روزهای هوای پاک چه طور افزایش پیدا می‌کند؟

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: وقتی برای هوای پاک شاخص صفر تا ۵۰ مدنظر باشد، به این معناست که سایر روزها شهروندان هوای سالم تنفس نکردند، همچنین هنگامی که شاخص‌های کیفیت هوا عدد پایین‌تر از ۱۰۰ را نشان می‌دهد، بخشی از هوا پاک و قسمتی قابل قبول ثبت شده است.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حوزه هوا و تغییر اقلیم دو بحث وجود دارد که یکی از آن‌ها قانون هوای پاک است، اظهار کرد: این قانون از سال ۹۶ جایگزین قوانین نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شد که در آن با احصای حدود ۱۷۶ تکلیف برای دستگاه‌ها به منظور تقویت ارزیابی عملکرد، سامانه‌ای طراحی شده و دستگاه‌هایی که در این قانون مکلف به اجرا هستند با وظایف خود آشنا شدند و در اختیار دولت و دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کیفی هوای سالم و قابل قبول را باید جزو شاخص‌های پاک مدنظر قرار دهیم، افزود: وقتی برای هوای پاک شاخص صفر تا ۵۰ مدنظر باشد به این معناست که سایر روزها شهروندان هوای سالم تنفس نکرده‌اند، زمانی که شاخص‌های ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، عدد پایین‌تر از ۱۰۰ را نشان می‌دهد، بخشی از هوا پاک و قسمتی قابل قبول ثبت شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور درباره تصمیمات کارگروه آلودگی هوا بر اساس وضعیت بسیار ناسالم ایستگاه‌های سنجش کیفی تصریح کرد: شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشارات بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید خورشید به عنوان آلاینده ثانویه ازن تشکیل می‌شود، گفت: با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌ها، انبارها و پایش نشت بخارات بنزین خودروها می‌توانیم آلایندگی‌های اولیه را نظارت کنیم و این میزان از آلایندگی‌ها را کاهش دهیم.

گل‌علیزاده درباره اینکه با انباشت آلاینده‌ها که منشأ انتشار آن بیشتر، صنایع و منابع متحرک است و نقش بخش خانگی هم دور از انتظار نیست، در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دما مواجه می‌شویم، اظهار کرد: تعداد روزهای سالم و ناسالم به‌هیچ‌وجه شاخص صحیحی برای ارزیابی عملکرد نیست، نمی‌توانیم اگر همه روزها باد مناسب وزید و وارونگی دمایی نداشتیم‌، بگوییم اقدامات ما باعث شده است که آلودگی هوا نداشته باشیم، مانند سال ۱۳۹۷ که با باد و باران مناسب و وضعیت جوی مطلوب، کمترین روزهای ناسالم را تجربه کردیم.

وی افزود: برای کاهش تشدید آلودگی هوا باید ضمن فعالیت‌های مستمر از بارگذاری‌های بیش از ظرفیت در کلان‌شهر خودداری کنیم و برخلاف سیاست‌های کاهش آلایندگی‌های هوا حرکت نکنیم.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست کشور، منابع متحرک آلایندگی‌ها را شامل موتورسیکلت و خودروهای سواری و دیزلی دانست و گفت: بر اساس ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شاخص آلودگی در هوا، نقش آلایندگی‌های خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها بیشتر است، بنابراین در اثر فعل و انفعالات روزانه و فعالیت خودروها، طی بازچرخش این ذرات نشسته در سطح زمین، غلظت آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره راهکار افزایش روزهای سالم و پاک در کلان‌شهرها خاطرنشان کرد: برخورداری از هوای پاک به عنوان نعمت خدادادی نیاز تمام انسان‌ها است و در قانون هوای پاک و اسناد بالادستی آمده است که باید از یک‌سریقوانین پیروی کنیم؛ برای مثال وقتی می‌گوئیم در شهری بیش از ظرفیت بارگذاری صورت گرفته و تجمیع انتشار این آلاینده‌ها منجر به آلودگی شده است، نباید بارگذاری تازه‌ای در آن شهر ایجاد شود.

کد خبر 701923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.