اصفهانی‌ها از حمل‌ونقل عمومی چه می‌خواهند؟

استفاده هر چه بیشتر شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوس برای انجام سفرهای درون شهری راهکار مهمی برای کاهش ترافیک خیابان‌ها و آلودگی هوای شهر است، از این رو باید زیرساخت‌های لازم تقویت و سرفاصله زمانی حرکت اتوبوس‌ها کاهش یابد تا انگیزه استفاده از این وسایل افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این بار سوژه من برای تهیه گزارش، بررسی وضعیت اتوبوس‌های شهر اصفهان بود؛ صبح زود حوالی ساعت ۶:۰۰ از خانه خارج شدم تا به محل کار بروم اما امروز تصمیم گرفتم به جای خودرو، با اتوبوس بروم و از چند خط اتوبوسرانی استفاده کنم تا از نزدیک بخشی از مشکلات مسافران را ببینم و بشنوم.

خودم را به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس رساندم، آنجا تعداد زیادی مسافر منتظر ایستاده بودند؛ بعضی نگران بودند که مبادا اتوبوس دیر به ایستگاه برسد و آن‌ها دیر به محل کار خود برسند. مسافرانی که روی نیمکت نشسته‌اند، نیم‌خیز می‌شوند و نگاهی به خیابان می‌اندازند.

اتوبوس به ایستگاه می‌رسد، البته با وجود ترافیک اول صبح، به نسبت زمان زیادی طول نکشیده است؛ اتوبوس شلوغ بود، تعدادی از مسافران موفق شدند صندلی‌های خالی را زودتر تصاحب کنند؛ پیرزنی با مدارک پزشکی در دست، دیرتر از بقیه سوار می‌شود اما دختر جوانی جای خود را به او می‌دهد.

اصفهانی‌ها از حمل‌ونقل عمومی چه می‌خواهند؟

با «اصرو» دیگر معطل اتوبوس نمی‌شوم

به سراغ دختر جوانی رفتم که جای خود را به پیرزن داده بود؛ او می‌گوید: «در طول روز زیاد از اتوبوس استفاده می‌کنم، گاهی از غربی‌ترین نقطه به شرقی‌ترین نقطه شهر سفر می‌کنم، خط ۳۴، بی‌آرتی و خط‌هایی که از احمدآباد و نورباران عبور می‌کند را بیشتر استفاده می‌کنم.»

او که از گرمای بیش از حد هوای شهر به ستوه آمده است، ادامه می‌دهد: «اول تابستان وضعیت کولر اتوبوس‌ها مناسب نبود، به‌ویژه خطوطی که شلوغ بود اما حالا کولر اتوبوس‌ها روشن است و وقتی وارد آن می‌شوم، انگار از گرمای جهنم وارد بهشت می‌شویم.

فرشته دانشجوی اصفهانی دیگر مسافر این اتوبوس می‌گوید: «چند سال از اتوبوس‌های خط دو بی‌آرتی استفاده می‌کردم‌، هیچ‌کدام کولر نداشت اما امسال تعمیر شده و تمام اتوبوس‌ها شرایط خوبی دارد.»

او درباره سرفاصله اتوبوس‌ها می‌افزاید: برای اطلاع از سرفاصله اتوبوس‌ها از نرم‌افزار «اصرو» استفاده می‌کنم و زمان رفت‌وآمدم را بر همین اساس تنظیم می‌کنم، این نرم‌افزار زمان رسیدن اتوبوس را دقیق اعلام می‌کند و زیاد معطل اتوبوس نمی‌شوم.

وقتی اتوبوس در یکی از ایستگاه‌ها توقف کرد، از آن خارج شدم و پنج دقیقه پیاده‌روی کردم تا در خیابان بعدی سوار یکی دیگر از اتوبوس‌های شهر بشوم؛ کم کم خودنمایی هرم آفتاب تیرماه بیشتر می‌شود، در این ایستگاه نیز مسافران زیادی معطل اتوبوس و هرکدام به نوعی دلواپس از دیر رسیدن به محل کار و شاکی از گرمای هوای تابستان امسال هستند.

کمبود اتوبوس در ساعات پیک بیشتر خودنمایی می‌کند

مرد جوانی که به همراه کودک خردسال خود در ایستگاه منتظر است، می‌گوید: در روز حداقل دو خط اتوبوس استفاده می‌کنم، کمبود اتوبوس را در تمام خطوط احساس می‌کنیم اما در ساعات پیک، این کاستی‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: «تعدادی از اتوبوس‌ها کولر ندارند اما حدود ۸۰ درصد شرایط سرمایشی خوبی دارد، در کل اتوبوس‌ها وضعیت به نسبت مطلوبی دارد و تا حدودی انتظارات ما برآورده شده است.

با خودم می‌گویم کاش اتوبوسی که می‌آید کولر داشته باشد، پس از مدت زیادی انتظار اتوبوس از دور خودنمایی می‌کند، مسافران آماده می‌شوند تا بتوانند زودتر سوار شوند.

با هر سختی که شده خودم را به وسط اتوبوس می‌رسانم تا از ازدحام ابتدای اتوبوس در امان باشم، با اینکه اول صبح است راننده کولر را روشن کرده و از مسافران می‌خواهد پنجره‌ها را ببندند تا انرژی کولر هدر نرود.

اصفهانی‌ها از حمل‌ونقل عمومی چه می‌خواهند؟

از کولر اتوبوس‌ها راضی هستم

فرزانه مرادی، یکی از مسافران اتوبوس که مضطرب و معترض از دیر آمدن اتوبوس شده است، می‌گوید: ساکن خیابان پروین و شاغل هستم، برای رفت‌وآمد به محل کارم از خط اتوبوس میدان امام حسین (ع) به سمت میدان لاله استفاده می‌کنم.

وی می‌افزاید: رضایت زیادی از ناوگان عمومی ندارم، سرفاصله خط اتوبوسی که استفاده می‌کنم زیاد است و گاهی اوقات حدود نیم ساعت منتظر می‌مانم، صبح‌ها مجبور هستم زود از خانه خارج شوم تا سروقت برسم.

مرادی ادامه می‌دهد: همین موارد موجب می‌شود گاهی مواقع برای رفتن به محل کار یا انجام خرید از خودروی شخصی استفاده کنم، البته از سیستم سرمایشی اتوبوس‌ها راضی هستم زیرا بیشتر مواقع، روشن است اما اتوبوس‌هایی که در این خط فعال است فرسوده و تعدادشان کم است.

وی ادامه می‌دهد: تقاضا دارم تعداد اتوبوس‌های جدید در این خط افزایش پیدا کند، تا سرفاصله خطوط منظم‌تر شود.

حالا تا رسیدن به محل کار مسیر کوتاهی را باید پیاده‌روی کنم، از خوبی‌های تجربه امروز برای تهیه گزارش مردمی درباره وضعیت اتوبوس‌های شهر اصفهان این بود که هم با بخشی از مشکلات مسافران آشنا شدم و هم نگران پیدا کردن جای پارک خودرو نبودم.

اصفهانی‌ها از حمل‌ونقل عمومی چه می‌خواهند؟

شهروندان در چه شرایطی برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی انگیزه دارند؟

مجید عموچی، کارشناس حمل‌ونقل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در گذشته ساختار جمعیت کشور متفاوت بود، تعداد قابل توجهی دانش‌آموز و دانشجو داشتیم، حجم زیادی از کارمندان و شهروندان خودرو نداشتند و نرخ سرانه مالکیت خودروها نیز کم بود و همین امر موجب استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته روزانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نفر با اتوبوس جابه‌جا می‌شدند، می‌افزاید: به‌تدریج شرایط تغییر کرد، با تغییر هرم سنی جمعیت دانش‌آموز و دانشجو کم شد، افراد زیادی خودرو خریداری کردند، به‌ویژه در چند سال اخیر که بعضی از خانوارها مالک چند خودرو هستند.

این کارشناس حمل‌ونقل با بیان اینکه همزمان با تغییرات در ساختار جمعیت و مالکیت خودرو تغییراتی نیز از سمت دولت انجام شد، ادامه می‌دهد: تا سال ۱۳۸۸، ۸۳ درصد از قیمت یک اتوبوس را دولت و ۱۷ درصد را شهرداری‌ها پرداخت می‌کرد، پس از آن این یارانه قطع شد و اگر شهرداری قصد خرید اتوبوس داشت باید هزینه را به‌طور کامل پرداخت می‌کرد اما تا چند سال خرید و نوسازی ناوگان انجام نشد و زمانی که این اقدام انجام شد به‌دلیل قیمت بالا حجم کمی اتوبوس خریداری شد.

عموچی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان نسبت به سایر کلان‌شهرها حتی تهران به لحاظ کیفیت ناوگان بهتر است، می‌گوید: فروش اوراق مشارکت در چندسال اخیر با نرخ دستوری ۱۸ درصد در بهبود کیفیت ناوگان عمومی شهر اصفهان مؤثر بود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر نوسازی ناوگان توسط مدیریت شهر مورد توجه ویژه قرار گرفت، ادامه می‌دهد: در حال حاضر وضعیت کیفیت ناوگان اتوبوسرانی اصفهان مناسب، میانگین سن آن حدود ۹ سال و در مقایسه با سایر شهرها مناسب است.

این کارشناس حمل‌ونقل با بیان اینکه قانون خصوصی شدن شرکت‌های اتوبوسرانی در اصفهان نسبت به سایر شهرها ناموفق‌تر بود، تصریح می‌کند: با کاهش تعداد اتوبوس‌های خصوصی، استخدام راننده انجام نشد، لذا به نقطه‌ای رسیدیم که به‌رغم کیفیت مناسب ناوگان نسبت به سایر شهرها به دلیل کمبود راننده سرفاصله‌ها همچنان زیاد است.

وی می‌افزاید: در تمام دنیا سوال مهم و سختی مطرح است که در چه شرایطی مردم به حمل‌ونقل عمومی برمی‌گردند؟ در پاسخ باید گفت شهروندان برای انتخاب وسیله سفر خود، هزینه و زمان را در نظر می‌گیرند، طبیعی است که زمان سفر با خودرو شخصی کمتر از زمان سفر با اتوبوس است.

عموچی با بیان اینکه در شرایط فعلی بیشتر افرادی که ناگزیر هستند، از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، می‌گوید: اصطلاحاً به این افراد مسافر ناگزیر می‌گوئیم، برای مسافر ناگزیر تفاوتی ندارد که اتوبوس چه امکاناتی دارد زیرا ناچار است که در هر صورت استفاده می‌کند اما افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند را نمی‌توانیم از خودروها پیاده کنیم.

وی تاکید می‌کند: مسئولان باید سوار اتوبوس‌های شهر شوند تا کمبودها را درک کنند و سرمایه‌گذاری واقعی در این حوزه اتفاق بیفتد، از طرفی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به اینکه یک اتوبوس به‌طور متوسط می‌تواند بین ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ مسافر در روز را جابه‌جا کند، تصریح می‌کند: برای شهر دو میلیون نفری مانند اصفهان به حداقل ۲۰۰۰ اتوبوس نیاز است که در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال شهر اصفهان در هیچ شرایطی از ۶۵۰ دستگاه در روز بیشتر نمی‌شود و به دلایل مختلف در روز ۷۰ تا ۱۰۰ دستگاه نیز خراب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود، خاطرنشان می‌کند: باید به اندازه کافی اتوبوس خریداری شود، علاوه بر خرید اتوبوس باید برای استخدام راننده و واگذاری ناوگان به بخش‌های خصوصی اقدام شود.

عموچی می‌گوید: برای شهر اصفهان حدود دو هزار دستگاه اتوبوس نیاز است، خطوط مترو نیز باید تکمیل شود؛ سرفاصله مترو که در بهترین شرایط ۱۱ دقیقه است، به هیچ عنوان مطلوب نیست، در چنین شرایطی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که استقبال مردم از ناوگان عمومی بیشتر شود.

اصفهانی‌ها از حمل‌ونقل عمومی چه می‌خواهند؟

اتوبوس‌های بخش خصوصی امکانات سرمایشی ندارد

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: اتوبوس به‌عنوان یک وسیله حمل‌ونقل عمومی باید از جهات مختلف رضایت شهروندان را به دنبال داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط اتوبوس‌ها به لحاظ سیستم سرمایشی در ایام گرم سال باید به گونه‌ای باشد که هوای مناسبی داخل اتوبوس وجود داشته باشد، می‌افزاید: به رغم اهمیت این موضوع، در حال حاضر شکایاتی از سوی برخی شهروندان وجود دارد مبنی بر اینکه در تعدادی از اتوبوس‌ها این امکان مهیا نیست.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اتوبوس‌های متعلق به بخش خصوصی امکانات سرمایشی ندارد، تصریح می‌کند: تذکرات لازم به شرکت واحد اتوبوسرانی داده شده است تا نسبت به اصلاح این موضوع اقدامات لازم انجام شود، طبیعی است که اگر بخش خصوصی در این ارتباط همکاری نکند طبق قرارداد منعقد شده اقدامات انضباطی صورت می‌گیرد لذا خواسته شورا پیگیری این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه در بعضی خطوط سرفاصله زیاد اتوبوس‌ها مورد گلایه شهروندان است، خاطرنشان می‌کند: سرفاصله خطوط خارج از شهر بیشتر از سایر خطوط است که علت اصلی آن کمبود اتوبوس و راننده است، امیدواریم با اقدامات به عمل آمده این مشکلات بر طرف شود.

قربانی با بیان اینکه ۱۸۵ دستگاه اتوبوس خریداری شده است، می‌گوید: تا کنون کمتر از ۵۰ دستگاه تحویل داده شده است و پیگیری‌های لازم برای تحویل مابقی اتوبوس‌ها در حال انجام است، به غیر از این با شرکت‌های دیگر نیز در راستای تهیه اتوبوس بیشتر مذاکرات انجام می‌شود تا به‌ویژه در ابتدای سال تحصیلی در این خصوص مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

۵۰ اتوبوس بدون کولر از مدار خارج شده است / ‏‬ سرفاصله اتوبوس‌ها منطقی نیست

عباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه می‌گوید: «از تعداد ۷۰۰ دستگاه اتوبوس کولر دار، تاکنون اورهال ۵۰۰ دستگاه انجام شده و ۲۰۰ دستگاه نیز در حال آماده‌سازی است»، اکنون در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تعمیر ۲۰ اتوبوس دیگر باقی‌مانده است، ماشین و کولر وسایلی نیستند که اگر یک مرتبه تعمیر شدند تا آخر سال سالم باشد و مرتب حدود ۲۰ اتوبوس به دلایل مختلف در چرخه خرابی و تعمیر وجود دارد باید به این نکته توجه شود که آمار تعمیرگاه هیچ گاه صفر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ دستگاه بدون کولر در چرخه استفاده قرار دارد، می‌افزاید: بخشی از اتوبوس‌ها فرسوده است که باید از چرخه خارج و جایگزین شود، اتوبوس‌ها خریداری شده‌اند اما هنوز تحویل داده نشده که اگر این اتفاق بیفتد اتوبوس‌های بدون کولر نیز از مدار خارج می‌شود اما در غیر این صورت شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم این اتوبوس‌ها را از مدار خارج کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با اشاره به اینکه ۱۳۰ اتوبوس بدون کولر داشتیم، ادامه می‌دهد: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان ۵۰ اتوبوس بدون کولر از مدار خارج شده است.

وی با اشاره به سرفاصله اتوبوس‌ها خاطرنشان می‌کند: تغییری در سرفاصله اتوبوس‌ها ایجاد نشده است، سرفاصله‌ها زیاد است و منطقی نیست، اصفهان حدود ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس کمبود دارد، هنگامی که فقط ۷۰۰ اتوبوس داریم خودبه‌خود سرفاصله دو برابر می‌شود.

روحانی ادامه می‌دهد: اگر تعداد ۱۲۰۰ اتوبوس را فعال کنیم و جذب راننده نیز انجام شود، می‌توانیم سرفاصله را کاهش دهیم اما با وضعیت فعلی کاری نمی‌توان انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر چند خط نیز افزوده شده که موجب توزیع بیشتر اتوبوس‌ها و تأثیر بر سرفاصله شده است، می‌گوید: در تابستان ضریب مرخصی و خرابی فنی بالا می‌رود که باز بر سرفاصله تأثیر می‌گذارد، در مجموع اگر ناوگان با سن کم و تعداد کافی در شهر موجود باشد، می‌توان سرفاصله را کاهش داد اما با شرایط فعلی چاره‌ای وجود ندارد.

کد خبر 675327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.