به گزارش خبرنگار ایمنا، روحالله رازینی امروز _چهارشنبه یکم شهریورماه_ در نشست هیئت نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی استان اصفهان با گرامیداشت یاد شهدا بهخصوص شهدای کربلا اظهار کرد: صاحبنظران نهضت کیفیت در دنیا از استعاره «سفر تعالی» استفاده کردهاند. ما با این نگاه در حوزه آموزش عالی از عنوان «سفر کیفیت» استفاده کردهایم. گفتمانسازی کیفیت در آموزش عالی مورد پیگیری جدی در طرح «سفر کیفیت» است. نیاز به توسعه کمی آموزش عالی احساس نمیشود.
وی افزود: تغییر روند آموزش و نیازهای جامعه محسوس است. گسترش کمی در آموزش عالی متأسفانه رقابت منفی را ایجاد کرده است و باید برای رفع این مشکل به کیفیت توجه بیشتری داشته باشیم. نباید فراموش کنیم همه در کشتی آموزش عالی کشور هستیم.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و کیفیت آموزش عالی وزارت علوم گفت: نظارت و ارزیابی هدف غایی این سفر نیست، بلکه هدف نهایی تضمین کیفیت آموزش است. تضمین کیفیت الزاماتی دارد که باید محقق شود.
وی تصریح کرد: شنیدن و دیدن مسائل آموزش عالی استان، برای رفع هرچه بهتر مشکلات آنها است. بعضی مشکلات بین زیرنظامهای مختلف مشترک است. فراموش نکنیم بعضی مسائل وقتی از تریبون مرکز نظارت مطرح میشود، بهتر و سریعتر رفع میشود.
رازینی با اشاره به اینکه وحدت رویه یکی دیگر از مسائل مورد توجه در سفر کیفیت است، گفت: همه بدنه آموزش عالی صاحب نظر هستند و باید همه این نظارتها مورد توجه قرار گیرد. رویکرد ما، رویکرد همدلی برای رفع مشکلات است. شاخص مرکز نظارت باید بهگونهای باشد که مراکز بهصورت داوطلبانه به ما مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: استان اصفهان یکی از قطبهای آموزش عالی کشور است. مرکز نظارت در وزارت علوم، روند رو به رشدی داشته است. سال گذشته بیش از هزار بازدید میدانی داشتهایم و تمام تلاشمان در راستای افزایش کیفیت نظارتی است.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و کیفیت آموزش عالی وزارت علوم گفت: رئیسجمهور در تمام نشستها به بهرهوری آموزش عالی تاکید کرده است. امسال برای نخستین بار نزدیک به ۱۰۰ دانشگاه دولتی جشنواره شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفت. رؤسای دانشگاهها جزو فرهیختگان کشور هستند.
وی افزود: رتبهبندی (نظام سطحبندی) مؤسسات بر اساس اقتضائات به مرکز نظارت واگذار شده است. لازمه اثرگذاری این هیئت نگاه فرابخشی است. هیئت نظارت باید مشخص کند چه تصمیمی برای آینده دانشبنیانها دارد. از حالا باید تدابیری برای توسعه دانشبنیانها در نظر گرفته شود.
رازینی با اشاره به اینکه ما در حوزه بهرهوری بنگاه اقتصادی نیستیم و شاخصهای خود را داریم، گفت: از هیئت نمونه استان اصفهان تشکر میکنم. وزارت علوم متولی کل آموزش عالی کشور است و اقتضائات نظارتی خود را دارد. اهرمهای قدرت در بعضی موارد ما را از ریل خارج میکند.
وی گفت: گزارشهای فراعملکردی و راهبردی نسبت به مسائل آموزش عالی باید بهصورت دغدغهمند پیگیری شود. با اثرگذاری فاصله داریم نباید صرفاً به زیرنظام خودمان فکر کنیم و کل آموزش عالی را باید مدنظر قرار دهیم.
رازینی با اشاره به اینکه بعضی مسائل در بستر استان قابل رفع است، گفت: اولویت اول تخصیص اعضای هیئت علمی در سال گذشته، دانشگاه فرهنگیان و فنی و حرفهای بود. تعاملات دانشگاه و پژوهشگاهها باید با هیئت نظارت و توازن در نظارت افزایش افزایش پیدا کند. در حوزه دادههای آماری حوزه نظارت با مشکلاتی مواجه هستیم.
به دنبال بهروزرسانی آمایش آموزش عالی استان هستیم
در ادامه حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان با طرح این پرسش که آیا جذب دانشجویان خارجی معیارها را رعایت میکنیم؟، اظهار کرد: در صورتی که معیارها رعایت نشود، اعتبار آموزش عالی کشور زیر سوال میرود.
وی افزود: آموزش زبانهای فارسی به غیرفارسیزبانان باید مورد نظارت قرار گیرد. باید به یکدیگر کمک کنیم تا انشاءالله آموزش عالی کشور شامل دولتی و غیردولتی مشمول کیفیت بالاتری شود.
رئیس دانشگاه اصفهان گفت: نزدیک به ۲۸۰۰ واحد آموزش عالی داریم که در هیچ جای دنیا شاهد این تعداد بالا نیستیم. سیاستهای تجمیعی باید مورد توجه قرار گیرد و باید به فکر تأمین منافع ملی باشیم.
وی افزود: همه ما یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی داریم، اما یک وظیفه سازمانی داریم که آن اعمال وظایف و قوانین است. ما به دنبال بهروزرسانی آمایش آموزش عالی استان هستیم. برای اینکه که طرح آمایش عالی استانی بهروزرسانی شود و استمداد پیدا کند، در این زمینه باید از پتانسیل دوستان استفاده شود.
رئیس دانشگاه اصفهان گفت: در صورتی که منابع مدیریت بهینه شود، بهترین نتیجه را خواهیم گرفت. امیدواریم همه به بهتر شدن افزایش کیفیت آموزش عالی در استان و کشور کمک کنیم.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین مستأجران، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه باید در مسیر رشد تعالی قرار گیرد و ما مسئولان در این زمینه نقش مهمی داریم. باید نظارتها با دقت بیشتری انجام شود.
باید به سمت جلو حرکت کنیم
در ادامه قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به اینکه در صورتی که سطحبندیها، موجب تقویت کیفیت آموزش شود، اثربخشی بهتری دارد، گفت: در حوزه فناوری فعالیتهای بزرگی قابل انجام است، اما رویدادهای جزئی اثرگذاری کمی خواهد داشت.
وی افزود: در مباحث فناوری نباید به مسائل گذشته بپردازیم و باید حرکت رو به جلویی داشته باشیم.
محمد فرامرزی، دبیر هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۲۴ شهرستان و ۱۹۹ مرکز آموزش عالی است، گزارشی از عملکرد زیرنظامهای آموزشی عالی استان اصفهان ارائه داد.
وی تعداد اعضای هیئت علمی در زیرنظامهای آموزش عالی استان اصفهان را ۳۵۳۹ نفر دانست و گفت: سه زیر نظام در سال ۱۴۰۱ مورد بازدید قرار گرفته است.
دبیر هیئت نظارت و ارزیابی آموزش عالی استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ تمرکز بازدید مراکز نظارت روی مراکز آموزش آزاد بوده است. نیاز به افزایش نیروی انسانی و پشتیبانیها از هیئت نظارت ملموس است.
وی گفت: حضور دانشجوی خارجی فرصت است، اما ضرورت تشکیل کمیته نظارت و ارزیابی بهشدت در این زمینه احساس میشود. به دنبال هوشمندسازی نظارت روی آموزش عالی هستیم. برنامهمحوری در بسیاری از زیرنظامها دیده نمیشود.
فرامرزی گفت: فرسودگی و ناایمن بودن کارگاهها، همچنین توجه نکردن به کاربردی بودن تحقیقات، از مهمترین چالشهای زیرنظامهای آموزش عالی استان است.
وی تصریح کرد: نداشتن رئیس یا سرپرست قانونی مطابق شرایط مندرج در قوانین و مقررات، یکی از اصلیترین چالشهای مؤسسات غیرانتفاعی است. اخذ شهریه بالاتر از تعرفه تعیین شده توسط وزارت عتف نیز از مهمترین مسائل و چالشهای موجود در دانشگاه آزاد است.
نظر شما