به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران، مهدی اسلامپناه درباره استاندارد اجباری قطعات خودرو، اظهار کرد: زمانی که کار تعیین استاندارد اجباری برای قطعات خودرو را شروع کردیم کمتر از ۵۴ قطعه استانداردسازی شده بود، در حالی که خودرو متشکل از چند هزار قطعه است.
وی افزود: هدفگذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو را به یکهزار برسانیم؛ البته این کار سادهای نیست و پشتوانه علمی و فناورانه میخواهد که عزم ما برای انجام این کار جزم است.
دبیر شورایعالی استاندارد درباره استانداردهای اجباری هشتادوپنجگانه خودرو گفت: این استانداردها جزو استانداردهای ایمنی و عملکردی است که طبق دستور رئیسجمهور و قانون باید اجرایی شود.
اسلامپناه با بیان اینکه کیفیت خودروهای داخلی باید بالا برود و این خواست و حق مردم است، ادامه داد: اگر این مسیر در سالهای گذشته پیموده میشد، شاهد مسائل و مشکلات کنونی در صنعت خودرو نبودیم.
وی با بیان اینکه تعدادی از خودروسازها الزامات هشتادوپنجگانه را بر تولیداتشان منطبق کردهاند، گفت: فرصت لازم را برای اجرای استانداردهای هشتادوپنجگانه به خودروسازان دادهایم. امیدوارم که بقیه خودروسازان هم این استانداردها را رعایت کنند و خواست مردم درباره کیفیت و ایمنی محصول را پاسخ دهند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این پرسش که آیا خط تولید خودرویی متوقف میشود یا خیر، تصریح کرد: اگر خودروسازان استانداردها را رعایت نکنند برابر قانون عمل میشود، به کمیسیون ماده ۴۲ قانون فراخوانده میشوند و به آنها تذکر داده میشود.
در رعایت استانداردهای اجباری، قانون فصلالخطاب است
اسلامپناه همچنین درباره موضوع واردات خودرو گفت: از همان روز نخست که مقرر شد مجوز واردات صادر شود، از آن استقبال کردیم و آن را کمکی پایدار، رقابتی و انحصارشکن برای اقتصاد کشور و بازار خودرو دانستیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: امروز سازمان ملی استاندارد ایران به منظور شکست انحصار موجود، شرایط را برای واردات خودرو بهگونهای رقم زده است که میلیونها خودرو میتواند وارد کشور شود.
نظر شما