به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که موضوع «وحدت» به گوش میرسد عدهای بر این تصور هستند که مقصود از این امر یکی شدن مذاهب است در حالی که میتوان گفت چنین امری ناممکن است همانگونه که خداوند در قرآن نیز بیان میکند «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا»؛ یعنی خداوند نیز تاکید میکند که اختلافاتی در جامعه و میان افراد وجود دارد که باعث شناخت بیشتر میشود پس در نتیجه مقصود از وحدت را میتوان همبستگی و اتحاد میان پیروان مذاهب و قبایل مختلف دانست تا در نهایت و در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان متحد شوند؛ بر همین اساس نیز رهبر انقلاب بهعنوان دیدهبان نظام اسلامی و ولیامر مسلمین در یکی از سخنرانیهایشان بر این موضوع تاکید داشتند که «وحدتی که ید واحده در برابر دشمنیها پدید آوَرَد و بر سر شیطان مجسّم، آمریکای متجاوز و غدّار و سگ زنجیریاش رژیم صهیونیستی، رعدآسا فریاد کشد و در برابر زورگوییها، شجاعانه سینه سپر کند، معنی فرمان الهی است که فرمود: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقو».
از زمان صدر اسلام و در عصر معاصر یکی از اصلیترین راهبردهای استعمارگران برای رسیدن به اهداف خود ایجاد تفرقه در جامعه اسلامی بوده و هست و در این راستا آنها با استفاده از تقویت تعصب نژادی و قومی - طایفهای و از طرفی تحریک تعصبات فرقهای بهدنبال حصول نتیجه هستند و در این راستا امام خمینی (ره) نیز میفرمایند: «از ملی گرایی خطرناکتر و غم انگیزتر، ایجاد اختلاف بین اهل سنت و جماعت با شیعیان و القای تبلیغات فتنه انگیز و دشمن ساز بین برادران اسلامی است.».
وحدت امری اصولی است نه تاکتیکی
با توجه به اهمیت موضوع وحدت، حضرت امام (ره) در ۶ آذر ۱۳۶۰ طی پیامی دوازدهم تا هفدهم ربیعالاول را بهعنوان «هفته وحدت» اعلام کردند تا در ایران و سراسر جهان اسلام، با تشکیل اجتماع و کنگره اسلامی و جشن، ضمن تحکیم وحدت و برادری اسلامی، به پیشبرد انقلاب جهانی اسلام کمک کند و نکته قابل توجه در این میان این است که رهبر انقلاب بر این نکته تاکید دارند «وحدت و اتّحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است؛ همافزایی مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متّحد باشند، همافزایی میکنند و همه قوی میشوند؛ وقتی که این همافزایی وجود داشته باشد، حتّی آنهایی که مایلند و مانعی هم نیست که تعامل با غیر مسلمانها داشته باشند، با دست پُر وارد این تعامل میشوند.» و توجه به این نکته این مهم را به ما یادآوری میکند که نامگذاری «هفته وحدت» در سال ۱۳۶۰ جنبه صوری و تشریفاتی نداشته و ندارد و تنها مختص به آن زمان نیز نیست و بر همین راستا حجتالاسلام میثم صفری که خود دارای تجربه کار میدانی با اهلسنت است به ایمنا میگوید: وحدت یک اصل عقلانی و قرآنی است که در سیره و سنت انبیا، نبی رحمت (ص) و ائمه اطهار بهفور وجود داشته و بر همین اساس است که خداوند در قرآن بیان میکند «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا».
وی با تاکید بر اینکه تفرقه از شرک نیز بدتر است، زیرا زمانی که تفرقه به جامعه بیاید امنیت برداشته و حق و باطل در هم آمیخته میشود، ادامه میدهد: خداوند در آیات مختلف قرآن از جمله آیه «إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» بر این نکته تاکید دارد که در جامعه اختلافاتی خلق کرده تا همدیگر را بهتر بشناسیم.
این کارشناس مذاهب اسلامی با بیان اینکه دعوا، تفرقه و نزاع از نظر عقل، قرآن و سیره مذموم است و بر همین اساس خداوند در قرآن بر این موضوع تاکید دارد که «وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا»، زیرا ضعیف شدن و ذلیل شدن را در پی دارد، تصریح میکند: خداوند به پیامبر خود توصیه کرده که وحدت را در جامعه اسلامی پیاده کند بر همین اساس ایشان میان عرب و عجم، انصار و مهاجرین اخوت ایجاد کرده و تفاوتها را نادیده گرفتند و یا امام علی (ع) بیان کردند زمانی که فتنه تفرقه در جامعه میافتد و افرادی بهدنبال ایجاد تفرقه هستند، نه تنها به اسلام عمل نکردند بلکه جامعه اسلامی نیز باید با آنها مقابله کند.
تفرقه بینداز و حکومت کن
وی تاکید میکند: امروز استعمار و استثمار تمام جامعه جهانی را میبلعد و با شعار «تفرقه بینداز و حکومت کن» دنیا را به ذلت و بردگی کشیدهاند و سرزمینهای اسلامی را نیز با این مشکل مواجه و کشوری مانند فلسطین را اشغال کردند اما در این میان ایران اسلامی با وجود تمام اختلافات قومی، مذهبی، نژادی، جغرافیایی و… وحدت را حفظ و در بیش از ۴۰ سال انقلاب اسلامی در تمام شاخصهای پیشرفت خصوصاً در شاخصهای امنیت و سلامت جایگاههای بالا را کسب کرده است.
حجتالاسلام صفری با بیان اینکه وحدت حرکتی مصلحتی و سیاسی صرف نیست بلکه از توصیههای خداوند و پیامبر (ص) است و بر همین اساس موظف به اطاعت از انبیا هستیم، ادامه میدهد: خداوند بر این نکته تاکید دارد که «مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» یعنی تمام آنچه که پیامبر (ص) برای شما آورده را بپذیرید و در این راستا وقتی پیامبر (ص) دستور میدهند وحدت را حفظ کنید باید قبول کنیم.
وی با بیان اینکه اشخاصی نزد امیرالمومنین (ع) و امام صادق (ع) آمده و بیان کردند در منطقهای هستیم که مذاهب مختلف در آن زندگی میکنند و چطور باید زندگی کنیم که امام (ع) پاسخ دادند باید به عیادت مریضهای آنها، تشییع جنازهها و میان طوایف آنها بروید، خاطرنشان میکند: در این باره از اهلبیت (ع) توصیههای فراوانی داریم و موظف به اطاعت از آنها هستیم؛ طبق این توصیهها وحدت یک حرکت اعتقادی، قلبی و ایمانی است یعنی باید بخاطر اطاعت خدا، رسول و امام وحدت داشته باشیم که به نوعی عبادت است.
مراقب باشیم پازل دشمن را تکمیل نکنیم
این کارشناس مذاهب اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه امروزه که نظام جمهوری اسلامی ایران علم وحدت را دست گرفته و استکبار را بر زمین زده، اجازه نداریم در نقشه دشمن بازی کنیم، میگوید: دشمن دنبال است تا میان شیعه و اهل سنت تفرقه ایجاد کند و در این راستا ما نباید پازل دشمن را تکمیل کنیم بلکه باید ببینیم دشمن از چه چیزی خوشحال میشود و دقیقاً عکس آن را عمل کنیم.
وی در پایان اظهار میکند: توصیهام به افرادی که تریبونی در دست دارند این است که از فرصتی که حکومت اسلامی در اختیارشان گذاشته و از امنیت و امکانات این نظام استفاده میکنند، موضعگیریهای خود را بر شبکههای معاند ایران و اسلام هماهنگ نکنند بلکه خلاف آنچه که آنها میخواهند را عمل کنند و در این مسیر اگر جبهه را گم کردیم ببینیم دشمن از کدام سمت آتش میریزد.
نظر شما