به گزارش خبرنگار ایمنا، برخلاف آنچه سالها قبل آموختههای علمی دانشآموزان تنها بر اساس آزمون کنکور سنجیده میشد، اما در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای را تصویب کرد که بر اساس آن تأثیر معدل در گزینش داوطلبان کنکور از سال ۱۴۰۱ به طور قطعی اعمال شود؛ این مصوبه پس از طرح و اصلاح مجدد در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت در جلسه ۸۶۳ این شورا در هفدهم خرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید، لذا این مصوبه کنکور، شکل و شمایل پذیرش در دانشگاهها را از سال ۱۴۰۲ به طور بیسابقهای تغییر میداد؛ اما یکی از مهمترین بندهای این مصوبه مربوط به بند ۳ ماده ۳ بود که در آن تاکید شد «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ تنها پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ تنها پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۶ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.
بر این اساس، سهم نمرهکل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروههای آزمایشی علومانسانی، علومتجربی و ریاضی-فیزیک به میزان ۴۰ درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است، میزان تأثیر معدل دیپلم نظام سالیواحدی / ترمیواحدی در گروههای آزمایشی علومریاضی، علومتجربی و علومانسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیشدانشگاهی نظام سالیواحدی / ترمیواحدی نیز ۱۰ درصد قطعی است، ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین شده توسط سازمان سنجشآموزش کشور است.
ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور اگر چه خیال کنکوریها و خانوادههایشان را درباره نحوه برگزاری این آزمون راحت کرد، اما به رغم اینکه به تازگی نتایج کنکور ۱۴۰۲ اعلام شده است، آمار ارائه شده از سوی کارشناسان نشان میدهد که به طور کلی ۸۰ درصد رتبههای برتر کنکور سراسری امسال در دهکهای هشت تا ۱۰ اقتصادی قرار دارند، همچنین آمار سالهای اخیر نشان میدهد که سهم دهک اول و دوم جامعه از رتبههای برتر یا همان زیر ۳ هزار کنکور، ۰.۹ درصد و به عبارت دیگر حتی زیر یک درصد است.
به طوری که در سال گذشته بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانهها مبنی بر وضعیت تحصیلی نفرات برتر کنکور «از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش بهعنوان برترینها معرفیشدهاند ۲۹ داوطلب در مدارس سمپاد، ۹ داوطلب در مدارس غیردولتی، یک دانشآموز در مدرسه دولتی و یک دانشآموز در دبیرستان نمونه دولتی تحصیل کردهاند.» هرچند دور از ذهن نیست که نفرات اول کنکور سراسری در هر کدام از رشتهها، نخبگان دانشآموزی باشند و نتوان با اتکای صرف به نتایج کنکور، تحلیلی همه جانبه از وضعیت آموزشی کشور به دست آورد، اما عواملی چون طبقاتی شدن آموزش، تولید نابرابریهای اجتماعی و دور شدن از عدالت آموزشی را نیز نمیتوان در بروز چنین نتایجی بیاثر و کمرنگ دانست؛ آن هم در شرایطی که هر ساله بر آمار نفرات برتر کنکوری برآمده از دل مدارس سمپادی و غیردولتی افزوده میشود.
بر این اساس ایمان افتخاری، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیستم مردادماه درباره سهم دهکهای اقتصادی ایران در رتبههای زیر ۳ هزار کنکور سراسری و مقایسه آن با سهم دهکهای اقتصادی جامعه کشور فرانسه در مدارس و دانشگاههای خاص این کشور آمار قابل تأملی را ارائه داد و مطابق جداول آماری که وی در برنامهای تلویزیونی ارائه داد، سهم چهار دهک اول اقتصادی ایران در رتبههای زیر ۳ هزار کنکور سراسری ۳.۶ درصد است و در این میان سهم دهک اول و دوم زیر یک درصد یعنی ۰.۹ درصد و به طور مشخص سهم دهک اول فقط ۰.۲ درصد است، از سوی دیگر طبق همین جداول آماری در مجموع ۷۹.۱ درصد و در واقع قریب به ۸۰ درصد از رتبههای زیر ۳ هزار کنکور از نظر اقتصادی در دهک هشت تا ۱۰ قرار دارند و ۴۸.۱ درصد از این رتبهها در دهک دهم جای میگیرند، یعنی نیمی از رتبههای برتر یا زیر ۳ هزار کنکور از قشر مرفه و دهک دهمی هستند.
از سوی دیگر به گفته الهام یاوری، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، به طور میانگین ۷۰ درصد رتبههای تک رقمی کنکور و نیز ۷۰ درصد رتبههای زیر هزار کنکور را دانشآموزان سمپادی تشکیل میدهند که طبق آمار ارائه داده شده بیشتر این دانشآموزان از دهکهای مرفه و هشت به بالا هستند، البته به گفته وی «انحصار رتبههای تک رقمی در مدارس مرکزنشین و استانهای بزرگ و برخوردار شکسته شده است» و سال گذشته مدارس سمپاد از شهر یاسوج، بروجن، سبزوار، نیشابور، شهر بابک و گرگان رتبه تک رقمی کنکور داشتهاند.
پیش از این منصور کبکانیان، عضو دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به این مهم پرداخته و گفته بود که سهم دهکهای اول، دوم و سوم که قشر کمبرخوردار و محروم جامعه تلقی میشوند، از رتبههای زیر ۳ هزار ورودی دانشگاهها در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تنها دو درصد، دهکهای هشتم، نهم و دهم ۸۰ درصد و در بین این ورودیها دهک اول ۰.۲ درصد و دهک دهم ۴۸.۱ درصد است.
همچنین بنا بر آماری که این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک برنامه تلویزیونی ارائه داد؛ سهم دهک کمبرخوردار و محروم در ورودی رشتههای پزشکی و دندانپزشکی سال ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ نیز ۱.۳ درصد است و ورودیها دهکهای محروم، یک، دو و سه در آن سال (۱۴۰۰-۱۳۹۹) در رشته برق دانشگاه شریف، صفر درصد و ورودیهای دهک هشت، ۹ و ۱۰ نیز ۸۷ درصد و ورودی دهک دهم در آن سال ۶۰ درصد بوده است و در آن سال در رشته روانشناسی نیز ورودی دهک محروم ۲.۹ درصد و ورودی دهک مرفه ۸۰.۴ درصد بوده است.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مدارسی که رتبههای زیر ۳ هزار در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در آنها درس خوانده بودند، نیز عنوان کرده بود «نقش مدارس دولتی و معمولی در دانشآموزانی که آن سال رتبههای زیر ۳ هزار آورده بودند، ۲.۳ درصد بوده است و نقش مدارس غیردولتی، نمونه مردمی و استعدادهای درخشان ۸۰ درصد بوده است.
تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور
در همین راستا، حجتالله مهدی، رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه دانشآموزان و خانوادهها باید بدانند کنکور تنها یکی از مسیرهای دستیابی به موفقیت است، اظهار میکند: برای دانشآموزی که با عبور از دوره نوجوانی و پایان تحصیلات دبیرستانی به تازگی وارد دوران جوانی شده است؛ آزمون کنکور نخستین مسیر برای دستیابی به موفقیت تلقی میشود، والدین و جوانان باید باور داشته باشند که کنکور پایان راه موفقیت نیست.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ین که آمار ارائه شده از سوی کارشناسان نشان میدهد که به طور کلی ۸۰ درصد رتبههای برتر کنکور سراسری در دهکهای هشت تا ۱۰ اقتصادی قرار دارند، میگوید: در روزهای اخیر اطلاعاتی که دانشآموزان از امتحان سراسری کنکور دریافت کردهاند بر پایه دو نمره تراز آزمون کنکور و نمرات امتحانات نهایی آنها است و هنوز نتایج نهایی ارائه نشده و باید صبر کنند، چرا که لازم است تا اطلاعات مقایسهای براساس نمرات تراز، تعداد دانشگاه، میزان پذیرش دانشگاهها، نمرات درصد دانشآموزان دریافت شود تا بتوانیم درباره آن اظهار نظر کرد.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه میدهد: اطلاعات کلی که سازمان سنجش برای این هفته در اختیار دانشآموزان قرار داده است تنها یک برآورد کلی از شرایط آنها است، لذا از محصلان و خانواده خواستاریم که تا ارائه کامل نتایج صبور باشند، تا بر اساس کارنامههای نهایی دریافتی درباره میزان قبولیها بر اساس تأثیر قطعی سوابق تحصیلی و آزمون امتحانات نهایی، شرایط داوطلبان سنجیده شود.
وی با تاکید بر اینکه افزایش تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور نتایج خوبی خواهد داشت، میافزاید: این نکته حائز اهمیت است که با برگزاری امتحانات نهایی، شرایط آزمون برای تمام دانشآموزان در هر رشتهای و تحصیل در هر مدرسهای چه عادی دولتی، نمونه دولتی، غیردولتی یکسان بوده و نمیتواند تأثیری بسیار بر عملکردها داشته باشد، بنابراین باید منتظر کارنامههای نهایی و میزان درصدهای داوطلبان کنکور باشیم.
مهدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اجرای تأثیر سوابق تحصیلی دانشآموزان در برگزاری و نتایج کنکور به عدالت آموزشی نزدیکتر است؟ اگر ارزیابی کنکور به سمت و سویی رود که داوطلبان تنها طی چند ساعت ارزیابی نشوند و تأثیر سوابق تحصیلی افزایش یابد، در کل حرکت مثبتی است. درواقع سالهای اخیر روال کار اینگونه بوده که ارزیابی داوطلبانی که میخواستند از دبیرستان وارد دانشگاه شوند، با پاسخ به سوالات دروس عمومی و اختصاصی در یک جلسه سه تا چهار ساعته انجام شده است و با توجه به تراز کسب شده در جلسه آزمون، دانشگاه و رشته داوطلب تعیین شده است.
چگونه باید عدالت آموزشی را در کنکور اجرایی کرد؟
وی ادامه میدهد: در حقیقت یکی از اهداف اساسی برگزاری اینگونه آزمون، برقراری عدالت آموزشی است، چرا که باید بپذیریم که این موضوع کاملاً تأیید شده است که تنها با برپایی یک امتحان چند ساعته به هیچ عنوان عدالت آموزشی رعایت نمیشود، زیرا برای ایجاد عدالت باید از راهکارهای دیگری استفاده کرد، بنابراین نمرات سال تحصیلی دانشآموز که به تدریج به پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم کشیده خواهد شد، کمک شایانی در جهت برقراری عدالت آموزشی است.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان میافزاید: به طور حتم شیوهای که سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش در برگزاری کنکور سراسری در پیش گرفته به عدالت آموزشی نزدیکتر است، زیرا بخشی از نتیجه آزمون بر اساس سوابق عملکردی داوطلب در دوران تحصیل آن به طور مثال سه سال آخر تحصیلی باشد، بسیار منطقی است. چراکه داوطلب تنها در عرض یک روز، استرس بالایی متحمل نمیشود و میتواند اطمینان خاطر پیدا کند که اگر طی دوران تحصیل در دبیرستان، درست درس بخواند، نتیجه آن را در پذیرش دانشگاه تجربه خواهد کرد و این امر در داوطلب یک اطمینان خاطر ایجاد میکند.
وی در پاسخ سوالی برخی از کارشناسان اجرای تأثیر قطعی ۴۰ درصدی معدل پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در پذیرش دانشگاهها به نگرانی مهم و اصلی دانشآموزان و خانوادههای آنها تبدیل شده است و این شیوه سبب رونق بیشتر بازار کلاسهای کنکور میشود، میگوید: برخی از دانشآموزان با کسب مهارتهای تستزنی میتوانند نتایج بهتری را کسب کنند، اما با برگزاری آزمون به صورت کتبی، مهارتهای خاص مانند تستزنی نمیتواند برای افرادی امتیاز محسوب شود، از سوی دیگر باید بپذیریم که هر شیوه آموزشی یکسری حواشی، خدمات جانبی و بعضاً سودجوییهایی هم درپی دارد و هیچ روشی نمیتواند به طور کامل مانع همه سودجوییها باشد، اما برپایی آزمونهای کتبی دانشآموزان به صورت آزمون نهایی به طور حتم میتواند در این حوزه بسیار کمکرسان باشد.
مهدی پیرامون اینکه آیا در آینده تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به ۵۰ درصد برسد، ایده مطلوبی است؟ اظهار میکند: براساس برنامه سازمان سنجش کشور و توافقهای اجرایی به تدریج هر سال تأثیر مدل امتحانات نهایی در آزمون کنکور سراسری افزایش پیدا خواهد کرد که این امر در کسب نتایج خوب کنکور بسیار تأثیرگذار است، زیرا بر طبق اهداف این طرح، لحاظ نمرات دانشآموزان از پایه دهم تحصیلی، افزایش کیفیت آموزشی و عدم نتایج دانشآموز تنها وابسته آزمون سه تا چهار ساعت کنکور ضروری است، هر طرحی در ابتدای اجرا ممکن است با ایرادات و دغدغههایی مواجه باشد، اما اگر تأثیر سوابق تحصیلی افزایش یابد، در کل حرکت مثبتی است، چرا که میتواند در درازمدت اثرات مطلوبی بر افزایش کیفیت محصلان و کاهش نگرانها و استرسهای ناشی از کنکور بر دانشآموزان و خانوادهها به همراه داشته باشد.
کنکور آخرین و تنهاترین مسیر سرنوشتساز نیست
وی یکی از عوامل استرسزا برای جوانان در حوزه امتحانات کنکور را برخورد والدین و اطرافیان میداند و میافزاید: به دلیل دغدغهها، نگرانیها از آینده فرزندان این ذهنیت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی خانواده به فرزندان انتقال داده میشود که کنکور آخرین مسیر و تنها راه سرنوشتسازی است که با عبور از آن خوشبختی خود را به دست خواهید آورد و در غیر این صورت آینده آنها دچار خدشه خواهد شد.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان تصریح میکند: اگر والدین باور و اعتقاد داشته باشند که کنکور بهمثابه مسابقهای است که برخی دانشآموزان در آن میتوانند پیروز شوند و آنهایی که موفق نشدهاند به معنای ناتوانایی آنها نیست، بلکه به دلیل محدودیت در پذیرش برای رشتههای مختلف است، زیرا گاهی ظرفیت رشتهای دو تا سه هزار نفر قبولی دارد و فردی با رتبه ۳ هزار و یک اگر نتواند در کنکور موفق شود به معنای ناتوانی فرد نیست، همچنین استرس، نداشتن دقت و تمرکز و مدیریت تنظیم زمان نیز بر موفقیت در آزمون کنکور بسیار مؤثر است.
وی با اشاره به اینکه در آزمون کنکور نمره ۲۰ ملاک عمل نیست و نتایج براساس نمرات تراز محاسبه میشود، تاکید میکند: نفر اول کنکور فردی نیست که تمام دروس را صددرصد پاسخ داده است، بلکه در رقابت با سایر دانشآموزان نمره تراز مناسبتری کسب کرده است. دانشآموزان در هر رقابتی باید تمام تلاش خود را به کار گیرند. گاهی ممکن است برخی به نتیجه دلخواه دست یابند و برای بعضی دیگر انتظارات لازم حاصل نشود، لذا لازم است بدانیم موفق نشدن در آزمون کنکور به معنای ضعف و ناتوانی آن فرد نیست و کنکور تنها یکی از راههای رسیدن به موفقیت است.
مهدی با بیان اینکه بر اساس پژوهشهای انجام شده یکی از عوامل موفق نبودن دانشآموزان در تحصیل و آزمونها نداشتن مدیریت استرس است، خاطر نشان میکند: نگرانی برای آینده فرزندان و ایجاد بهترین بسترهای مناسب از دغدغههای خانوادهها است، اما به همه اولیا تاکید میکنم که مراقب کلمات و جملات خود در برخورد با جوانان باشند، چراکه شایستهتر بودن به این معنا نیست که فرزندان را تحت تأثیر استرس و فشارهای روانشناختی شدید قرار دهیم، باید در کمال آرامش و به دور از هرگونه استرسی با دانشآموزان برخورد شود، زیرا کنکور پایان مسیر موفقیت نیست، بلکه مسیری است بین هزاران راهی که برای موفقیت وجود دارد.
نباید تمام هدف دستگاه تعلیم و تربیت کنکور باشد
ناصر کوهستانی، کارشناس آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، مجموع برنامه درسی را عامل اثرگذار در کیفیت و عدالت آموزشی مدارس بیان میکند و اظهار میکند: مجموع برنامه درسی ما نباید به سمتی حرکت کند که کنکور تمام هدف دستگاه تعلیم و تربیت باشد، تا به امروز کنکور به یک غول بسیار سنگین تبدیل شده است که دانشآموزان از دبیرستانهای دوره اول و حتی اکنون از دوره ابتدایی در رقابت ناسالم و منفی که انتهای آن به آزمون کنکور ختم میشود، ورود پیدا میکنند.
وی ادامه میدهد: همانند دیگر کشورهای دنیا باید دانشآموزان ما هم وارد بازار کار شوند و با ایجاد هنرستانها، کاردانشها و فرصتهای مهارتی شرایط برای آنها نیز فراهم شود. قرار نیست تمام افراد به دانشگاه وارد شوند چراکه این بسترها مهیا نشده است. مطابق با مصوبات امسال برای کنکور سال ۱۴۰۲ باید منتظر خروجی آن باشیم.
کارشناس آموزش و پرورش با ابزار تأسف از اینکه نقش فرهنگسازی در خانوادهها کمتر مورد توجه قرار گرفته است، میگوید: نباید انتظار داشته باشیم که تمام فرزندان ما وارد دانشگاه شوند. اگر در حوزه اشتغال و مهارتآموزی به درستی مدیریت کنیم و دیدگاه دانشآموزان و خانواده تنها کنکور و دانشگاه محور نباشد افراد موفق و مهارتآموز را در جامعه تربیت کردهایم.
وی تصریح میکند: نباید با اعلام نتایج کنکور و قبولیها تنها به صورت احساسی نظرات و دیدگاههای خود را بیان کنیم بلکه برای کمبود نیروی انسانی در مدارس، تنوع مدارس و دانشآموزان، برنامههای درسی و دیگر موضوعات، سازمان آموزش و پرورش با تفکر و تأمل باید راهکارهای اساسی را اجرایی کند، چراکه در سایه فقدان توجه به این مباحث مهم، خروجیها همانند وضعیت فعلی خواهد بود.
کوهستانی درباره اینکه حجم بالای کتابهای درسی، دشوار بودن برخی مفاهیم برای دانشآموزان و از همه مهمتر کاربردی نبودن مطالب ارائه شده در مدارس سالهاست مورد انتقاد دانشآموزان، خانوادهها و کارشناسان است، میافزاید: به عنوان نمونه دانشآموزان پایه دهم علوم انسانی باید هفده کتاب درسی را در این مقطع مطالعه و امتحان بدهند، چرا این میزان حجم از محتوا حتی در مقاطع ریاضی و تجربی که بسیاری از آنها هیچگونه تأثیری بر زندگی اجتماعی، فردی، شخصی و مهارتآموزی، دانشآموز ندارد در ذهن محصل انباشته شود. سازمان پژوهش و شورای عالی آموزش و پرورش با تمهیدات لازم ضمن کاهش حجم کتب درسی مدارس باید محتواهایی با کیفیت را برای افزایش کارایی دانشآموزان در زندگی امروز و آینده در کتابها تألیف کنند.
تعادل و عدالت آموزشی در کنکور سال ۱۴۰۲ برقرار شد؟
سیداحمد بنیلوحی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با تاکید بر اینکه باید به سمت عدالت آموزشی در مدارس حرکت کنیم، میگوید: با کیفیتی که کنکور برگزار میشود برخی از خانوادهها با خریداری کتب مختلف و ثبتنام فرزندان خود در کلاسهای آموزشی میتوانند نتایج بهتری را کسب کنند، اما در مدارس دولتی بدون شک یکی از دستورات لازم برای رشد کیفیت آموزشی در سال جاری تشکیل کلاسهای ویژه برای دانشآموزان در مدارس لازمالتوجه است.
وی یکی از وظایف و اهداف مهم «قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نسل آموزش برابری» را برای دانشآموزان پایه دوازدهم در مدارس دولتی، دسترسی به معلمان خوب و منابع آموزشی، علمی و تستهای معتبر میداند و اظهار میکند: در برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، ۴۰ درصد امتیاز دروس عمومی مطابق با نمرات نهایی پایه دوازدهم دانشآموزان محاسبه شده است و آزمون کنکور تنها با طرح سوالات تخصصی هر رشته برگزار شد. اجرای این شیوه تا حدودی وزنه تعادل و عدالت آموزشی را قویتر میکند چراکه با برقراری عدالت متوازنتر میتوانیم در آینده شاهد مشکلات کمتری باشیم.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره اینکه کیفیت آموزش در مدارس دولتی در چه سطحی قرار دارد، میافزاید: مطلقاً نمیتوانیم سطح کیفیت آموزشی را بیان کنیم، زیرا هم مدارس دخترانه و پسرانه باکیفیت بالا و مطرح در سطح استان وجود دارد و هم مدارس لازم توجه در مناطق و نواحی مختلف، اما عدالت آموزشی ایجاب میکند که از نظر نیروی انسانی و بودجه، مدارس را به صورت متعادل اداره کنیم.
وی با ابراز تأسف از اینکه درپی فقدان همکاری و همراهی اولیا و دیدگاه برخی از مسئولان به امر آموزش هنوز عدالت آموزشی در مدارس دولتی تحقق پیدا نکرده است، ادامه میدهد: براساس دستورالعمل «قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نسل آموزش برابری» باید ضمن شناسایی تمام مدارس لازمالتوجه در مناطق و محلههای محروم با تلاش کارگاههای مختلف، عدالت آموزشی و تربیتی در این مدارس برقرار شود.
بنیلوحی تصریح میکند: آموزش و تربیت امری تدریجی است و به هیچوجه نمیتوانیم یک مرتبه مدارس لازمالتوجه را به سطح مدارس برتر در استان برسانیم، اما با پیگیریهای لازم و تقسیمبندی آموزگاران از نظر رتبه علمی و عملکرد مطلوب آنها که نیمی از ساعات کاری را در مدارس خود و نیمی دیگر را در مناطق محروم بگذرانند، میتوانیم به نتایج مطلوبی از کیفیت آموزشی در تمام مدارس دست پیدا کنیم.
در نهایت لازم است عدالت آموزشی در تمام زمینهها مورد توجه قرار گیرد تا تحقق تأثیر معدل در کنکور به معنای حقیقی خود اجرایی شود، در غیر این صورت تأثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور تنها به نفع دهکهای بالای جامعه خواهد بود و همچنان مناطق کم برخوردار نفعی از این مصوبه نخواهند برد.
نظر شما