روحالله خزایی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه پرداخت هزینههای هنگفت سرویس مدارس و ایاب و ذهاب، یکی از مشکلات اصلی خانواده دانشآموزان استثنایی با نیازهای ویژه در استان اصفهان است، اظهار کرد: ایاب و ذهاب از ضروریترین نکات برای ادامه تحصیل کودک معلول است؛ براساس تحقیقاتی که داشتیم ۲۵ درصد خانوادههای این دانشآموزان مشکلات مالی دارند و سایر خانوادهها نیز مشکلات اجتماعی و عاطفی در خانواده دارند، درد و رنج این خانوادهها ناگفتنی و زیاد است.
وی افزود: وقتی کودکان معلول میبینند که خانوادهها برای ایاب و ذهاب دچار مشکل هستند، ناراحت میشوند و احساس سربار شدن پیدا میکنند، این احساس باعث بیانگیزگی میشود و درنهایت خانوادهها که بیانگیزگی را در کنار مشکلات بسیار میبینند، از آموزش فرزندان منصرف میشوند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه شهرداریها مکلف هستند نسبت به دسترسپذیری و سرویسدهی حمل و نقل معلولان اقدامات لازم را داشته باشند، تصریح کرد: عدالت آموزشی، انسداد مبادی بیسوادی، کاهش آسیبهای اجتماعی، کاهش رنج والدین، آموزش مهارتهای اجتماعی و سازگاری با جامعه از ضرورتهای تأمین ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیاز ویژه است.
وی با بیان اینکه تعداد ۵۲۲۰ دانشآموز با نیاز ویژه در ۱۲۰ مدرسه استثنایی اصفهان مشغول به تحصیل است که برای تأمین هزینههای ایاب و ذهاب و رفع مشکلات فعلی نیازمند همکاری تمام ارگانها و مسئولان هستند، گفت: بر این اساس در جلسات مصوبه شورای آموزش و پرورش استان مقرر شده است که بخشی از هزینهها این دانشآموزان را شهرداری برعهده گیرد.
خزایی با یادآوری اینکه سال گذشته کل هزینه ایاب و ذهاب ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود و ۵۳۱۱ نفر نیز دانشآموز استثنایی داشتیم، اگرچه تعدادی از آنها با خانواده رفتوآمد میکردند اظهار کرد: در کل مجموع هزینهها، مبلغ ۲ میلیارد تومان کمک شهرداری به ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی بود، شش میلیارد تومان نیز از طرف سازمان پرداخت شد و حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ تومان نیز کسری داشتیم که خانوادهها با وجود مشکلاتی که داشتند آن را تقبل کردند.
وی با اشاره به اینکه تعداد مدارس دانشآموزان استثنایی استان اصفهان تا سال گذشته تعداد ۱۱۲ مدرسه بوده و اکنون به ۱۲۰ مدرسه رسیده است، افزود: این مدارس هفت گروه دانشآموز کمتوان ذهنی، بینایی، شنوایی، چند معلولیتی، اختلال یادگیری و اختلالات طیف اوتیسم و جسمی و حرکتی را پوشش میدهند که بیشترین دانشآموزان با نیاز ویژه در استان، کودکان اختلال کمتوان ذهنی هستند.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان اضافه کرد: تعداد ۲۱۵ نفر دانشآموز استثنایی با مشکلات بسیار شدید شنوایی و بینایی در استان هستند که به صورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل میکنند که مجموعه استثنایی به مدت دو ساعت، معلمان رابط را برای رفع اشکالات برخی از دروس در اختیار آنها قرار میدهد.
وی با بیان اینکه دانشآموزانی با نیاز ویژه که امکان تحصیل در مدارس عادی را دارند، دانشآموز تلفیقی میدانیم، گفت: تعداد ۱۲۰ مدرسه در استان اصفهان ۵۲۲۰ دانشآموز با نیاز ویژه را پوشش میدهد و ۲ هزار محصل نیز به صورت تلفیقی در مدراس عادی اصفهان خدمات لازم را دریافت میکنند.
خزایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمبود معلم و تأمین تجهیزات آموزشی در مدارس استثنایی استان اصفهان، اظهار کرد: این مدارس کموبیش دارای امکانات و تجهیزات لازم است و در تأمین معلم هم نیاز کلاسهای درس رفع شده، اما دغدغه اصلی والدین و دانشآموزان بیشتر از قشر ضعیف، پرداخت هزینههای ایاب و ذهاب است که به دلیل مشکلات و نداشتن توان مالی آنها، همکاری تمام ارگانها و مسئولان را میطلبد.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید نزدیک به ۹۵ درصد، مشکل تأمین سرویس مدارس دانشآموزان استثنایی اصفهان رفع شده است، افزود: حدود پنج تا شش درصد دانشآموزان جسمی حرکتی، اوتیسم و با اختلالات ویژه یادگیری، به دلیل شرایطی که دارند کمتر رانندهای حاضر به پذیرش مسئولیت ایاب و ذهاب برای آنها میشود.
رئیس آموزشوپرورش استثنایی استان اصفهان تصریح کرد: حمایتهای ویژهای برای محصلان بازمانده از تحصیل به ویژه مبتلایان به اوتیسم انجام میشود که این دانشآموزان، توسط مدیران مدارس با توجه به شناخت از خانوادهها و معرفی توسط معرفها یا مراجعه به مراکز بهزیستی، شناسایی میشوند.
وی با بیان اینکه فضای مدرسه، شهر و تمام اماکنی که افراد معلول مراجعه میکنند، باید به گونهای مناسبسازی شود که برای حضور تمام افراد آماده باشد و این موضوع نیازمند تغییر نگرش در جامعه است، خاطرنشان کرد: لازم است نگاه و نگرش جامعه نسبت به معلولان از حالت ترحم خارج شود و این افراد به عنوان فردی دارای حق و حقوق در جوامع پذیرفته شوند و با رفع نیازهای اساسی آنها همچون تأمین ایاب و ذهاب، رنج و درد خانوادهها را کمتر کنیم.
نظر شما