به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، خیرالله خادمی امروز شنبه در بازدیدی که با حضور استاندار گیلان و اعضای شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه کشور از این مسیر داشت، اظهار کرد: زمان تعیین شده برای پیمانکار و مجریان تا تکمیل نهایی اواخر بهمن ماه امسال است اما تأخیر ۱۵ روزه نیز برای اتمام آن پیش بینی میشود.
وی افزود: تاکنون در مجموع برای این پروژه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی سالهای مختلف تخصیص یافته و هزینه شده است.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ارزش این آزاد راه نیز نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد ریال است و منابع مورد نیاز برای اتمام آن نیز به میزان پنج هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.
خادمی با اشاره به کمکها و مساعدتهای دولت در تکمیل و بهره برداری از این پروژه خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت ویژه دولت تأمین شده و رقم اعتباری باقی مانده تا تکمیل نهایی با آخرین پیگیریهای وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان ۱۴۰۲ این مسیر عملیاتی شده و باند رفت زیر بار ترافیک خواهد رفت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تصریح کرد: بر اساس توافق انجام شده برای رفاه حال مردم منطقه و عدم آسیب به معیشت اهالی که در این مسیر فعالیت میکنند یک باند این مسیر فعال میشود و نصب علائم صورت میگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نصب علائم به شکلی خواهد بود که پیک ترافیک به سمت بالادست و به صورت رفت باشد و خودروها بتوانند از این سازهها عبور کنند اما اگر بخواهیم مسیر برگشت را نیز از همین مسیر و باند داشته باشیم نصب علائم دوطرفه خواهد بود تا عبور از این تونلها به سمت پایین دست نیز انجام شده و گره ترافیکی مسیر حل شود.
وی تصریح کرد: روند احداث این مسیر هشت و نیم کیلومتری یکی از سنگینترین پروژههای راهداری کشور به لحاظ تعدد تونلها و پلهای واقع در مسیر است.
خادمی ادامه داد: این مسیر طولانیترین پل آزاد راهی کشور را دارد. ۲ کیلومتر از ایجاد آبراهه این آزاد راه تراشههای سختی داشت که احداث آن از پلها سختتر بود و در داخل سنگ، سنگ برداری انجام و آبرو احداث شد.
وی با تاکید بر اینکه این مسیر از سختترین مسیرهای اجرایی وزارت راه بوده است، افزود: مسکونی بودن این منطقه و تلاقی با فعالیتهای اقتصادی مردم، کار را در کنار بافت خاص و ناشناخته زمین شناسی منطقه دشوار کرد. محوری که آب ده و ریزشی بود اما با همه این شرایط مسیر اجرا و تونلها حفاری و پلها احداث شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۲۷۰ متر از باند یکی از تونلها باقی مانده که آنهم حداکثر تا یک ماه آینده به بهره برداری میرسد و بخشی از کار که طول میکشد مربوط به تأسیسات است که پیمانکار به زودی نصب روشنایی را انجام خواهد داد و میتوانیم بر اساس برنامه زمانبندی شده کار را به اتمام برسانیم البته تأمین منابع اعتباری آن هم از ضروریات است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
منبع: ایرنا
نظر شما