف دانشآموزان در ریاضیات بود.
تحلیلگران OECD بر ماهیت چندوجهی این کاهش تاکید کردند و به نقش محوری مسائل بلندمدت در سیستمهای آموزشی اشاره کردند. سطح حمایت ارائه شده توسط معلمان و کارکنان مدرسه به عنوان یک عامل مهم عنوان شد و بعضی از سیستمها نیز فاقد منابع کافی برای کمک به دانشآموزان بودند.
بهترین عملکرد اروپایی در نتایج PISA ۲۰۲۲، استونی بود که از کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا مانند آلمان و فرانسه پیشی گرفت. دادههای PISA نشاندهنده توجه جدی ارزیابی مجدد و بازسازی سیستمهای آموزشی است که بر اهمیت سرمایهگذاری در کیفیت تدریس، استقلال معلمان و رفاه کلی دانشآموز برای تضمین آیندهای انعطافپذیر و موفق تأکید میکند.
عملکرد کشورهای آسیایی بالاتر از حد متوسط است
سنگاپور به عنوان پیشتاز در نظرسنجی PISA ۲۰۲۲ ظاهر شد و از ۸۱ کشور و اقتصاد شرکتکننده پیشی گرفت. این دولتشهر جنوب شرق آسیا بالاترین امتیازات را در ریاضیات، مهارت خواندن و علوم کسب کرده است که نشاندهنده برتری قابل توجه آموزشی تقریباً سه تا پنج ساله در مقایسه با همتایان جهانی است. سایر کشورهای آسیایی از جمله ماکائو، تایوان، هنگکنگ، ژاپن و کرهجنوبی نیز در این زمینه برتری داشتند.
همهگیری ویروس کرونا عامل توجیه نیست
این گزارش تاکید میکند که این کاهش صرفاً به شرایط COVID-۱۹ نسبت داده نمیشود، زیرا فنلاند، ایسلند و سوئد که زمانی پیشگامان آموزش بودند، بهطور مداوم در طول سالها شاهد کاهش نمرات بودهاند.
آندریاس شلیچر، مدیر آموزش و مهارتهای OECD، طی کنفرانس مطبوعاتی انتشار نتایج گفت که این همهگیری «تنها بخشی از ماجرا بود.»
در این گزارش آمده است: «عوامل بسیار دیگری بر یادگیری در این دوره تأثیر گذاشتند؛ مانند کیفیت آموزش از راه دور و سطح حمایت اعطا شده به دانشآموزان دچار افت تحصیلی.»
چشمانداز جهانی
جنبه قابلتوجه این نظرسنجی بررسی شادی دانشآموزان بود. بهطور شگفتانگیزی این گزارش نشان داد که کشورهای با عملکرد برتر مانند سنگاپور، ماکائو و تایوان سطوح بالایی از ترس از شکست را در میان دانشآموزان گزارش کردهاند که این فرض را که موفقیت تحصیلی معادل شادی کلی است، به چالش میکشد.
روندهای بلندمدت
تجزیه و تحلیل گذشتهنگر از تأثیر همهگیری COVID-۱۹ بر سیستمهای آموزشی در سطح جهان نشان داد که بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ میزان پیشرفت دانشآموزان کاهش یافته است. اقتصادهای توسعهیافته بهطور نامتناسبی تحت تأثیر قرار گرفتند و عملکرد دانشآموزان در خواندن و ریاضی کاهش یافته بود و نگرانیهایی را در مورد پیامدهای بلندمدت بر نتایج بازار کار ایجاد کرد.
از آنجایی که دولتها در سطح جهانی با پیامدهای همهگیری دستوپنجه نرم میکنند، دادههای PISA نشان میدهد که پرداختن به چالشهای ساختاری در سیستمهای آموزشی بسیار مهم است.
نظر شما