معصومه نجفیپازوکی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، امروز _شنبه چهارم شهریورماه_ در حاشیه افتتاحیه دوره دوم سطح کشوری تربیت مدرس گام دوم شهید همت اظهار کرد: معلم کلیدیترین عنصر تحول است، اگر بخواهیم به سمت اجرای سند تحول برویم نیاز به چرخش و تغییر داریم؛ در حال حاضر اگر بازدیدی از کلاسهای درس داشته باشیم، متوجه میشویم که معلمان با رویکردهای مدرن روز فاصله دارند.
وی افزود: کتابهای دهه ۹۰ که تألیف شد، رویکردها به روز شد و برای مثال کتاب فارسی رویکرد ارتباطی، کتاب علوم رویکرد کاوشگری و کتاب ریاضی رویکرد حل مسئله پیدا کرد، اما به دلیل اینکه به معلم آموزش ندادیم و تنها کتاب تغییر کرد، روشهای تدریس همان روشهای سنتی گذشته است، بنابراین برای رفع این مشکل لازم است آموزشهای کافی به معلمها داده شود.
معاون ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: درس فارسی به این معنا است که دانشآموز بتواند از روی متن با صدای بلند و روان بخواند، املای درست هم بداند و با کلمه متضاد و مترادف و نکات دستوری آشنایی داشته باشد، در حالی که رویکرد کتاب این است که دانشآموزان به دانش ارتباطی دست پیدا کنند.
وی تصریح کرد: دورههایی که برای آموزش معلمان با رویکرد گذشته برگزار میشد، ما را به نتیجه نمیرساند، در طرح شهید همت در حال شبکهسازی در تمام کشور هستیم، تا پایان سال تحصیلی ۱۲ هزار حلقه ۱۰ نفره از معلمان تشکیل میشود و یک گفتمان آموزشی مستمر در جریان خواهد بود، البته ارتباط با افرادی که در این دوره شرکت کردهاند، قطع نمیشود و در برنامه شاد با آنها بهطور مستمر جلسه خواهیم داشت؛ افراد حاضر به عنوان مدرس استانی با مدرسان میانی که از مناطق میآیند ارتباط مستمر خواهند داشت.
نجفیپازوکی خاطرنشان کرد: این آموزش اگرچه از بالا به پایین میرود، اما حرکت معکوس نیز خواهد داشت، صحبت معلمها را میشنویم و هر جا که نیاز داشته باشند، با مرحله بالاتر خود جلسه میگذارند و در این صورت میتوانیم کلیشهها را تغییر دهیم، معلمها لازم خودشان کنشگر اصلی باشند و بدانند که مطلب را یاد گرفتهاند، طراحی آموزشی انجام دهند، هدف دوره ابتدایی این است که دانشآموزان به درستی اصول پایه را بیاموزند، اگر معلم به وسیله این دورهها رویکرد مدرن و مناسبی برای تدریس در نظر گیرد، بهطور قطع تأثیر مستقیم آن بر دانشآموزان نمایان خواهد شد.
وی در خصوص جزئیات دوره شهید همت گفت: در این دوره برای ارائه آموزشهای لازم از استانهای کوچک یک نماینده و از استانهایی که بیشتر از ۳۰ منطقه دارند، دو نماینده به عنوان مدرس استانی شرکت کردهاند.
نظر شما