به گزارش خبرنگار ایمنا، حجتالاسلام سیدمحمدعلی آلهاشمم امروز_ چهارشنبه بیست و دوم شهریورماه- در هفتمین کنگره بینالمللی ادبیات عاشورایی در دانشگاه تبریز، اظهار کرد: ادبیات عاشورایی همچون عاشورا باید زنده باشد و روز به روز این ادبیات بالندهتر و پربارتر شود؛ البته گاهی آثار سخیفی هم در این حوزه داریم که افراد ممکن است تکرار مکررات بیافرینند یا در نوع مضمون پردازی به خطا بروند.
وی افزود: ادبیات عاشورایی غنیترین ذخیره فکری و احساسی شیعه است که هم حماسه عاشورا در زبان شعری شاعران تأثیر میگذارد و هم ادبیات رسایی و سوگ، سرودههای مذهبی را غنا میبخشد.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه ادبیات عاشورایی نگینی درخشان در حلقه ادبیات مکتبی است، افزود: ورود حماسه عاشورا به حیطه شعر و ادب یکی از عوامل ماندگاری این نهضت عظیم است.
حجتالاسلام آلهاشم تصریح کرد: قالب تأثیرگذار و نافذ شعر و مرثیه میان دلها و عاطفهها از یک سو و شخصیتهای بیبدیل کربلا از سوی دیگر پیوندی ناگسستنی بوده و احساسات شیفتگان را به آن ماجرای خونین و واقعه حماسی برانگیخته است.
وی تأکید کرد: پرداختن به عاشورا با زبان شعر هم توصیه و هم مورد ستایش، تقدیر و تشویق امامان شیعه بوده است.
امام جمعه تبریز با اشاره به فضیلتهای واقعه کربلا و عاشورا و احیای آن با زبان شعر، گفت: انگیزه بسیاری از شاعران شیعه و علاقهمندان به اهل بیت (ع) برای سرودن مرثیه عاشورا بیشتر شده است.
آلهاشم افزود: این ستایش عظیم، پشتوانه پدید آمدن بخش مهمی از فرهنگ شعر شیعه در زمینه ادبیات عاشورایی بوده است.
وی با بیان اینکه برخی در سرودههای عاشورایی خود به بیان واقعه و برخی دیگر به تبیین واقعه پرداختند که هر دو در جای خود لازم و اثرگذار است، تأکید کرد: ادبیات عاشورایی قسمت اعظم ادبیات کلاسیک نظم و نثر آذری و ترکی را به خود اختصاص داده است.
امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه جایگاه ادبیات عاشورایی پس از انقلاب اسلامی ایران بسیار شایستهتر از گذشته است، گفت: دلیل اصلی آن میتواند مذهبی بودن ماهیت انقلاب اسلامی و رهبران ادیب و فرزانه باشد.
وی اظهار کرد: بها و ارزشی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای این گونه ادبیات در نظر گرفته، باعث پیشرفت شعرای عاشورایی شده است.
نظر شما