ارائه نسخه بین‌المللی «شاد»/آماده‌سازی شاد برای کوچ فوری آموزش دانش‌آموزان در «آلودگی هوا»

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ارائه نسخه بین‌المللی شاد، گفت: از همکاران می‌خواهم که از هم اکنون پیش دستی کرده و شاد را آماده آموزش در روزهایی کنند که به دلیل آلودگی هوا یا حوادث دیگر کلاس‌ها تعطیل می‌شود و اینگونه شاد قابلیت جایگزینی کلاس واقعی را هم پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به از پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش؛ رضامراد صحرایی در مراسم رونمایی از نسخه جدید شبکه شاد، ضمن تشکر از دست اندرکاران شبکه شاد برای ارائه نسخه بین المللی شاد، اظهار کرد: از همکاران می‌خواهم که با بررسی زمان‌هایی که در سال‌های قبل به دلیل آلودگی هوا مجبور به تعطیلی کلاس‌ها بودیم، از هم اکنون پیش بینی و پیش‌دستی کرده و شاد را آماده آموزش کنند تا در آن روزهایی که کلاس‌ها به دلیل آلودگی هوا یا حوادث دیگر تعطیل می‌شوند، شاد قابلیت جایگزینی کلاس واقعی را هم پیدا کند.

وی در عین حال خطاب به دانش آموزان و معلمان گفت: در برنامه ریزی در بستر شاد کوشا باشید و راه‌های ارتباطی را در بستر شاد بیش از پیش فعال نگهدارید. کاری کنید شاد به طور روزمره در اختیار بچه‌ها باشد تا زمانی‌که به هر دلیلی خواستیم تغییر و کوچ فوری به شاد دهیم، از زمان عقب نمانیم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه کودکان ما و دانش‌آموزانمان اصلی‌ترین سرمایه‌های کشور هستند که هر کاری برایشان انجام دهیم نشان دهنده اهتمام ما به شکوفا شدن آینده کشور است، افزود: آینده شکوفای ایران حاصل‌جمع شکوفا شدن آینده یکایک فرزندان این کشور است. از جمله دغدغه‌های ما این بوده است که بچه‌ها در فضای مجازی جستجوی سالم و ایمنی داشته باشند و گشت و گذار مجازی آنها که جزوی از زندگی امروز آنهاست با سلامتی و ایمنی کامل باشد.

وی ادامه داد: در جنگ ترکیبی و شناختی که این روزها جهان درگیر آن است، شاهدیم تمرکز فوق‌العاده‌ای به‌روی انحراف ذهنی فرزندان ما اتفاق افتاده است. امروز دیگر جنگی در مرزها نیست و نقطه تمرکز و حمله به مغزهای کودکان ماست که انعطاف فوق‌العاده زیادی دارند. اگر ما راه درست را برای آنها هموار نکنیم آسیب پذیری آنها زیاد خواهد بود.

صحرایی با بیان اینکه شاد نماد خودباوری و تبدیل تهدید به فرصت است، گفت: شاد ما را در مقابل کرونا پیروز کرد. یکی از میدان‌های آسیب پذیری ما در بحران جهانی کرونا مدرسه‌ها و آموزش بود که اگر شاد نبود بسیار وضعیت بحرانی پیش روی ما بود. از این بابت باید به همه کسانی که در توسعه این نرم افزار دست داشتند خداقوت بگوییم و از صمیم قلب از آنها تشکر کنیم چراکه نقش و کاری که آنها برای دانش آموزان ایرانی کردند نقشی ستودنی و ماندگار خواهد بود. شاد جدید در فضای پسا کرونا یک مأموریت بزرگ دارد و آن این است که کلاس واقعی ما را به محیط یادگیری تبدیل کرده و آن را از محیط آموزش ارتقا دهد.

وی معتقد است: کلاس جایی است که بچه‌ها باید یاد بگیرند و نه آنکه صرفاً آموزش ببینند. شاد می‌تواند مقدمه ساز اجرای آموزش‌های ترکیبی و تلفیقی در جهان پسا کرونا و در آموزش و پرورش متحول شده ما در دوران پسا کرونا باشد. بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت معتقدند بزرگترین یافته ما از کلاس‌های مجازی دوران کرونا، کوچ ما از آموزش‌های سنتی به نوین و مبتنی بر رویکردهای تلفیقی به ویژه آموزش معکوس و آموزش آمیخته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش معکوس، کلاس محل یادگیری و نه آموزش است، تصریح کرد: از معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی این انتظار را دارم که کمک کنند بچه‌ها به کمک شاد پیش از کلاس، درس‌ها را بخوانند و کلاس به جای محیط آموزش به محیط یادگیری تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه کلاس باید محیط مذاکره، مباحثه و حل مسئله باشد، بیان کرد: راه آن این است که محتوای آموزشی پیش از کلاس در شاد در دسترس بچه‌ها قرار گیرد. مسئولان آموزش و پرورش کاری کنند که رجوع به شاد در غیر از ساعات رسمی به عنوان بخشی از فعالیت آموزشی آن دانش آموز تعریف و مورد ارزشیابی تکوینی قرار گیرد. از معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش این انتظار را داریم بستر فراهم شده در شاد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد. امروز رویدادهایی که در شاد اجرا می‌شود گاهی مخاطب چندین میلیونی دارد. این یک فرصت بی‌نظیر تربیت است که اثرگذاری آن فوق‌العاده است.

صحرایی افزود: در بسیاری از کشورهای جهان برنامه‌های کاربردی والدینی یا مراقبت والدینی در دسترس همه قرار می‌گیرد و استفاده از آنها به لحاظ فرهنگی به گونه‌ای جا افتاده است که مقدمه ورود به فضای مجازی، یک فضا و پنجره‌ای است که ایمنی آن به تأیید رسیده است.

وی تاکید کرد: کودک ما جستجوگر و کنجکاو است و باید از مسیر کنجکاوی او مراقبت کرد. زمانی که کودک را در محیط واقعی و در مسیر کنجکاوی و موقعیت کنجکاوی قرار می‌دهیم، همواره مراقب او هستیم که دستش را به طرف آتش یا جسم برنده و تیز نبرد و کار خطرناک نکند، فضای مجازی نیز به چنین مراقبتی نیاز دارد و اساساً کسانی که به دنبال استفاده بهینه از فضای مجازی هستند پیش از اینکه دسترسی کودکان را به این فضا مهیا کنند ایمنی و سلامت آن را تأمین و تضمین می‌کنند. این به معنای محدود کردن و فیلتر کردن نیست بلکه به معنای مصون کردن و جهت دادن است. یادگیری نحوه به کارگیری و فعالیت در فضای مجازی نیز یکی از تکالیف ما است که آن را سواد رسانه‌ای و سواد استفاده از فضای مجازی می‌دانیم که کاری بسیار مهم است.

کد خبر 696032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.