پیش‌ثبت‌نام شرط ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: پیش‌ثبت‌نام شرط ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس است، بر همین اساس ضرورت دارد داوطلبان نسبت به این مهم اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جان‌نثاری صبح امروز _دوشنبه شانزدهم مردادماه_ در نشست ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد: یازدهم اسفندماه امسال، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان برگزار خواهد شد، در این راستا اصلاحیه قانون انتخابات مجلس نیز ابلاغ شد و بر همین اساس لازم است فرآیند انتخابات بر اساس این اصلاحیه انجام شود.

وی افزود: پیش ثبت نام انتخابات مجلس از جمله مواردی است که در اصلاحیه قانون انتخابات لحاظ شده است، بر اساس این ماده از قانون داوطلبان انتخابات مجلس، از امروز شانزدهم تا بیست‌ودوم مردادماه فرصت دارند از ساعت ۸ تا ۱۸ نسبت به پیش‌ثبت‌نام انتخابات اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: لازم به ذکر است که پیش‌ثبت‌نام شرط ثبت‌نام‌نهایی است، بر همین اساس ضرورت دارد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به این مهم اقدام کنند.

جان‌نثاری تصریح کرد: موضوع دیگری که در اصلاحیه قانون انتخابات نسبت به آن تاکید شده است، تاییدیه وزارت امور خارجه مبنی بر تابعیت نداشتن داوطلب از کشور خارجی است، در این راستا داشتن تابعیت دوم ممنوع است و وزارت خارجه باید این مسئله را برای همه افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، بررسی کند.

وی ادامه داد: هنگام پیش‌ثبت‌نام، داوطلبان باید ابتدا گواهی پایان خدمت یا معافیت دائم را ارائه کند، در ادامه نسبت به بارگذاری مدرک تحصیلی اقدام کند و در مرحله آخر افرادی که شامل ماده ۲۹ قانون انتخابات می‌شوند، لازم است مدارک قبول استعفای خود را بارگذاری کند. در مرحله پیش ثبت نام تأیید صلاحیتی انجام نمی‌شود، بلکه تنها صحت‌سنجی مدارک و موارد گفته شده صورت می‌گیرد، در این راستا گواهی برای هر فرد در پیش‌ثبت‌نام صادر می‌شود که بعداً در مرحله ثبت‌نام اصلی، فرد به این ۶ گواهی دسترسی دارد و می‌تواند آن‌ها را ارائه کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: یکی از این گواهی‌های شش‌گانه مدرک تحصیلی فرد است که وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه برای مدرک هم‌ترازی روحانیون صحت‌سنجی و تأیید می‌شود. دومین گواهی برای تأیید استعلام پایان خدمت یا معافیت دائم داوطلب از سازمان نظام وظیفه است.

وی خاطرنشان کرد: سومین گواهی شامل تأیید ثبت احوال و چهارمین گواهی از جانب وزارت امور خارجه صادر می‌شود، در ادامه پنجمین گواهی داوطلبان برای حضور در انتخابات مجلس توسط سازمان امور استخدامی صادر می‌شود و در گواهی ششم سوابق قضائی داوطلب از جانب دستگاه قضائی تأیید می‌شود.

جان‌نثاری ادامه داد: بعد از صدور این گواهی شش‌گانه، داوطلبان می‌توانند بیست‌وهفتم مهرماه نسبت به ثبت‌نام نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کنند، همچنین انتشار پیش‌ثبت‌نام به منزله تبلیغات زودهنگام نیست و منع قانونی دارد، اما در صورتی که فرد بعد از اینکه پیش ثبت نام را انجام داد حرکت‌های تبلیغاتی انجام دهد تخلف است، اما صرف اعلام انجام پیش‌ثبت‌نام توسط داوطلبین منع قانونی ندارد و تبلیغات محسوب نمی‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه وظیفه ما در ستاد انتخابات استان برنامه‌ریزی برای اجرای انتخابات است افزود: تمام اقداماتی که برای انجام یک انتخابات سالم و دقیق نیاز است برعهده ما است تا افراد بتوانند در رای گیری شرکت کرده و رای خود را به صندوق بیاندازند. این امر مقدماتی دارد از جمله تعداد شعب، برآورد امکانات فنی، مسائل ترابری و چگونگی تحویل برگه‌های رای که بر عهده ما است.

وی تاکید کرد: از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی های لازم برای برگزاری انتخابات براساس مر قانون و با سهولت برای مردم انجام شده است. باتوجه به اینکه مقام معظم رهبری در ابتدای امسال ۴ راهبرد را برای انتخابات اعلام فرمودند، بنای ما در وزارت کشور و استان اصفهان نیز بر همین اساس بوده است، یعنی برگزاری انتخاباتی با امنیت کامل، در سلامت کامل، با رقابت خوب و همچنین با مشارکت بالا.

جان‌نثاری با اشاره به اینکه یکی از قشرهای شناسایی شده، رای اولی‌ها هستند گفت: این افراد در خانواده‌ها و بین مردم حضور دارند اما عموم آن‌ها ذیل آموزش پرورش و در متوسطه‌های اول و دوم هستند. برای این افراد برنامه‌های تبیینی و روشنگری ویژه در نظر گرفته شده تا متقاعد شوند حضور در انتخابات برای پیشرفت کشور ضروری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در رابطه با تایید صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: این امر ضوابط مخصوص خود را دارد و تفاوتی ندارد که عملکرد فرد در فضای مجازی باشد یا حقیقی. هرآنچه در فضای حقیقی مورد نظر هیئت‌های نظارتی است در فضای مجازی هم بررسی می‌شود. مسئله‌ای که اینجا وجود دارد اثبات این است که مطلب منتسب شده به فرد واقعاً متعلق به خود اوست یا خیر، برای مثال فرد می‌گوید این صفحه تنها به اسم من است و متعلق به من نیست و اینها مواردی است که اگر مشکلی وجود داشت افراد می‌توانند از خود دفاع کنند.

وی افزود: در گذشته نیز اگر شخصی می‌خواست از دلایل رد صلاحیت خود اطلاع پیدا کند، به او گفته می‌شد و فرمانداری‌ها مکلف هستند دلایل رد صلاحیت را به فرد توضیح دهند، در همین راستا اگر این دلایل مربوط به فضای مجازی باشد، فرد می‌تواند توضحات لازم را ارائه کند و این دفاعیه می‌تواند برای او موثر باشد. به‌طور کلی اگر کسی با رفتارهای مجرمانه امنیت عمومی جامعه را به خطر انداخته باشد تفاوتی ندارد که در فضای مجازی بوده یا حقیقی و هردو ملاک هستند البته اظهارنظرهایی که مجرمانه محسوب نمی‌شوند، پیگیری نخواهد شد.

جان‌نثاری تاکید کرد: در مرحله پیش ثبت نام هیچ فردی رد صلاحیت نمی‌شود و همه متقاضیان می‌توانند بعداً ثبت نام نهایی را انجام دهند مگر اینکه شرایط شکلیه مورد نیاز را نداشته باشند، برای مثال مدارک مورد نیاز را بارگذاری نکرده باشند. قاعدتاً چنین افرادی به دلیل نقص مدرک نمی‌تواند به مرحله بعد ورود پیدا کند.

کد خبر 678296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.