به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اروپا پس از چین دومین بازار بزرگ خودروهای الکتریکی و چین بزرگترین تولیدکننده این خودروها در جهان است. بازار وسایلنقلیه الکتریکی، صنعتی حیاتی برای اقتصاد پاک در اروپا محسوب میشود، اما در حال حاضر بازارهای جهانی مملو از خودروهای برقی ارزانقیمتتر چینی هستند که قیمتهای آنها به کمک یارانههای دولتی پایین نگه داشته میشود.
خودروساز فرانسوی سیتروئن به این ترتیب از خودرویی رونمایی کرد که طبق ادعای آن «نخستین خودروی برقی مقرونبهصرفه اروپایی» است، زیرا سازندگان اروپایی بهدنبال مقابله با چالش ارائهشده توسط سازندگان خودروهای الکتریکی چینی و بازار داغ این خودروها در سراسر قاره اروپا هستند. این بیانیه در بحبوحه تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد خودروهای برقی ارزانقیمتی صادر شد که از چین به اروپا وارد میشود.
سیتروئن با معرفی خودروی برقی ë-C3 خود ادعا کرد که این خودرو نخستین هاچبک تمام الکتریکی سگمنت B است که توسط یک سازنده اروپایی با قیمت مناسب در اروپا عرضه میشود و قیمت آن از ۲۵ هزار یورو شروع خواهد شد.
مدیرعامل سیتروئن تأکید کرد که خودروی جدید راحت و کاملاً مجهز است، بهطور خاص برای حرکت در جادههای اروپا طراحی و ساخته شده و بهحدی مقرونبهصرفه است که راحت به نیاز بازار خودروی اروپا پاسخ میدهد.
سیتروئن خبر داد که خودروهای جدید از اوایل سال ۲۰۲۴ در دسترس خواهند بود و به یک بسته باتری ۴۴ کیلوواتساعتی مجهز هستند که قابلیت تردد با خودرو تا مسافت ۳۲۰ کیلومتر را فراهم میکند.
تسهیل گذار اروپا به سمت خودروهای تمام الکتریکی
از آنجا که یکی از انتقادات اصلی در زمینه گذار اروپا به سمت خودروهای تمام الکتریکی هزینه خرید آن است، انجمن خودروسازان اروپا اعلام کرد ۲۰ کشور اتحادیه اروپا مشوقهایی برای خرید خودروهای برقی ارائه میدهند و هفت کشور دیگر تخفیف یا معافیتهای مالیاتی اعطا میکنند.
مجمع جهانی اقتصاد نیز اعلام کرد که تحقیقات امسال نشان میدهد هزینه تولید و درنتیجه مالکیت خودروهای برقی در اروپا کاهش یافته است و اکنون قیمت این خودروها تقریباً برابر یا ارزانتر از خودروهای بنزینی یا دیزلی است.
چین از زمان انتشار خبر تولید خودروهای الکتریکی جدید سیتروئن، به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده است که تحقیقات اتحادیه اروپا در زمینه خودروهای الکتریکی ارزانقیمت چینی در اروپا میتواند به روابط تجاری چین و اروپا آسیب برساند و قیمتها را برای مصرفکنندگان اروپایی افزایش دهد.
اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا-چین نیز طی بیانیهای خواستار تفکر مجدد در این باره شد و اعلام کرد که بهتر است اروپا به ابزارهای تجاری یکجانبه برای مسدود کردن خودروهای الکتریکی چین در اتحادیه اروپا و افزایش هزینههای آنها متوسل نشود.
نظر شما