به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد توحیدیراد امروز_ پنجشنبه نهم شهریورماه_ در نطق پیش از دستور خود در بیست و هفتمین جلسه شورای اسلامی استان اربعین حسینی را تسلیت گفت و اظهار کرد: برای همه رهروان راه امام حسین (ع) و به ویژه همه افرادی که در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت کردهاند، آرزوی سلامتی و قبول زیارت دارم، همچنین لازم است هفته دولت را به همه دولتمردان خدوم و زحمتکش تبریک گفته و از خداوند متعال برای دولت سیزدهم در ادامه راه توفیق روز افزون از خداوند متعال درخواست کنم.
وی ادامه داد: با توجه به نزدیک بودن فصل مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاهها ضرورت دارد تا بیشتر به مسائل آموزش توجه و اهتمام داشته باشیم، بدون شک توسعه هر کشوری بدون توجه به حوزه آموزش امکان پذیر نیست، در واقع کشوری میتواند نگاهی امیدوار به آینده داشته باشد که بتواند برای آموزش کودکان و نوجوانان خود برنامه مناسب و مدون داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان افزود: هزینه در حوزه آموزش یک سرمایه گذاری بزرگ است که شاید زود بازده نباشد، اما اثرات مؤثر و عمیق آن برای نسلهای متوالی میتواند جامعهای را به سوی سعادت و موفقیت رهنمون کند، امروزه بزرگترین مزیت یک کشور، سرزمین، منابع زمینی و تعدد کارخانجات و کارگاهها نیست، بلکه بزرگترین مزیت، نیروی انسانی آموزش دیده، کارآمد و امیدوار به آینده است.
وی تصریح کرد: کشورهایی که امروزه مسیر رشد و توسعه را با سرعت فراوان طی کردهاند، در آغاز راه نه سرمایه مناسب را داشتهاند و نه امکانات مالی و سرزمینی فراوان، اما نگاه امیدوار به آینده در کنار سرمایه گذاری بر منابع انسانی از طریق آموزش و توجه به مدارس و دانشگاهها آنها را موفق کرده است، اگر به کشورهای جنوب آسیا نگاه کنیم، کشورهایی کوچک با سرزمینی محدود، اما پیشرو شرق در اقتصاد جهانی و با بالاترین سطح استانداردهای زندگی بودهاند که این نتیجه توجه به نیروی انسانی و آموزش و پرورش است.
تمام ارکان یک جامعه برآیند نظام آموزشی است که باید در رأس اولویتهای دولت و جامعه قرار گیرد.
توحیدیراد خاطرنشان کرد: باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود، این تنها راه پیشرفت و توسعه ایران و هر کشوری بوده، مزیت اصلی در توجه به حوزه آموزش است، بنابراین باید بتوان با یک برنامهریزی جامع، منسجم و هدفمند در نظام آموزشی کشور مشکلات موجود را حل و فصل کرد.
وی تاکید کرد: مسائلی مانند مشکل معیشتی معلمان و اساتید، تغییرات سریع در نظام آموزشی و درسی، نحوه تألیف کتابهای درسی متناسب با نیاز جامعه، ارتباط صنعت و دانشگاه، استفاده از منابع دانشگاهی در تحقیقات صنعتی و موارد بسیار دیگری نیازمند برنامهریزی کار آمد و مؤثر است.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد نمایندگان، سیاستمداران، مسئولان و همه آنهایی که وظیفه مدیریت جامعه را بر عهده دارند، در این نظام آموزشی رشد یافته و پرورش پیدا میکنند و در حقیقت تمام ارکان یک جامعه برآیند نظام آموزشی است که باید در رأس اولویتهای دولت و جامعه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: نکته دوم در خصوص توصیه به ادارات و سازمانها به ویژه شوراها و شهرداریها در مورد بازگشایی مدارس است، افزایش ترافیک و رفت و آمد در بازگشایی مدارس با توجه به افزایش سفرهای درون شهری و همچنین تغییر ساعت میتواند مشکلاتی را برای شهرها ایجاد کند که ضرورت دارد مسئولان تدابیر و اقدامات مورد نیاز را به منظور مدیریت ترافیک از قبل چارهجویی کنند.
باید فرهنگسازی شود تا مردم تشویق شوند که در آستانه آغاز ماه مهر، از سرعت رانندگی خود بکاهند و قانونمندتر رفتار کنند.
توحیدیراد افزود: نظارت شهرداریها، شوراها، نیروی انتظامی و مراجع دیگر از قبیل سازمان تاکسیرانی بر سرویس مدارس و رفت و آمد دانش آموزان بسیار ضروری است، باید همه دستگاهها و نهادها تلاش کنند تا شهر برای استفاده دانشآموزان و بهرهبرداری آنها از فضاهای آموزشی امن و راحت شود.
وی ادامه داد: امنیت روانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد در این راستا باید فرهنگسازی شود تا مردم تشویق شوند که در آستانه ماه مهر، از سرعت رانندگی خود بکاهند و قانونمندتر رفتار کنند، پلیس نیز باید نظارت و برخورد با متخلفان را شدیدتر کند، هر چند باید این آموزش به مردم داده شود.
رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: در خصوص مدارسی که در بافتهای فرسوده وجود دارد و دارای ساخت قدیمی و ناایمن هستند، هشدار جدی میدهم، این انتظار میرود تا پیگیریهای لازم از طریق شورای برنامه ریزی استان، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و خیران صورت پذیرد، زیرا حادثه خبر نمیکند و در پروسه مدیریت بحران مقاوم سازی مسئلهای بسیار مهم است بهویژه در خصوص مدارس که باید مکانها و بناهای امنی برای تحصیل افراد باشد و ضرورت دارد به این موضوع اهمیت ویژه داده شود.
وی خطاب به مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه شورای اسلامی استان یک شورای فرادستی بوده و ظرفیتهای قانونی مختلفی برای رفع مشکلات دارد، یادآور شد: بی انگیزگی دانشآموزان، تدریس علوم توسط سربازان معلم بدون تسلط بر علم و روانشناسی ارتباطی، پرداخت نکردن سرانه آموزش و پرورش، نبود نیروهای خدماتی در مدارس خاصه روستاها، نبود کلاسهای هوشمند، کمبود ائمه جماعات در مدارس، کمبود شدید مربیان پرورشی در سطح مدارس از اهم مشکلات پیشروی بدنه آموزش و پرورش است.
نظر شما