عباس عابدی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ایجاد سیستم اورژانس پیشبیمارستانی ایران در سال ۱۳۵۲ به دنبال حادثه ریزش سقف سالن فرودگاه مهرآباد در تهران که با تعدادی کشته و مصدوم همراه بود در دستور کار مسئولان کشوری قرار گرفت؛ در واقع پس از این رخداد، مسئولان متوجه نیاز به وجود سیستمی برای انتقال مصدوم یا بیمار اورژانسی به مراکز درمانی و بیمارستان شدند.
وی با بیان اینکه پس از بررسیهای انجام شده مشخص شد که این سیستم در سایر کشورها وجود دارد، افزود: در آن زمان تعدادی از پزشکان ایرانی به کشورهای دیگر سفر کردند و بعد از گذراندن دورههای آموزشی همراه با یک مربی وارد ایران شدند و پس از آن اولین پایگاه اورژانس پیشبیمارستان ایران در سال ۱۳۵۴ در تهران آغاز به کار کرد.
سخنگوی اورژانس و فوریتهای پزشکی اصفهان با بیان اینکه پس از گذشت یک سال و در سال ۱۳۵۵ با تربیت و آموزش تعدادی نیروهای دیپلمه، اورژانس اصفهان نیز راهاندازی شد، تصریح کرد: فعالیت این مجموعه، ارائه خدمات اورژانس پیشبیمارستانی هست، اما بسیاری از افراد جامعه اورژانس ۱۱۵ را وابسته به بیمارستانها یا مراکز درمانی میدانند.
وی با بیان اینکه مجموعه اورژانس پیشبیمارستانی به صورت مستقل عمل میکند، ادامه داد: خدمات این مجموعه از محل حادثه یا مکان حضور بیمار اورژانسی تا مرکز درمانی یا بیمارستان ارائه میشود که شامل انجام بررسیهای اولیه، اقدامات فوری مانند کنترل خونریزی، بستن شکستگیها یا احیای قلبی ریوی در صحنه حادثه و سپس انتقال به مرکز درمانی است.
پس از تحویل بیمار به مرکز درمانی، وظیفه اورژانس ۱۱۵ به پایان میرسد
عابدی با بیان اینکه بسیاری از افراد تعریف درستی از فوریتهای پزشکی ندارند، گفت: طبق قانون، فوریتهای پزشکی به مواردی اطلاق میشود که در شرایط خاصی بیمار باید بهسرعت مورد رسیدگی و درمان قرار گیرد و در صورتی که بیمار در لحظات اولیه مورد بررسی و تحت درمان قرار نگیرد و اقدامات اولیه برای او انجام نشود، ممکن است جان خود را از دست بدهد یا با نقص عضو دائمی روبهرو شود.
وی اضافه کرد: بعضی موارد فوریتهای پزشکی شامل بیماریهای قلبی از جمله درد قفسه سینه، خونریزیها، شوک، کاهش هوشیاری، اختلالات تنفسی مانند تنگی نفسها، خفگیها، تشنج، مسمومیت، سوختگی، زایمان و مشکلات زنان باردار است.
سخنگوی اورژانس و فوریتهای پزشکی اصفهان با بیان اینکه امدادرسانی به حوادث کار و تصادفات نیز برعهده اورژانس پیشبیمارستانی است، اظهار کرد: پس از تماس امدادخواه با اورژانس ۱۱۵، کارشناسان اورژانس پیشبیمارستانی که بیشتر آنها تحصیلات پرستاری دارند، به منظور کسب اطلاعات، اقدام به پرسش سوالاتی در خصوص بیمار، نوع حادثه و شرایط موجود میکنند و براساس اولویتبندیهای موجود، راهنمایی انجام یا در صورت نیاز واحد امدادی به محل حادثه اعزام میشود.
وی افزود: پس از حضور کارشناسان اورژانس به محل گزارش شده، بررسیهای اولیه انجام و از بیمار شرح حال گرفته، با هماهنگی پزشک اتاق فرمان اورژانس، خدمات پزشکی و درمانی برای بیمار انجام میشود و در صورت نیاز به انتقال به مرکز درمانی، بر اساس دستور صادر شده از سوی اتاق فرمان اورژانس، بیمار به بیمارستان یا مرکز درمانی برنامهریزی شده منتقل میشود.
عابدی خاطرنشان کرد: به محض انتقال بیمار به مرکز درمانی یا بیمارستان، مصدوم تحویل نیروهای بخش اورژانس میشود و وظیفه اورژانس پیشبیمارستانی به پایان میرسد.
نظر شما