مهدی کاظمی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با اشاره به نقش مهم کلاسهای درس در تعالی آموزشی اظهار کرد: متأسفانه برخی مدیران مدارس ما از کلاس درس فارغ شدند و تمرکزی بر کلاس درس ندارند و به همین خاطر نقش کلیدی معلمان در ارتقای کیفیت آموزش و بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری اجتنابناپذیر است و باید در این حوزه تمرکز ویژهای داشته باشیم.
وی با بیان اینکه جشنواره الگوهای برتر تدریس نقش جریانسازی و گفتمانسازی در جامعه معلمان را دارد، خواستار برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس در سطح شهرستانها شد و افزود: اینگونه نباشد که یک معلم توانمند را در این جشنواره شرکت دهیم، بلکه باید برنامهریزی شود تا همه معلمان فعال شوند که این موضوع نظارت بر تدریس را افزایش خواهد داد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه توانمندسازی نیروی انسانی را در بخش مدیران و معلمان دنبال میکنیم، افزود: توانمندسازی مدیران زمینه تحول در مدرسه و به حرکت درآمدن معلمان را مهیا میکند و ارتقای کیفیت تدریس معلمان هم لزوماً متوقف به برگزاری جشنوارهها نیست.
کاظمی ادامه داد: مدیر توانمند از تدریس عادی معلمان خود نمیگذرد و معلم هم میداند نمیتواند مانند قدیم به روش سخنرانی تدریس کند و باید از روشهای خلاق و نوین تدریس با بهرهگیری از فنآوریهای آموزشی بتواند استفاده کند.
وی ارتقای میانگین نمرات را یکی از مطالبات دیگر خود از جامعه فرهنگیان دانست و گفت: تاکنون سلطه کنکور و آزمون تستی بستر تدریس را متفاوت میکرد، ولی با توجه به تأثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی باید میانگین نمرات امتحانات نهایی را ارتقا دهیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: باید تحلیلهای دقیقی از نحوه تدریس نهتنها به صورت درس به درس بلکه به صورت سوال به سوال داشته باشیم و در تحلیل سوال به سوال به این نتیجه میرسیم که کدام مباحث درس داده نشده یا پیچیده درس داده شده است و این نکات باید تحلیل شده و اقدامات مداخلهای در این بخش صورت پذیرد.
کاظمی با اشاره به لزوم توسعه متوازن سطح آموزش در دوره متوسطه دوم ادامه داد: در این دوره باید سهم افزایش رشته ریاضیفیزیک و کاهش سهم انسانی و تجربی باشیم و با این حال معدل نمرات در رشته ریاضیفیزیک بسیار پایین است.
وی از افزایش جمعیت دانشآموزان شاخه کار و دانش در کل کشور خبر داد و گفت: تعداد دانشآموزان ما در شاخه کار و دانش و فنی و حرفهای ۴.۵ درصد افزایش یافت و جمعی دانشآموزان فنی و حرفهای به بیش از یکمیلیون و ۱۷۰ هزار نفر رسیده که نسبت به سال تحصیلی قبل رشد ۱۳۰ هزار نفری داشته است. در ضمن سطح آموزش در محیط واقعی کار از طریق شهرکهای صنعتی و کارخانجات ارتقا یابد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به خلأ شدید نیروی انسانی ماهر در بازار کار و شرکتهای صنعتی افزود: در برخی از شرکتهای صنعتی میبینید که آگهی استخدام هستند و وقتی در جایی مدام آگهی میزنند، یعنی نیروی انسانی نیست و باید کاری کنیم، هر کس بعد از فارغالتحصیلی از رشته فنی و حرفهای جذب کارخانهها شود.
کاظمی با بیان اینکه در ۵ سال آینده حداقل یکمیلیون نفر به جمعیت دانشآموزی در دوره متوسطه اضافه خواهد شد، گفت: این کار مستلزم برنامهریزی و پیشبینی امکانات، تجهیزات و فضا است و در بخش مهارتی تهیه این تجهیزات طبیعتاً پرهزینه است و در ۲ ماه اخیر ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده که کل این عدد چیزی نیست.
وی ادامه داد: این بودجه شاید نتواند یکهزار هنرستان را هم پوشش دهد، در حالی که بیش از ۷ هزار و ۳۰۰ باب هنرستان داریم و کارگاههای ما در دوره متوسطه اول و دوم نیازمند تجهیز است و مشارکت بخشهای مختلف به انجام آموزش باکیفیت کمک میکند.
نظر شما