موافقان و مخالفان این تصمیم استدلالهای مختلفی را در این زمینه مطرح میکنند. ما در این مقاله که برگرفته از مجله همراه مکانیک است، میخواهیم از یک زاویه جدید به این موضوع بپردازیم.
در گزارش سالانه همراه مکانیک از وضعیت بازار خودرو ایران در سال 1401، آماری مهم بهچشم میخورد. بهطور میانگین حدود 72 درصد خودروهای خارجی دست دوم در بازار ایران حداقل یک ایراد فنی، آپشن یا بدنه دارند.
هر چند قانون ضوابط مشخصی را برای واردات خودروهای کارکرده در نظر گرفته است؛ اما در عمل حرف و حدیثهای زیادی در این زمینه وجود دارد. بهطوری که بعید بهنظر میرسد خودروهای دست دوم وارداتی در سلامت کامل باشند. شاید برای شما هم جالب باشد که با پرایرادترین خودروهای خارجی موجود در بازار ایران آشنا شوید.
پرایرادترین خودروهای خارجی از نظر فنی
در جریان کارشناسی خودرو معمولا بیش از هر چیز روی مشخصات فنی ماشین تمرکز میکنند. اهمیت این موضوع برای خودروهای خارجی بهمراتب بیشتر است؛ چرا که این خودروها از پیشرانههای با مشخصات پیچیده برخوردار هستند و وجود مشکل در سازوکار آنها باعث گرفتاریهای زیادی میشود و هزینههای تعمیر و نگهداری زیادی را روی دست شما باقی میگذارد. ضمن اینکه تجربه رانندگی با خودروی خارجی را نیز تا حد زیادی تحت الشعاع قرار میدهد.
با نگاهی بهگزارش همراه مکانیک مشخص میشود که حدود 34 درصد خودروهای کارشناسی شده دارای حداقل یک ایراد فنی در موتور یا گیربکس هستند. در این بین پرایرادترین خودروهای خارجی از نظر مشخصات فنی عبارتاند از:
-
مگان: 70 درصد
-
سوناتا: 58 درصد
-
توسان: 56 درصد
-
مزدا جدید: 54 درصد
-
سانتافه: 54 درصد
آخرین مدل مگان موجود در بازار ایران مربوط به سال 1393 است. این موضوع نقش بسزایی در قرار گرفتن مگان در جایگاه پرایرادترین خودرو خارجی در بازار ایران دارد.
همان طور که مشاهده میکنید نام دو مورد از خودروهای شاسی بلند محبوب بازار ایران یعنی توسان و سانتافه نیز در بین پرایرادترین خودروهای خارجی بهچشم میخورد. اگر شما هم جزء علاقهمندان به این ماشینها در بازار ایران هستید، پیشنهاد میکنیم که حتما کارشناسی خودرو را قبل از خرید جدی بگیرید.
برای استفاده از خدمت تخصصی کارشناسی ماشین، میتوانید همین الان از طریق آدرس www.hamrah-mechanic.com/car-inspection/ درخواست کارشناسی خودرو از همراه مکانیک را ثبت کنید.
پرایرادترین خودروهای خارجی از نظر مشخصات بدنه
بعد از مشخصات فنی، بیشترین چیزی که مورد توجه قرار میگیرد بدنه ماشین است. بدنه ماشین نمای ظاهری آن را تشکیل میدهد و بههمین دلیل روی قیمت و همچنین عملکرد آن تاثیر زیادی دارد. در جدول زیر میتوانید پرایرادترین خودروهای خارجی از نظر بدنه را بهتفکیک ماشینهای مونتاژی چینی و وارداتی مشاهده کنید.
خودروهای چینی |
خودروهای وارداتی |
||
برلیانس H320 |
15 درصد |
مگان |
35 درصد |
چری آریزو 5 |
13 درصد |
النترا |
19 درصد |
ام وی ام X22 |
10 درصد |
سانتافه |
18 درصد |
چری تیگو 5 |
8 درصد |
مزدا 3 جدید |
17 درصد |
هایما S7 توربو |
5 درصد |
اسپورتیج |
12 درصد |
همان طور که در جدول فوق مشاهده میکنید، خودروهای وارداتی در مقایسه با ماشینهای چینی تا حدی مشکلات بدنه بیشتری دارند. وجه اشتراک پرایرادترین خودروهای خارجی از نظر مشخصات فنی و بدنه نیز مگان و سانتافه است. موضوعی که نشان میدهد باید برای خرید مدلهای کارکرده این دو خودرو دست به عصا حرکت کنید.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید کدام بخشهای بدنه خودروها سهم بیشتری در آسیبدیدگیها دارند؟ در گزارش همراه مکانیک بخشی نیز به این موضوع اختصاص داده شده است. بر این اساس بیشترین سهم آسیب دیدگی بدنه خودروها بهترتیب عبارتاند از:
-
سپر جلو: 44 درصد
-
سپر عقب: 39 درصد
-
گلگیر جلو: 30 درصد
-
گلگیر عقب: 27 درصد
-
دربهای عقب: 22 درصد
-
دربهای جلو: 22 درصد
-
صندوق عقب: 20 درصد
-
شاسی: 11 درصد
-
سقف و ستونها: 11 درصد
صافکاریها و نقاشیهای هنرمندانهای روی خودروهای تصادفی صورت میگیرند که باعث میشود، شناسایی بسیاری از تعمیرات یا تعویض قطعات برای افراد عادی امکانپذیر نباشد. اهمیت بررسیهای بیشتر بهخصوص در ارتباط با آسیب دیدگی شاسی، سقف و ستون ماشینها بهمراتب بالاتر است؛ چرا که این مشکلات معمولا نشان دهنده داشتن سابقه تصادف جدی است که باید حتما قبل از خرید مطلع شوید. کارشناسی خودرو توسط افراد حرفهای شما را در این زمینه بهخوبی راهنمایی میکند.
کلام پایانی
آنچه تا اینجا مطالعه کردید به هیچ عنوان با هدف تضعیف جایگاه خودروهای خارجی در بازار ایران نبود. بر کسی پوشیده نیست که کیفیت خودروهای وارداتی در مقایسه با تولیدات داخلی از نظر کیفیت بهمراتب بیشتر است. اما از طرفی نباید این موضوع باعث شود که با چشم بسته برای خرید خودروهای خارجی اقدام کنید.
همانطور که مشاهده کردید برخی از پرایرادترین خودروهای خارجی در ردیف محبوبترین گزینههای موجود در بازار نیز قرار دارند. در کل پیشنهاد میکنیم که با پرداخت اندک هزینه کارشناسی خودرو در زمان خرید، خود را گرفتاریهای بعضا جبرانناپذیر در آینده نجات دهید.
نظر شما