شناسایی ۳۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در تهران / بازگرداندن ۲۷ درصد دبستانی‌ها به مدرسه

داشتن شرایط یکسان برای تحصیل از حقوق شهروندی تمام افراد محسوب می‌شود، اما در این میان برخی کودکان با توجه به دلایلی متعدد از تحصیل باز می‌مانند. به گفته مسئولان مربوطه ۳۰۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در تهران شناسایی شده است و ۲۷ درصد دبستانی‌های بازمانده از تحصیل در کشور به مدرسه بازگشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داشتن امکانات و فرصت‌های مناسب برای تحصیل از اهمیت بالایی برخوردار است و از همین رو شرایط برای تمام افراد باید فراهم شود. هر سال تعداد زیادی از کودکان به‌دلایل مختلف قادر به ادامه دادن تحصیلات خود نیستند.

در واقع، کودک بازمانده از تحصیل به فردی گفته می‌شود که به دلیل یک عامل خارجی از ادامه تحصیل محروم می‌شود و باید توجه داشت که کودکان بازمانده از تحصیل فرصت‌های اجتماعی بسیار زیادی را در آینده از دست می‌دهند و بسیاری از آنها با سن پایین وارد پروسه کار می‌شوند که چالش‌های خاص خود را به‌دنبال دارد.

مریم خاک رنگین، رئیس گروه کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در سامانه برگه حمایت تحصیلی، اظهار کرد: کودکان اتباع برای ثبت‌نام در مدارس باید ابتدا در سامانه مربوطه (kanoonnobat.ir) ثبت‌نام کنند تا مجوز ثبت‌نام در مدارس را داشته باشند، اما این سامانه همیشه در مهر یا آبان‌ماه باز و همین امر موجب می‌شد کودکان اتباع با تأخیر تحصیلی، هماهنگ شدن با کلاس درس یا ماندن در پشت صف‌های ثبت‌نام مواجه شوند، با این وجود امسال با پیگیری‌های انجام شده این سامانه از شهریورماه فعال شد.

وی با بیان اینکه اتباع می‌توانند پس از ورود به ایران و معرفی خود به فرمانداری‌ها یا ثبت‌نام در سامانه مربوطه، کد خانوار دریافت و پس از آن برای کودکان خود از طریق سامانه، برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند، افزود: برخی خانواده‌های اتباع به دلیل نداشتن کد خانوار، دسترسی به اینترنت یا بی‌اطلاعی در سامانه مزبور ثبت‌نام نکردند و برای ثبت‌نام در مدارس با مشکلاتی مواجه شدند؛ بیشتر کودکان کار و خیابانی که در سطح شهر مشاهده می‌شوند کودکان فاقد کد خانوار و برگه حمایت تحصیلی یا کودکان قاچاق هستند.

رئیس گروه کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در بعضی استان‌ها، حتی آن دسته از کودکانی که دارای برگه حمایت تحصیلی هستند (به ویژه کودکان پایه اولی)، ثبت‌نام انجام نشده است، البته در این زمینه آموزش و پرورش درحال همکاری است به گونه‌ای که پایگاه‌های سنجش را فعال کرده، اما هنوز کار نهایی نشده است.

وی گفت: علی‌رغم تلاش‌های دستگاه‌های مربوطه برای رفع ثبت‌نام کودکان در مدارس طی سال جاری، مشکلاتی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؛ هر ساله وزارت کشور سامانه ثبت‌نام کد خانوار را به مدت دو تا سه هفته باز می‌کند و خانواده‌ها تنها در این زمان محدود امکان ثبت‌نام در سامانه را دارند. با توجه به اینکه ورودی از مرزها به کشور زیاد است و ممکن است برخی اتباع نتوانند در آن زمان در سایت ثبت‌نام و کد خانوار دریافت کنند، لازم است مدت زمان ثبت‌نام در سامانه مذکور برای اتباع افزایش یابد تا خانواده‌ها برای دریافت کد با مشکل مواجه نشوند.

خاک‌رنگین ادامه داد: براساس آمارهای موجود از میزان بازماندگی تحصیل کودکان، در حال حاضر حدود ۳ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده توسط مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی تنها در شهر تهران حضور دارد که نزدیک به صددرصد آنها اتباع، فاقد کد خانوار هستند و امکان ثبت‌نام در مدارس برای آنها مقدور نیست. از سوی دیگر نیز ظرفیت برخی مدارس برای ثبت‌نام تکمیل شده است؛ هرچند که آموزش و پرورش استان تهران در این زمینه همکاری دارد، اما باید در نظر داشت که آیا ظرفیت ثبت‌نام این تعداد از کودک وجود دارد یا خیر که البته اطلاعات دقیق آن در اختیار آموزش و پرورش است.

وی با تاکید بر اینکه کودکان اتباع مغفول مانده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر برخی کودکان اتباع توسط مراکز حمایتی آموزشی تحت نظارت سازمان بهزیستی که وظیفه آنها ارائه خدمات حمایتی به کودکان است، به صورت غیررسمی آموزش می‌بینند.

رئیس گروه کودکان کار و خیابان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و کنترل ورود اتباع، اضافه کرد: در حال حاضر زیرساخت‌های کافی برای ارائه خدمات به آنها در اختیار نیست با این وضعیت امکان پیش‌بینی و آمادگی برای پذیرش و ارائه خدمات در بخش‌های مختلف اعم از آموزش، بهداشت و حمایت با مضیقه مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص آموزش نیز باید سامانه ثبت‌نام کد خانوار در زمان‌های متعدد به ویژه در ایام تابستان برای ثبت‌نام اتباع باز شود تا خانواده‌ها بتوانند کد خانوار را دریافت و کودکان راحت‌تر برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند.

بازگرداندن ۲۷ درصد دبستانی‌های بازمانده از تحصیل به مدرسه

معصومه نجفی پازوکی، معاون وزیر آموزش و پرورش‌، اظهار کرد: متناسب با آنچه سند تحول خواسته بود، نقشه راهی را در دوره ابتدایی تدوین کردیم که برنامه‌های ما باید از کجا شروع شده و به کجا برسد. این نقشه راه نظام‌مند و واقعی است که اولین مؤلفه آن دسترسی تمام دانش‌آموزان به موضوع آموزش، سپس متفاوت بودن فضای آموزشی است.

وی افزود: فضای آموزشی در دوره ابتدایی نباید به این صورت باشد که معلم کنار تخته فقط تدریس کند، بلکه معلم باید طراحی آموزشی و در کلاس موقعیت یادگیری ایجاد کند تا بچه‌ها در کلاس از طریق هم‌سالان خود، آموزش را کشف کنند و در این راستا باید به معلم آموزش داده می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی نقدها این است که ارزشیابی توصیفی در دوران ابتدایی باعث شده دانش‌آموز ابتدایی آنچنان که باید از سواد لازم برخوردار نباشند. حتی ما به این امر فکر کردیم که نهادهای بیرونی چطور می‌توانند کمک حال آموزش و پرورش باشند تا به سمت مدرسه محوری و مرجعیت مدرسه برویم. تمام این گزاره‌ها در نقشه راه ما آمده است و برای این نقشه راه برنامه خاص داریم.

وی با اشاره به اهمیت دسترسی تمام افراد به آموزش به عنوان اولین مؤلفه نقشه راه یاد شده، ادامه داد: سال گذشته تطبیق آمار سامانه دانش‌آموزی سیدا و سامانه ثبت احوال، تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی را ۲۰۵ هزار نفر نشان می‌داد. سامانه دقیق‌تری برای آن طراحی شد و بر آن اساس ما برای تمام ۲۰۵ هزار نفر، یک شخص پیگیری کننده در کل کشور فرستادیم و این شخص به آدرس منزل تک تک این دانش‌آموزان مراجعه کرد تا متوجه شویم این بچه اگر مدرسه نیست کجا است و وضعیت آنها مشخص شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: مشخص شد که درصدی از این بچه‌ها فوت، درصدی به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند، تعدادی کودک استثنایی بودند، تعدادی بیماری صعب‌العلاج داشتند، درصدی نیز مربوط به بچه‌هایی می‌شد که والدین آنها اجازه تحصیل آنها را نمی‌دادند و درصد اندکی نیز کودک کار بودند، البته درصد اندکی از بچه‌های ابتدایی کودک کار بودند و به این واسطه بازمانده از تحصیل شده بودند که رقم آن نزدیک ۰.۱۰ درصد (۱۰ صدم درصد) و بسیار کم است.

وی با بیان اینکه سامانه دقیقی که برای شناسایی بازماندگان از تحصیل طراحی شد توانست آمار بازماندگان از تحصیل مقطع ابتدایی را شفاف کند، افزود: ما توانستیم از ۲۰۵ هزار بازمانده از تحصیل ۵۵ هزار نفر را جذب مدرسه کنیم، یعنی حدود ۲۷ درصد کودکان بازمانده از تحصیل را توانستیم به مدرسه برگردانیم. متناسب با عاملی که باعث بازماندگی از تحصیل شده است، بسته حمایتی طراحی شده است و در این راستا، جلسات متعدد با سازمان استثنایی، کمیته امداد و وزارت بهداشت داشتیم تا اگر می‌شود این بچه‌ها را به مدارس برگردانیم و اگر نمی‌شود ما با بسته آموزشی پیش آنها برویم تا این کودکان نیز آموزش عمومی را دریافت کنند.

نجفی پازوکی با اشاره به استقرار نظام دوری در ۶۴۰ کلاس درس و برای حدود ۱۸ هزار دانش‌آموز طی امسال، خاطرنشان کرد: بسته‌های طراحی آموزشی برای پایه اول ابتدایی که همراه با بازی است که برای ۸ هزار روستا فرستاده و بازخورد خوبی از معلمان در این راستا دریافت شده است.

کد خبر 690238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.