تمام سازمانها و کسب و کارهایی که از شبکههای کامپیوتری برای امور خود استفاده میکنند به خدمات پشتیبانی شبکه و سخت افزار نیاز دارند تا به این طریق از دادهها و اطلاعات خود محافظت کرده و همواره سیستمهای خود را بهروز و آماده به کار نگه دارند. اما یکی از دغدغههای مهم صاحبان و مدیران کسب و کارها این است که انتخاب شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه را در دستور کار خود قرار دهند یا یک نیروی متخصص در زمینه شبکه را استخدام نمایند.
چه مواردی توسط کارشناسان پشتیبانی شبکه قابل انجام است؟
قبل از انتخاب شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه ضرورت دارد که نسبت به امور و وظایف کارشناس پشتیبانی آگاهی کافی داشته باشد. از مهمترین وظایف کارشناسان پشتیبانی شبکه میتوان به بکاپگیری یا پشتیبانگیری منظم دادهها و اطلاعات، بهروزرسانی منظم سیستمها، پایش و مانیتورینگ شبکه، عیبیابی و رفع ایرادات احتمالی به منظور جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی و عیوب فنی اشاره کرد. تیم پشتیبانی شکه وظیفه دارد کلیه این موارد را به صورت کامل و به بهترین شکل ممکن اجرا کند.
شرکتهای پشتیبانی شبکه چگونه خدمات خود را ارائه میدهند؟
نحوه ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری شبکه یکی از مواردی است که قبل از انتخاب شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه باید مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از شرکتهای ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه، خدمات خود را به صرفاً به صورت حضوری ارائه میدهند؛ در حالی که برخی از شرکتها خدمات مورد نیاز را به صورت غیر حضوری و ریموت ارائه میدهند. در واقع این سازمانها و کسب و کارها باید بر حسب نیاز شرکت مورد نظر برای دریافت خدمات پشتیبانی شبکه را انتخاب کنند. بهترین شرکتهای ارائه دهنده خدمات پشتیبانی از ویژگیهای زیر برخوردار هستند:
اهمیت برگزاری جلسات مشاوره و گزارش ماهیانه
در زمان انتخاب شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه به این نکته دقت کنید که بهترین تیم خدمات پشتیبانی به تیمهایی گفته میشود که هرگونه سوال یا ابهام را با صبر و حوصله و به سادهترین شکل ممکن به مشتریان خود توضیح میدهند. به همین دلیل در زمان انتخاب شرکتهایی را انتخاب کنید که جلسات ماهیانه ارائه مشاوره و گزارش برگزار میکنند. این کار باعث میشود که صاحبان و مدیران کسب و کار از روند کاری شبکه و مشکلات آن مطلع شوند.
پشتیبانی قوی و در دسترس
یکی از نکاتی که در زمان انتخاب شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه باید مورد توجه قرار بگیرد، پشتیبانی قوی و در دسترس تیم است. در زمان انتخاب شرکت مناسب ارائه دهنده خدمات پشتیبانی شبکه باید روشهای ارتباطگیری و ساعات ارائه خدمات آنها را مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال برخی از شرکتها خدمات خود را به صورت ۲۴ ساعته ارائه میدهند و شما در ساعات غیر کاری میتوانید از طریق ثبت تیکت در سامانه یا از طریق ارسال ایمیل مشکلات بوجود آمده را مطرح کنید تا در سریعترین زمان ممکن پاسخ مناسب را دریافت نمایید.
تفاوت خدمات پشتیبانی شبکه غیرحضوری با استخدام نیروی شبکه
تا این بخش با اطلاعات مورد نیاز در خصوص انتخاب شرکت پشتیبانی و نگهداری شبکه و ویژگیهای بهترین شرکتها در این حوزه آشنا شدیم. اما موضوعی که اینجا مطرح میشود این است که برای پشتیبانی شبکه خدمات شرکتهای ارائه دهنده را انتخاب کنیم یا یک نیروی متخصص را برای این کار استخدام کنیم. تفاوتهای این دو را میتوان از چند جنبه مورد بررسی قرار دارد:
- هزینه: یکی از اصلیترین دغدغههای مدیران و صاحبان کسب و کار در شرایط اقتصادی این روزها، بحث هزینههایی است که به منظور پشتیبانی شبکه باید پرداخت کنند. در صورتی که قصد استخدام یک نیرو به صورت حضوری برای انجام خدمات پشتیبانی شبکه داشته باشید، باید هزینههایی مانند ایاب و ذهاب، بیمه، حقوق ثابت ماهیانه و غیره را در نظر بگیرید که توجیهپذیری از نظر اقتصادی ندارد. اما واگذاری خدمات به شرکتهایی ارائه دهنده به صورت ریموت و غیر حضوری شرایطی را فراهم میکند که همان کار با هزینه کمتری انجام شود.
- دسترسی و کنترل: درصد زیادی از مدیران و صاحبان کسب و کار بر این باور هستند که با واگذاری پشتیبانی شبکه به شرکتها به صورت غیر حضوری و ریموت تسلط و دسترسی کامل به آنها ندارند که همین موضوع باعث میشود که استخدام یک نیرو به صورت حضوری را ترجیح دهند. اما این تصور کاملاً اشتباه بوده زیرا در دنیای امروز نرمافزارها، سایتها و اپلیکیشنهای مختلفی وجود دارد که میتوان از آنها برای کنترل و ارتباط از راه دور استفاده کرد. با استفاده از این ابزارها نیروی متخصص میتواند در هر موقعیت مکانی به سیستم دسترسی کامل داشته و آن را پایش و ارزیابی کند و مشکلات احتمالی را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام نماید.
- حل کردن مشکلات به صورت غیر حضوری: اغلب مشکلاتی که در شبکههای کامپیوتری رخ میدهد معمولاً به صورت غیر حضوری و از طریق مشورت با کارشناسان قابل حل است؛ اما در صورتی که برخی مشکلات از این طریق حل نشوند، کارشناس شرکت ارائه دهنده خدمات به صورت حضوری در محل حاضر شده و اقدامات مورد نیاز برای رفع مشکل را انجام میدهد. به همین دلیل معمولاً نیاز به حضور یک فرد متخصص به صورت دائمی در سازمان یا کسب و کار وجود ندارد.
سخن آخر
امروزه اکثر سازمانها و کسب و کارها به منظور ذخیرهسازی و نگهداری از اطلاعات کلیدی و همچنین ارتباط بخشهای مختلف سازمان و کسب و کار با یکدیگر از شبکههای کامپیوتری استفاده میکنند. شبکههای کامپیوتری در طول مدت زمان استفاده ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که در صورت عدم اقدام مناسب جهت رفع میتواند آسیبهای جدی برای کسب و کار در پی داشته باشد. به همین دلیل همه سازمانها و کسب و کارها به خدمات پشتیبانی شبکه نیاز دارند. امروزه با توجه به ابزارهای مختلفی که امکان پایش و کنترل شبکه از راه دور را امکانپذیر میکند، نیاز به استخدام نیروی متخصص از بین رفته و شرکتهای ارائه دهنده خدمات میتوانند به بهترین شکل خدمات مورد نیاز را به صورت ریموت و غیر حضوری ارائه نمایند.
نظر شما