مهدوی ارفع: در زمان غیبت، مردم با نایب امتحان می‌شوند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم در نبود امام (ع) از طریق «نایب» ایشان امتحان می‌شوند، امروز در نظام جمهوری اسلامی لبیک به نایب امام زمان (عج) را تمرین می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع امروز _سه‌شنبه بیست‌وهفتم تیرماه_ در شب اول محرم و مراسم هیئت یادگاران امام اصفهان با اشاره به ابعاد قیام اباعبدالله (ع) اظهار کرد: امام حسین (ع) بعد از مرگ معاویه سخنرانی‌های متعددی با اقشار مختلف با هدف انذار از وضعیت پیش آمده برای جامعه اسلامی دارند.

وی با اشاره به خطبه مِنا افزود: یک سال قبل از مرگ معاویه خیمه‌ای بزرگ در منا برپا و یک‌هزار نفر از اصحاب پیامبر و بزرگان را دعوت کردند، آنجا خطاب به علما سخنرانی آتشینی داشته و آن‌ها را توبیخ می‌کند که چرا نمی آیید آبرویی که اسلام به شما داده و سال‌ها از آن بهره‌مند شده‌اید را حالا که نیاز است، خرج اسلام کنید؟

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اگر علما به وظیفه خود عمل کرده بودند، امروز نیاز نبود مشکی بپوشیم، ادامه داد: امام در خطبه منا فرمودند که حرکت من را شبیه به اقدام صاحبان قدرت نبینید، من می‌خواهم اوضاع به انحطاط کشیده شده امت جدم را اصلاح کنم.

وی تصریح کرد: امام در ادامه خطبه اضافه می‌کنند این هدف را با امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، احیای سیره پیامبر (ص) و سیره پدرم امیرالمومنین (ع) محقق می‌کنم؛ دلیل تاکید ایشان بر سیره حضرت امیر (ع) این بود که عملاً بخشی از سیره پیامبر تحریف شده بود.

وی با بیان اینکه ذائقه جامعه اسلامی به جایی می‌رسد که شخص شراب‌خوار و سگ‌بازی مانند یزید حاکم می‌شود، گفت: حضرت علی (ع) ۵۶ ماه حکومت می‌کند و از این میزان ۱۶ ماه خرج صفین می‌شود، چرا که معاویه انحراف بزرگی است؛ در صفین سپاه حق از سپاه معاویه بیشتر بود و تا یک متری خیمه پیش رفته‌اند، اما لحظات آخر تاریخ به کلی تغییر کرد.

مهدوی ارفع تصریح کرد: هرجا که مردم مسیر متفاوتی از امام در پیش گرفتند همین تجربه تکرار می‌شود، نمونه امروز حکمیت، برجام است؛ علی‌رغم هشدارهای رهبر معظم انقلاب به اسم بازی برد_برد، شکست سختی را به کشور تحمیل کردند.

وی ادامه داد: امام علی (ع) در خطبه ۱۵۰ نهج‌البلاغه می‌فرمایند زمان ظهور حضرت حجت (عج)، خیلی از منتظران وقتی تفاوت عملکرد امام با خودشان را می‌بینند می‌گویند کاش نیامده بود.

این سخنران دینی اضافه کرد: همان‌طور که برای قبول حکومت به خانه امیرالمومنین (ع) هجوم آوردند، اما بعد از پنج سال امام بالای منبر خطاب به کوفیان خطبه‌های متعدد می‌خواند و اشک می‌ریخت، اما حاضر به یاری نبودند.

وی با طرح این سوال که امام (ع) چرا مسلم را به عنوان نایب فرستاد، اضافه کرد: مردم در نبود امام (ع) از طریق «نایب» امتحان می‌شوند، امروز در نظام جمهوری اسلامی لبیک به نایب امام زمان (عج) را تمرین می‌کنیم.

مهدوی ارفع در تشریح قیام مسلم‌بن‌عقیل خاطرنشان کرد: پس از ورود مسلم به کوفه چهارهزار نفر بیعت کردند، در مقابل ابن زیاد ۳۰ نفر یار داشت و به راحتی می‌توانستند مسیر تاریخ را تغییر دهند، اما ترسیدند و پشت نایب امام (ع) را خالی کردند.

کد خبر 674333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.