به گزارش خبرنگار ایمنا، روز هفدهم جولای به عنوان روز جهانی ایموجی در نظر گرفته شده است؛ در واقع در این روز ایموجیها برای نخستین بار در سیستمعامل iOS بارگذاری شد. البته استفاده از ایموجیها از زمان ظهور اینترنت وجود داشته است که با پیشرفت تکنولوژی به مرور تکامل پیدا کردهاند. کاربران شبکههای اجتماعی به منظور بروز احساسات خود از این ایموجیها استفاده میکند.
ایموجیها علاوه بر اینکه میتواند حالت روحی افراد را نشان دهد، برای برطرف کردن بعضی سوءتفاهمها در بیان احساساتی که کلمات قادر به بیان آن نیستند، استفاده میشود. واژه ایموجی ریشه ژاپنی دارد، بهطوری که "ای" اول آن به معنای عکس و "موجی" به معنی شخصیت است. دلیل انتخاب ایموجیها توسط افراد به حالت روحی و سلیقه فرد بستگی دارد. با این وجود، بعضی ایموجیها بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار میگیرند.
شرکت Unicode Consortium که در زمینه ارتباطات مجازی فعالیت میکند، ایموجیهای مورد استفاده توسط کاربران را تجزیه و تحلیل کرده است و فهرستی از محبوبترین ایموجیها را منتشر کرده است. این ایموجیها شامل شکل قلب با دست، قلب قرمز، آتش، جمجمه، علامت تیک، هلال ماه رو به زوال، صورت با اشک شوق، چهرهای که جلوی اشکهایش را میگیرد؛ صورت خندان با چشمان خندان و صورت در حال ذوب شدن میشود.
همچنین، شرکت Unicode Consortium استفاده از ایموجیها در توئیتر را نیز تجزیه و تحلیل کرد. در جولای ۲۰۱۳، اولین سالهایی که ایموجیها مورد استفاده قرار میگرفتند، از هر ۱۰۰ توئیت، تنها چهار توئیت حداقل یک ایموجی داشتند. در حالی که بررسیهای انجام شده در مارس ۲۰۲۳ نشان میدهد که از هر ۱۰۰ توئیت حدود ۲۷ توئیت حداقل یک ایموجی دارند. Unicode هرساله مجموعه جدیدی از ایموجیها را تأیید میکند که از ماه سپتامبر مورد استفاده قرار میگیرند.
پرکاربردترین ایموجیها در سال ۱۴۰۰
گزارشی در سال گذشته منتشر شد که نشان میدهد کدام ایموجیها بیشترین استفاده در سال ۲۰۲۱ را داشته است؛ در این گزارش آمار استفاده از ایموجیهای مربوط به احساسات و شکلکها ارائه شده است. نتایج بررسیهای انجام شده نشان داد که"چهره با اشک شوق" محبوبترین و پرکاربردترین ایموجی سال در نظر گرفته شده است.
پس از ایموجی "چهره با اشک شوق" ایموجی "قلب" مقام دوم در زمینه پرکاربردترین ایموجی را به خود اختصاص داده است. دادههای جمعآوری شده توسط سازمان یونیکد نشان میدهد که ایموجی "چهره با اشک شوق" بیش از پنج درصد کل شکلکهای استفاده شده توسط کاربران را در بر میگیرد. پرطرفدارترین ایموجی در بخش حیوانات نیز "پروانه" بوده است، "تاج" نیز رتبه اول در میان ایموجیهای دسته پوشاک را به خود اختصاص داده است. ایموجیهای موجود در بخش پرچم کشورهای مختلف کمترین استفاده را داشته است.
در بخشی از این گزارش نیز اعلام شده است که نتایج به دست آمده در سال جاری تفاوت چندانی با نتایج سال ۲۰۱۹ نداشته است. علاوه بر این یونیکد اعلام کرده است که ۱۰۰ ایموجی برتر نیز بسیار محبوبتر از دیگر ایموجیها هستند و این ۱۰۰ مورد ۸۲ درصد کل ایموجیهای به اشتراک گذاشته شده در سال ۲۰۲۱ را تشکیل میدهد.
پرکاربردترین ایموجیهای کاربران ایرانی در سال ۱۴۰۱
بررسیهای حاکی از آن است که «تیک سبز» پرتکرارترین ایموجی سال ۱۴۰۱ محسوب میشود که از طرف کاربران فارسیزبان در توئیتر، اینستاگرام و تلگرام مورد استفاده قرار گرفته است.
طبق بررسیهای این شرکت در سال ۱۴۰۱ مقدار استفاده از ایموجیهای مربوط به دسته شکلکها و احساسات ۲۵ درصد و میزان استفاده از ایموجیهای دسته نمادها ۲۴ درصد ثبت شده است.
در واقع بیشترین ایموجی تکرار شده در توئیتر و اینستاگرام «قلب» بوده و «دایره قرمز» نیز پرتکرارترین ایموجی در کانالهای تلگرامی در طول یک سال اخیر است.
لازم به ذکر است آمارهای قبلی منتهی به اواخر تیرماه سال ۱۴۰۱ بوده که نشان میداد کاراکتر «خنده (شادی)» محبوبترین ایموجی ایرانیها در فضای مجازی بوده است. حالا این تغییر قابل ملاحظه در لیست پرطرفدارترین ایموجی کاربران فارسیزبان شبکههای اجتماعی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
جدیدترین اخبار در مورد ایموجیها
بهتازگی فهرست ایموجیهای پیشنهادی برای سال ۲۰۲۴ منتشر شده است و شامل موارد جدید متعددی میشود. از جمله این ایموجیها که میتوانند در بهروزرسانی بعدی کنسرسیوم یونیکد قرار گیرند، میتوانیم به ایموجی تکان دادن سر بهصورت افقی و عمودی، ققنوس و لیموی سبز اشاره کنیم.
وبگاه Emojipedia فهرستی را منتشر کرده است که بهعنوان ایموجیهای جدید سال ۲۰۲۴ به کنسرسیوم یونیکد پیشنهاد شدهاند، اما هنوز به تأیید این مرجع نرسیدهاند.
در این فهرست ۱۰۸ ایموجی وجود دارد که اکثر آنها شامل رنگ پوستهای مختلف برای ایموجیها میشوند. ازجمله این ایموجیها میتوانیم به ایموجی فرد در حال زانو زدن، ایموجی فرد روی ویلچر دستی و فرد روی ویلچر برقی اشاره کرد. این ایموجیها علاوه بر رنگ پوستهای متفاوت، در جهتهای مختلف در حال حرکت به چپ و راست پیشنهاد شدهاند.
در فهرست جدید ایموجیها به رنگهای جدید برای برخی ایموجیهای قبلی مثل رنگ سبز برای لیموترش زرد و رنگ قهوهای برای قارچ قرمز اشاره شده است. در بخش دیگری از این ایموجیهای پیشنهادی طرح تاریک (Silhouette) خانوادههای خنثی هم دیده میشود.
کنسرسیوم یونیکد در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ فهرست ایموجیهای ۱۵.۱ را نهایی میکند. سپس اپل، گوگل و دیگر تولیدکنندگان آنها را از طریق بهروزرسانیهای نرمافزاری در اختیار کاربران محصولات خود قرار میدهند. با توجه به اینکه ماهها طول میکشد تا شرکتهایی مانند اپل ایموجیهای جدید را به سیستمعامل خود اضافه کنند، احتمالاً برای مشاهده این ایموجیها باید تا سال ۲۰۲۴ صبر کنیم.
البته اگر بخواهیم مقایسهای داشته باشیم، سال گذشته فهرست ایموجیهای ۱۵.۰ در تاریخ سیزدهم سپتامبر ۲۰۲۲ برای گوگل، در تاریخ بیستوچهارم اکتبر ۲۰۲۲ برای One UI ۵.۰ سامسونگ و در تاریخ بیستوهفتم مارس ۲۰۲۳ برای iOS ۱۶.۴ اپل منتشر شد.
نظر شما