به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، اختتامیه جشنواره ملی الگوهای برتر تدریس (طرح شهید کاظمی آشتیانی) پیش از ظهر امروز _یکشنبه بیستویکم آبان_ با حضور مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، آیتالله عبدالکریم عابدینی امامجمعه قزوین و نقی سیاهکالیمرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین، همچنین ۷۰۰ نفر از معلمان و مقامات استانی و کشوری در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) برگزار شد.
مهدی کاظمی، معاون وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به ارائه روشهای برتر تدریس طی ۲ روز توسط ۴۳۲ نفر معلم در رویداد جشنواره ملی الگوهای برتر تدریس اظهار کرد: این الگوها و روشهای تدریس برتر در همه فضاها منتشر خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه بزرگترین تحولات این کشور در کلاس درس پایهریزی میشود، اضافه کرد: اگر کلاس درس و مدرسه متحول شد، نظام آموزشی متحول خواهد شد و تحول در کلاس درس هم به دست کسی جز معلمان رقم نخواهد خورد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این رویداد و جشنواره هم با هدف ارتقای نظام تعلیم و تربیت و بهبود فرآیندهای یادگیری طراحی شد و زمینه حضور معلمان عزیز را فراهم آورد تا بتواند ضمن ارائه الگوهای برتر تدریس و اشاعه این الگوها، زمینه ارتقای حرفهای و شایستگی معلمان را فراهم کند.
کاظمی تدریس را یکی از مهمترین قابلیتهای معلمان و نشاندهنده هنر آنها دانست و تاکید کرد: هرچقدر تدریس باکیفیتتر باشد، زمینه یادگیری مطلوبتر و عمیقتر را در دانشآموزان فراهم میآورد و باید از این فرصت استفاده کنیم تا بستر ارتقای فرآیندهای یادگیری و یاددهی را ایجاد کنیم.
وی تأکید کرد: معلمان نخبه باید تلاش کنند که این الگوهای برتر تدریس را بیشتر ارائه کرده و این الگوها را در میان سایر معلمان هم اشاعه دهند تا زمینه برگزاری بهتر این جشنواره فراهم شود و معلمان با انگیزههای بیشتری در این جشنواره شرکت کنند. این جشنواره در دوره نخست متوسطه با رویکرد تلفیق و در دورههای دوم نظری و فنیوحرفهای با رویکرد شایستگیمحوری برگزار شد.
این جشنواره نوعی سرمایهگذاری در حوزه آموزش و فرهنگ است
عبدالکریم آیتالله عابدینی، امامجمعه قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه این جشنواره نوعی سرمایهگذاری در حوزه آموزش و فرهنگ است، تصریح کرد: آموزش هماهنگ با ساختارهای ایمانی و دینی از ویژگیهای این جشنواره بود که خیلیدیر به سراغش آمدیم و در نظام آموزشی در این حوزه به حق مطلب پرداخته نشده و این حق ادا نشده است.
وی اضافه کرد: اندیشمندان و خردمندان در هر حوزه علمی که میخواهند ورود کنند، باید در وهله نخست اهل ذکر و در مرتبه بعدی اهل تفکر باشند، چراکه ذکر مثل زمین و فکر مانند نهال است و اگر بستر را مهیا کنیم، فکر ما متعالی خواهد شد.
امامجمعه قزوین با بیان اینکه فکر با ذکر بالندگی پیدا میکند، خاطرنشان کرد: اگر در معلم ما فکر با ذکر پیوند یافته و عجین شود، محصول آن معلمی اثرگذار، خلاق و نوآور میشود و بنابراین برای حرکت به سوی تربیت معلمانی در تراز پیغمبر اسلام (ص) باید در ابتدا هر آلودگی را از ذهن و جان پاک کنند و بعد به سمت یاددهی و تعلیم بروند. هرچقدر ذهن انسان پاکتر باشد، درک، دریافت و تلقی انسان از علم و دانش جدیتر میشود.
عابدینی اظهار کرد: علمی که دین اسلام برایش احترام قائل است، علمی است که از درون میجوشد و در تعابیر و روایات ما جوشش علم مطرح است، نه انباشت علم؛ این علم را باید در الگوی آموزشی و تربیتی دنبال کنیم و در نهایت باید بگوییم این جشنواره جهشی در ارتقا و تعالی آموزش کشور است.
به گزارش ایمنا، در پایان این مراسم از ۹۶ نفر از معلمانی که در زمینه ارائه الگوهای تدریس صاحب عناوین برتر شدند، با اهدای لوح و جوایز نقدی از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش و امامجمعه قزوین تقدیر شد.
نظر شما