محمدحسین علی اکبری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیگیری صورت گرفته برای مشخص کردن زمین با کاربری پارکینگ اظهار کرد: این زمینها پس از مشخص شدن تسطیح شده تا کاربری آنها حفظ شود البته این زمینها هنوز از سوی اداره راه و شهرسازی به شهرداری واگذار نشده است.
وی در خصوص وضعیت شبکه معابر پردیسان گفت: شهرداری دخل و تصرفی در تعیین عرض شبکه معابر نداشته و اداره کل راه و شهرسازی طرح تفصیلی را مشخص کرده و در سال ۸۹ پردیسان با این طرح تفصیلی به شهرداری واگذار شد.
پردیسان تافته جدابافته در ضوابط شهرسازی
مدیر منطقه هشت شهرداری قم با بیان اینکه یکی از مشکلات شهروندان عدم تبعیت طرح تفصیلی پردیسان از ضوابط طرح تفصیلی شهر قم است، گفت: در واقع هفت منطقه شهر قم یک طرح تفصیلی دارند و پردیسان طرح تفصیلی خاص خود را دارد.
وی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی سه شاخص مشخص کردن کاربری زمینها، شبکه معابر و ضوابط ساخت مورد توجه است، تصریح کرد: در بخش شبکه معابر هیچ تغییری نمیتوانیم داشته باشیم و اجازه تغییر در شبکه معابر وجود ندارد.
حل شدن معضل قدیمی تجاری در پردیسان
علی اکبری در خصوص تعیین تکلیف پروانههای تجاری موقت که در گذشته صادر شده است، گفت: در هفت منطقه شهر قم آمده است املاکی که محدود به معابر ۱۲ متری به بالا هستند میتوانند ۲۰ درصد از سطح اشغال مجاز همکف خود را به ارائه خدمات محلهای اختصاص دهند ولی این موضوع در پردیسان لحاظ نشده است.
وی با اشاره به اینکه سرانه تجاری در پردیسان در قالب تراکم تجاری دیده شده است گفت: این در حالی است که گرایش مردم در قم و دیگر کشورها به استفاده واحدهای تجاری خطی در طول معابر است.
مدیر منطقه هشت شهرداری قم ادامه داد: بر اساس ضوابط شورای عالی شهرسازی و معماری به ازای هر نفر ۳.۵ متر فضای تجاری لحاظ شده است ولی این موضوع در پردیسان به صورت مجتمع تجاری در نظر گرفته شده است.
تجاریسازی خودجوش
وی با اشاره به اینکه هنوز زمین بسیاری از مجتمعها واگذار نشده و برخی زمینها واگذار شده ولی مجتمع ساخته نشده است گفت: مردم به خدمات نیاز دارند و به صورت خودجوش واحدهای تجاری از سوی مردم ساخته شده است.
علی اکبری با اشاره به اینکه در گذشته پروانه واحدهای تجاری موقت صادر شده بود ولی امسال دیگر در قوانین مجوز پروانه تجاری موقت دیده نشده است تصریح کرد: سال گذشته شورای شهر تصمیم گرفت که ضوابط بند «و» را به پردیسان تعمیم دهد ولی اداره راه و شهرسازی مخالفتها و پیگیریهایی داشت و در شورای حل اختلاف اعلام شد که از طریق کمیسیون ماده ۵ موضوع به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه در جلسه اخیر این موضوع مورد بررسی قرار گرفت گفت: قرار بر این است که در معابر ۱۶ متر و بیشتر در پردیسان ۲۰ درصد خدمات محله در نظر گرفته شود و این موضوع باعث شکلگیری واحدهای تجاری میشود.
مدیر منطقه هشت شهرداری قم افزود: بر اساس تحقیق انجام شده در مناطق دیگر دسترسی مردم به خدمات محلهای کمتر از ۶۰ متر بوده و این میزان در پردیسان حدود ۲۰۰ متر است.
نظر شما