ترول‌ها؛ اوباش‌های فضای مجازی امروز

فعال رسانه گفت: ترول‌ها یا همان اوباش‌های فضای مجازی را می‌توان بلندگوهای سخنرانی در فضای مجازی برشمرد که با استفاده از روش‌های مختلف، افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

محمودرضا کبیری یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پدیده‌های اجتماعی و سیاسی دارای ابعاد متفاوت و متنوعی است و متناسب با تحول و تغییر در هریک از پدیده‌ها، شرایط، ابزار، امکانات، روش و نحوه کنشگری در آن نیز تغییر می‌کند.

وی افزود: در دوره‌ای از تاریخ، انسان‌های نخستین با استفاده از سرنیزه و سنگ اهداف خود را پیش می‌بردند، در دوره‌ای دیگر با توپ و اسلحه و سلاح گرم و امروز نیز بخش زیادی از فرایند نیل به اهداف و منافع علاوه بر قدرت و نیروی نظامی، توانایی شکل‌دهی، اقناع و هدایت افکار عمومی در بستر وب و فضای مجازی است.

فعال رسانه گفت: برای کنشگری در دنیای پیچیده، شبکه‌ای و مجازی امروز، شناخت ابزارها، امکانات، توانمندی‌ها و از سویی بدافزارها و سلاح‌های مخرب و ویرانگر ضروری و لازم است، یکی از مهم‌ترین پدیده‌ها در گفتمان رسانه‌ای امروز، ترول‌ها (Troll) هستند، ترول‌ها در گفتمان رسانه‌ای، به افرادی گفته می‌شود که با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب تحریک‌کننده و توهین‌آمیز هستند.

وی تصریح کرد: ترول‌ها از الگوریتم‌های مشخص و تعریف شده‌ای پیروی می‌کنند و با انتشار مواردی خاص در فضای مجازی به موضوعات مختلف دامن می‌زنند، به عبارتی می‌توان ترول‌ها را بلندگوهای سخنرانی‌ها در فضای مجازی برشمرد که با استفاده از روش‌های مختلف، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

کبیری یگانه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌ها و شگردهای ترول‌ها، آزار آنلاین و نفرت‌پراکنی در فضای مجازی است، در واقع ترول‌ها تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا با پرداختن به موضوعات مختلف، اختلاف، تضاد، تعارض، تنش، ناامیدی، یاس و سرخوردگی را به مخاطب منتقل کنند، هدف اصلی ترول‌ها از این رویکرد، افزایش اضطراب، استرس و افسردگی در جامعه است تا گروه‌های قدرت و ثروت بتوانند به راحتی با اثرگذاری بر ذهن افکار عمومی اهداف و منافع خود را دنبال کنند، پربی‌راه نیست که به عبارت عامیانه ترول‌ها را اوباش فضای مجازی می‌نامند؛ چرا که وظیفه اوباش این است که با مسموم کردن فضا، اجازه تفکر، اندیشه‌ورزی، تدقیق و محاسبه را از ذهن مخاطب واقعی و مجازی بگیرند تا مخاطب در فضایی رازآلود، ترسناک، مبهم و تیره و تار، طعمه طراحی هوشمندانه رسانه‌ها و پشت پرده آن‌ها شود.

وی گفت: ترول‌ها وظیفه بی‌اعتبار کردن حقیقت، آمیختن راست و دروغ مسائل، انحراف افکار عمومی و انسداد فکری مخاطبان را بر عهده دارند و باعث می‌شوند، عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی از فضای نخبگانی و کارشناسی به فضای توده‌ای منتقل شود؛ این امر به معنای تقلیل سطح درک و تحلیل مردم و شهروندان نیست، بلکه موید آن است که طراحان ترول‌ها، با استفاده از روش‌های پیچیده روانی و جنگ شناختی و تئوری‌های رسانه‌ای و روان‌شناختی، افکار عمومی را آن‌گونه که خود می‌خواهند مدیریت و هدایت می‌کنند، بدیهی است بسیاری از موضوعات و مسائل تخصصی باید در فرایندی کارشناسانه‌محور و تخصصی، بررسی، مطالعه و پیگیری شود.

فعال رسانه اضافه کرد: حال آنکه در بازترین و دموکراتیک‌ترین کشورهای دنیا نیز، افکار عمومی اسیر دیکتاتوری پنهان رسانه‌ها و پشت پرده آنها هستند و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی از مسیر اندیشکده‌های تخصصی، اتاق‌های فکر علمی و کارشناسی و فضاهای نخبگانی تعیین و به وسیله رسانه‌ها به افکار عمومی تزریق می‌شود، اما در جوامعی که شناخت دقیق و کافی از تحولات و ملزومات امروزی وجود ندارد، فضای مجازی میدان تاخت‌وتاز ترول‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها هستند که افکار عمومی را شکل می‌دهند و خوراک موردنظر خودشان را به مخاطب تزریق می‌کنند.

کبیری یگانه افزود: برای زیست در دنیای امروز باید به شناخت این پدیده‌ها و ملزومات آن پرداخت؛ جامعه امروز و حتی جامعه دانشگاهی و مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باید با این مفاهیم، واژگان و گفتمان جدید رسانه‌ای آشنا باشند و شگردها، تاکتیک‌ها و شیوه‌های حرفه‌ای و هوشمندانه را در تصمیمات خود لحاظ کنند.

کد خبر 709297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.