به گزارش خبرنگار ایمنا، روحاله خزایی امروز _یکشنبه، نوزدهم شهریورماه_ در یکصدوهفتادویکمین شورای آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: آموزش و پرورش استان اصفهان حدود ۷۳۰۰ نفر دانشآموز استثنایی دارد، اولین گروهها دانشآموزان کمتوان ذهنی، بینایی، شنوایی و اختلالات طیف اوتیسم هستند.
وی افزود: دانشآموزان طیف اوتیسم سختترین دانشآموزان از نظر آموزش و تعاملات اجتماعی هستند، بهطور معمول ارتباط چشمی ندارند و حرکت متناوب دارند، رفتار کلیشهای و علایق محدود نشان میدهند و به همین دلیل مدارس بسیار ویژهای میطلبند، در بحث ایاب و ذهاب نیز بیشتر رانندگان آنها را نمیپذیرند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: اختلالات ویژه یادگیری نیز دسته دیگر دانشآموزان استثنایی هستند، گروه جسمی حرکتی دیگر دانشآموزان استثنایی هستند که برای آنها هم راننده سرویس مسئولیت نمیپذیرد، گروه بعدی چند معلولیتی است.
وی ادامه داد: گروه دیگر، افراد با مشکلات هیجانی رفتاری هستند که آنها را با عنوان بیشفعال میشناسند، گروه دیگر دیرآموزان هستند که هنوز به طور رسمی در حوزه استثنایی قرار نگرفتند، اما در دستور کار هستند و مراکز جامع قرار است به این گروهها خدمات دهند.
خزایی تصریح کرد: شهرداریها مکلف هستند نسبت به دسترسپذیری و سرویسدهی حمل و نقل معلولان اقدامات لازم را داشته باشند؛ عدالت آموزشی، انسداد مبادی بیسوادی، کاهش آسیبهای اجتماعی، کاهش رنج والدین، آموزش مهارتهای اجتماعی و سازگاری با جامعه از ضرورتهای تأمین ایاب و ذهاب دانشآموزان با نیاز ویژه است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی کودکان معلول میبینند که خانوادهها برای ایاب و ذهاب دچار مشکل میشوند، ناراحت میشوند و احساس سربار شدن پیدا میکنند، این احساس باعث بیانگیزگی شود و درنهایت خانوادهها که بیانگیزگی را در کنار مشکلات بسیار میبینند، از آموزش فرزندان منصرف میشوند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان اظهار کرد: ایاب و ذهاب از ضروریترین نکات برای ادامه تحصیل کودک معلول است؛ براساس تحقیقاتی که داشتیم ۲۵ درصد خانوادههای این دانشآموزان مشکلات مالی دارند و سایران نیز مشکلات اجتماعی و عاطفی در خانواده دارند، درد و رنجهای این خانوادهها ناگفتنی و زیاد است.
کمک ۲ میلیارد تومانی شهرداری اصفهان به ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی
وی افزود: سال گذشته کل هزینه ایاب و ذهاب ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ بود و ۵۳۱۱ نفر نیز دانشآموز استثنایی داشتیم، اگرچه تعدادی از آنها با خانواده رفتوآمد میکردند.
خزایی گفت: ۲ میلیارد تومان کمک شهرداری به ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی بود، شش میلیارد تومان نیز از طرف سازمان پرداخت شد؛ حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ تومان نیز کسری داشتیم که خانوادهها با وجود مشکلاتی که داشتند آن را تقبل کردند؛ به دلیل مشکلات موجود ۱۴۹ نفر نیز در آستانه ترک تحصیل داشتیم که ۶۶ نفر دختر و ۸۳ نفر پسر بودند.
ساخت ۹ مدرسه استثنایی توسط خیران مدرسهساز اصفهان
مجتبی ملااحمدی نیز در این جلسه اظهار کرد: در سالهای گذشته میزان توجه خیران مدرسهساز به مدارس استثنایی چندین برابر شد و قرارداد ساخت ۹ مدرسه را منعقد کردیم که هفته گذشته آخرین مورد آن بود و یک خیر ساخت مدرسه استثنایی را برعهده گرفت.
وی افزود: در نظر داریم که ساخت مدارس استثنایی خیرساز در تمام استان توزیع متناسب داشته باشد؛ در حوزه فضای آموزشی تا هرجایی که اعلام کنید، در مجموعه خیران آمادگی همکاری داریم، در حوزه تجهیزات آموزشی و هزینههای مدارس نیز میتوانیم خیران را پای کار آوریم.
رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان گفت: در یک سال گذشته، دو مدرسه اوتیسم را نیز که یکی از آنها بعد از گذشت ۱۴ سال از کلنگزنی، آماده شده بود افتتاح شد که بزرگترین مرکز اوتیسم ایران نیز بود.
نظر شما