بداقبالی آمریکا در فروش خودروهای برقی

تولیدکنندگان خودروهای برقی آمریکایی نظیر جنرال‌موتورز به دلیل کاهش تقاضا و چالش‌های نصب شارژهای خانگی، ظرفیت ساخت خود را کاهش داده یا لغو کرده‌اند؛ کاهش تقاضا بیشتر به دلیل تفاوت درآمد خانواده‌ها و قیمت خودروهای برقی عنوان شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، داده‌ها نشان می‌دهد که فروش خودروهای برقی در نیمه اول سال ۲۰۲۳، ۵۱ درصد افزایش یافته است، اما این روند صعودی همچنان نسبت به رشد ۷۱ درصدی سال گذشته در همان بازه زمانی کاهش یافته است. تسلا با بیش از نیمی از فروش خودروهای برقی پیشتاز بازار است، اما به‌تازگی کمترین درآمد سه ماهه خود را در دو سال اخیر گزارش کرده است که منجر به کاهش ۱۳۸ میلیارد دلاری (۱۱۱.۴ میلیارد پوندی) ارزش سهام شرکت شده است.

جنرال‌موتورز که دو سال پیش هدف خود را برای حذف تدریجی موتورهای احتراق داخلی تا سال ۲۰۳۵ اعلام کرد از هدف تولید ۴۰۰ هزار خودروی الکتریکی تا اواسط سال ۲۰۲۴ کناره‌گیری کرد و در همین راستا نیز برنامه‌های جفت شدن با هوندا را برای ساخت خط تولید خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه‌تر لغو کرد. مدیران اجرایی فورد نیز میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری خودروهای برقی را به تعویق انداخته‌اند.

آمریکا برای افزایش فروش خودروهای برقی تلاش می‌کند تا قیمت‌ها را متعادل‌تر کند و به خریداران خودروهای برقی مشوق‌های مالی به میزان هفت هزار و ۵۰۰ دلار ارائه دهد.

با کاهش قیمت‌ها و در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی در ایالات متحده، خودروهای الکتریکی هنوز بسیار گران‌تر از همتایان احتراقی خود هستند. با توجه به اینکه نرخ بهره ایالات متحده در بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر قرار دارد، قیمت برای خریداران با درآمد متوسط بسیار گران است.

آمریکا هنوز نمی‌تواند قیمت یک خودروی برقی را کمتر از یک خودروی بنزینی یا به محدوده مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کننده عادی برساند. درآمد متوسط برای یک خانواده چهارنفره حدود ۷۰ هزار دلار (۵۶ هزار و ۹۱۵ پوند) است. متوسط یک خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۰ هزار دلار (۴۸ هزار و ۷۸۴ پوند) قیمت دارد.

فراتر از هزینه‌های نصب شارژر خانگی، برای بسیاری از آمریکایی‌ها مانع دیگری برای تأمین برق خودروهای الکتریکی وجود دارد که نبود مکان برای قرار دادن شارژرها است، به‌طوری‌که هر سه خریدار یک نفر به شارژ خانگی دسترسی ندارد.

سوخت‌گیری خودرو با بنزین بسیار آسان است؛ اگر با یک باک خالی به پمپ‌بنزین بروید، حداکثر شش یا هفت دقیقه طول می‌کشد تا باک پر شود. شارژ خودروهای برقی، ساعت‌ها طول می‌کشد و همین امر باعث نبود استقبال از این خودروها می‌شود.

ایجاد زیرساخت قوی ایستگاه‌های شارژ عمومی، کلید پذیرش انبوه خودروهای الکتریکی است. اما ساخت آن‌ها به‌ویژه در جوامع کم‌درآمد آمریکا با چالش روبه‌رو است.

کد خبر 703824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.