به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا ابراهیمی امروز _چهارشنبه چهارم مردادماه_ در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم با بیان اینکه آموزش و پرورش اساسیترین، مهمترین و فراگیرترین نهاد هر جامعه است، اظهار کرد: با ساماندهی این نهاد، حال جامعه هم مناسب است، اما با نبود شرایط مطلوب دیگر بخشها و گروهها نیز وضعیت مناسبی نخواهند داشت.
وی با اشاره به اهمیت تربیت صحیح دانشآموزان، افزود: با تربیت دانشآموزان خوب درواقع شهروندان خوبی تربیت کرده و برای نسل آینده، پدر و مادر نیک و پسندیده پرورش دادهایم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: شرایط نامساعد نیروی انسانی یکی از بزرگترین چالشهای آموزش و پرورش بود، چرا که توجه کافی به جذب و تربیت نیروی انسانی توانمند وجود نداشت، همچنین یکی از راههای تربیت نیروی انسانی کارآمد، مداومت به دانشگاه فرهنگیان است که در دورهای مورد بیتوجهی قرار گرفت، اما اکنون توجه ویژه به آموزش و پرورش از سیاستهای اصلی دولت مردمی است که جذب ۲۵ هزار نفری دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته در راستای همین سیاست بود و امسال نیز، دانشگاه فرهنگیان میزبان بیش از ۲۵ هزار نفر خواهد بود تا نیروی انسانی کارآمدی را برای حضور در کلاس درس تربیت کند.
وی از افزایش پذیرش دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: سهمیه امسال استان برای پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، بیش از ۲۴۰۰ نفر است که تعداد ۴۰۰ نفر هم از مسیر انعقاد تفاهمنامهای در دانشگاههای سراسری تحصیل پس از دو سال، برای فراگیری اصول معلمی و تکمیل تحصیلات به دانشگاه فرهنگیان وارد میشوند، چنین برنامههایی کمک میکند تا در سالهای آینده از وضعیت بحرانی خارج شویم، اما برای رفع مشکل در این دوره گذار نیز برنامههایی از جمله حقالتدریس نیروهای شاغل و ادامه همکاری نیروهای بازنشسته در دستور کار است.
ابراهیمی اجرای نظام رتبهبندی معلمان را از دیگر برنامههای دولت در راستای توجه به آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: این برنامه، قرار بود در سال ۱۳۹۰ اجرا شود، اما با ترک فعل رخ داده سالها مورد غفلت قرار گرفت و با اهتمام دولت مردمی با ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار اجرایی شد تا زمینهساز تغییر رویکرد جامعه به حرفه معلمی باشد، افق رتبهبندی این است که هر معلم، ۸۰ درصد حقوق رتبه متناظر خود در هیئت علمی دانشگاه تهران را دریافت کند، اما بدون آغاز این مسیر، رسیدن به این افق امکانپذیر نیست.
وی با بیان رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی، گفت: بیش از ۶۰ میلیون حکم برای رتبهبندی صادر شد و طبیعی است که هر کار بزرگی نیز مورد اعتراض قرار گیرد؛ اما موضوع مهم جذب اعتبار تخصیص داده شده برای رتبهبندی در سال ۱۴۰۱ بود و اکنون نیز اعتراضات در حال رسیدگی است و تلاش میکنیم این روند تا پایان مردادماه به اتمام برسد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: در سال جاری، باز هم رتبهبندی در جریان خواهد بود و همکاران تازه وارد مشمول این طرح میشوند و سپس در سال ۱۴۰۳ نیز رتبهبندی مجدد برای همکارانی که سه سال از تعیین رتبه آنها گذشته است، انجام خواهد شد و این روند، به همین نحو ادامه مییابد تا رضایتمندی حداکثری حاصل شود.
بهرهبرداری نیمی از هنرستانهای جوار صنعت تا سال آینده
وی افزود: از دیگر طرحهای حاکمیتی آموزش و پرورش که موجب افزایش حکمرانی آموزش و پرورش شد، شیوه جدید برگزاری آزمونهای نهایی بود که در آن، تصحیح برگهها بهصورت الکترونیک بود و در استان اصفهان بیش از ۵۰۰ هزار برگه مورد تصحیح قرار گرفت.
ابراهیمی افزایش تأثیر معدل در نتیجه کنکور را در راستای عدالت آموزشی دانست و تصریح کرد: چنین اقدامی به نفع دانشآموزان روستایی و مناطق محروم است، چرا که دیگر تکنیکهای تستزنی تأثیری در نتیجه کنکور نخواهد داشت.
وی با اشاره به شیوه جدید ارزیابی داوطلبان معلمی، گفت: برای اولینبار، محتوا و شکلپذیرش تغییر کرد تا معلمان قابلتری وارد ساختار آموزش و پرورش شوند که در این روش، در هر کانون ارزیابی روزانه تنها شش نفر ارزیابی میشوند و این در حالی است که درگذشته، هر فرد تنها ۱۵ دقیقه مورد گزینش قرار میگرفت و این میزان، در سال جاری به یک ساعت و ۲۰ دقیقه رسیده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی دریافت شده است که از این تعداد، حدود ۱۰ درصد آن سهمیه اصفهان است و جذب ۲۵ هزار نیروی خدماتی نیز از برنامههایی است که در دستور کار قرار دارد.
وی تأمین تجهیزات را از دیگر برنامههای وزارت آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: در کنار ترمیم نیروی انسانی، نوسازی و بهسازی تجهیزات مدارس نیز مورد نیاز است که در این زمینه، به میزان مطلوبی تجهیزات در سال تحصیلی گذشته به آموزشگاهها و بهویژه هنرستانها تزریق شد.
ابراهیمی افزود: تأسیس هنرستانهای جوار صنعت از اقدامات قابل توجه است، تفاهمنامه احداث ۳۲ هنرستان جوار صنعت در سال گذشته منعقد شد که تا سال آینده، نیمی از آنها به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظلهالعالی) توجه به مدارس عادی است و به همین دلیل تلاش میکنیم تا شاخصهای آموزشی و پرورشی این مدارس بهویژه در مناطق محروم مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان درباره اهمیت توجه به برنامههای تربیتی و پرورشی افزود: توجه ویژه به نماز جماعت بهگونهای است که در سال تحصیلی پیشرو نماز جماعت در تمام مدارس برپا میشود، ترویج فرهنگ قرآن و اهلبیت (ع) از طریق برنامههای تربیتی مانند سرود و تئاتر و راهاندازی قرارگاه نهجالبلاغه آموزش و پرورش از دیگر برنامههای ترتیب داده شده است تا شاهد افزایش کیفیت فعالیتهای تربیتی باشیم.
وی ایجاد فرصت برابر آموزشی را از سیاستهای مهم آموزش و پرورش استان دانست و خاطرنشان کرد: در همین راستا، مقرر شد تا امکان استفاده از کتابهای آموزشی، فایلهای صوتی و تصویری تدریس و دیگر امکانات کمکآموزشی مدارس تیزهوشان در اختیار سایر دانشآموزان مدارس دولتی عادی نیز قرار گیرد.
نظر شما