حجتالاسلام مختار کشاورز در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در زندگی حضرت فاطمه (س) دو نوع عملیات وجود داشته است، اظهار کرد: یکی از این عملیاتها نوعی است که در زمان خودشان تحقق پیدا کرده یعنی مربوط به زمان ایشان و در مواجه با طاغوت زمان خود بوده است، نوع دیگر اثرگذاری نیز در عصر حاضر قابل اعمال و اجرا است و بر همین اساس فرضیه اینکه اسلام یک دین جاودانه و یک پروسه، پروژه و فرایندی است که انسان امروزی را نجات میدهد، به اثبات میرسد.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) یکی از الگوهای ماندگاری است و اگر سیرهای که از ایشان به جا مانده در زمان ما نیز اعمال شود سعادت مورد انتظار بشر محقق میشود، افزود: یکی از نقشهای حضرت زهرا (س)، نقش قابل توجه ایشان در خانواده است و در این میان و برای تحقق این سیره در شرایط فعلی باید به این نکات توجه کرد که کمال یک خانواده چیست، به چه مواردی وابسته است و چگونه محقق میشود زیرا یکی از مباحث مهم امروز جامعه انهدام خانواده است که در غرب و شرق جهان با وجود فضای مجازی، فیلمهای نامناسب، جنگها و درگیریها در حال رخ دادن است.
استاد و پژوهشگر حوزه با یادآوری اینکه هنگامی که خانواده را بهعنوان کانون اولیه جامعه در نظر میگیریم، نیازمند یک الگو هستیم، تصریح کرد: در این مسیر اسلام میگوید الگوی شما پیامبر (ص) است که سیرهای را در ۱۴۰۰ سال قبل از خود به جا گذاشته و برای بشر امروز نیز قابل استفاده است و بر این اساس هیچ تفاوتی در کسب سعادت و رسیدن به کمال، جز راهی که در زندگی و سیره اهل بیت (ع) است وجود ندارد و در همین نگاه است که جایگاه حضرت فاطمه (س) بهعنوان یک زن مطرح و به این پرسشها پاسخ داده میشود که یک زن چه خصوصیاتی دارد که میتواند خانواده را به روز کند و در هر زمانی نیاز جامعه مخاطب خود را پاسخ دهد.
کشاورز با بیان اینکه یکی از مسائلی که امروزه در خانواده مطرح میشود اعتماد زوجین به یکدیگر است و بر همین اساس هنگامی که به زندگی مشترک حضرت علی (ع) و زهرا (س) نگاهی میاندازیم شاهدیم که هیچگاه حتی مفهوم بیاعتمادی متصور نیز نشده است، ادامه داد: اگر افراد امروزه این الگو را را مبنا قرار دهند در هر دوره و هر زمان میتوانند در زندگی خود امنیت بهوجود آورند، امنیتی که از زندگی و سیره دختر پیامبر (ص) حاصل شده است.
وی با اشاره به الگو بودن حضرت زهرا (س) در تمام ابعاد خاطرنشان کرد: هنگامی که به حضرت فاطمه (س) بهعنوان یک الگو نگاه کنیم میبینیم در عرصه سیاست همیشه حامی همسر خود بودند، هرگز به ایشان پشت نکردند و خودشان را فدای اهداف همسرشان کردند؛ در زمینه اقتصادی نیز پولهای خود را در راه معاش خانواده خرج میکردند و در مورد مسائل جنسیتی نیز در تمام تاریخ نوشته شده است که ایشان به هیچ نامحرمی توجه نمیکردند و با هیچ نامحرمی جز به ضرورت سخن نمیگفتند.
استاد و پژوهشگر حوزه با تاکید بر اینکه هنگامی که از الگو سخن به زبان آورده میشود، منظور این است که الگو به شکلی باشد که بشر امروزی بتواند به آن عمل کند، گفت: اشتباهی که در مورد ائمه معصومین (ع) وجود دارد آن است که فکر میکنیم خداوند نمیگذارد آنها گناه کنند، درحالیکه عصمت به آن معنا نیست که خداوند ۱۴ نفر را بهگونهای خلق کرده است که بدون اختیار و اراده خویش، عمل کنند زیرا اگر اینگونه به ائمه نگاه شود شایستگیها و قدر و همت آنان را نادیده گرفتهایم، در حالیکه آنها به دلیل معرفتی که پیدا کرده بودند گناه نمیکردند، نه اینکه نتوانند گناهی مرتکب شوند.
کشاورز خاطرنشان کرد: آنها ابزار گناه مانند هوای نفس و غرایض نفس اماره را مانند سایر انسانها داشتند اما به سبب تقوا، احاطه و علمی که داشتند، با اختیار و اراده خود به سمت گناه نمیرفتند و این مورد موجب میشود آن بزرگواران را به عنوان الگوی خود معرفی کنیم؛ عصمت آنان ناشی از اطاعت و بندگی آنهاست و امکان ندارد چیزی بگویند جز آنچه خدا میخواهد و در این راستا عصمت در رفتار آنها به واسطه علم و تقوای آنان انجام میشود.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر غزه خاطرنشان کرد: مقاومت مردم مظلومفلسطین آیا جز مفاهیمی است که ائمه ۱۴۰۰ سال قبل آموزش دادهاند؟ در این راستا هنگامی که از الگو بودن حضرت زهرا (س) و دیگر ائمه سخن میگوییم به خاطر احاطه آنها به مسائل دنیا و نفس خود است، در این میان شاید ابزارها تغییر کرده باشد، اما توحید همان توحید است.
نظر شما