به گزارش ایمنا و به نقل از راهآهن، میعاد صالحی اظهار کرد: با وجود تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب، همچنین اسناد بالادستی مبنی بر توجه ویژه دولتها به گسترش حملونقل ریلی در طول سالهای گذشته این حوزه مورد غفلت واقع شده و عقبماندگی جدی در این زمینه مشهود است که مورد گلایه رهبری در دیدار با دانشآموزان در سال گذشته نیز قرار گرفت.
وی افزود: بند (الف) ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص سهم یک درصدی از فروش نفت به حوزه ریلی، طی ۵ سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ که این سهم حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان میشد، یک ریال هم به حوزه ریلی از سوی سازمان برنامه و بودجه دولت قبل اختصاص داده نشده است.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه در بزرگترین پهنه خاکی جهان ایران دقیقاً در مرکز قرار دارد، گفت: نرخ حمل هر تن بار از سرخس تا بندرعباس به طول بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر با قطار حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار است و بابت حمل آن حدود ۷ تا ۱۰ لیتر گازوئیل معادل حدود ۷ تا ۱۰ دلار مصرف میشود، این در حالی است که در حمل بار از طریق جاده، با وجود آن که بابت حمل هر تن کالا همین ۳۰ تا ۴۰ دلار عاید کشور میشود؛ اما مصرف سوخت آن از طریق جاده حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار است و دولت برای ترانزیت هر تن کالا به صورت جادهای، ۳۰ تا ۴۰ دلار به سایر کشورها یارانه میدهد.
صالحی اضافه کرد: این یعنی در صورتی که ۱۰ میلیون تن بار از طریق ریلی حمل شود، حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد، اما اگر همین مقدار کالا از طریق جاده حمل شود، ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار به کشور یارانه پنهان تحمیل میکند و در واقع تراز مصرف انرژی را منفی میکند.
وی خواستار توجه ویژه مجلس به موضوع حملونقل ریلی در برنامه هفتم توسعه کشور شد و ادامه داد: یکی از بسترهایی که در طول هفت سال گذشته در پستوهای بوروکراسی کشور خاک میخورد، موضوع استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای کمک به سرمایهگذاری در صنعت ریلی از محل کاهش مصرف سوخت است که پس از پیگیریهای انجام شده و حمایت وزیر راه و شهرسازی و همکاری وزیر نفت نهایی شد و بالاخره هفته گذشته قراردادهایی در این زمینه با بخش خصوصی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان منعقد شده تا از محل صرفهجویی مصرف سوخت، مشوقهایی به سرمایهگذاران بخش خصوصی که پیش از این در توسعه ناوگان ریلی سرمایهگذاری کردهاند، پرداخت شود که این موضوع میتواند جهش بزرگی در توسعه حملونقل ریلی کشور، همچنین رونق در شرکتهای تولیدکننده داخلی واگن و لکوموتیو ایجاد کند.
مدیرعامل راهآهن از رشد ۴۸ درصدی تولید واگن در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۵۹۸ واگن از سوی تولیدکنندگان بخش خصوصی ساخته شد که امیدواریم با تزریق منابع ناشی از ماده ۱۲، علاوه بر کاهش مصرف سوخت، شاهد افزایش بیشتر تولید داخلی در صنعت ریلی باشیم.
نظر شما