به گزارش خبرنگار ایمنا، امتحانات نهایی خردادماه پایه دوازدهم شاخه نظری امسال از سیویکم اردیبهشتماه آغاز و تا بیستوپنجم خردادماه ادامه داشت که برگههای امتحانی امسال به روش الکترونیکی تصحیح شدند. در روش تصحیح الکترونیکی، پاسخبرگها بدون مشخصات دانشآموزان توسط دو مصحح و به صورت مستقل تصحیح میشوند و هویت پاسخدهندگان برای مصححان قابل شناسایی نیست.
دهم تیرماه سال جاری، مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص تصحیح ۹۰ درصدی کل پاسخبرگهای شرکتکنندگان در آزمون نهایی اعلام کرد که به نظر میرسد طی امروز و روزهای آینده شاهد اعلام نمرات امتحانات نهایی در سراسر کشور باشیم.
همچنین مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اعلام کرد که دانشآموزان از هجدهم تا روز سهشنبه بیستم تیرماه فرصت دارند نسبت به نمرات خود اعتراض کنند. درخواست اعتراض باید توسط خود دانشآموز و با پر کردن نمون برگ معین انجام شود و پس از ثبت درخواست اعتراض، فرآیند بررسی مجدد نمره به صورت همزمان آغاز میشود.
اعتراضات به صورت کشوری، تصادفی و به غیر از استان خود دانشآموز انجام میشود، به این معنا که برگه دانشآموز به صورت تصادفی مجدد به استانی غیر از استان خود دانش آموز ارسال میشود.
دانشآموزان میتوانند از فرصت تک ماده استفاده کنند
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه نمرات پایین و افت نمرات امتحان نهایی خردادماه امسال در بین دانشآموزان رشته انسانی بیشتر از سایر رشتهها بود، اظهار کرد: در حال حاضر نمیتوان درصدی برای تجدیدیها و قبولیهای امتحان نهایی امسال اعلام کرد؛ چراکه ممکن است نمرات پایین امتحان نهایی دانشآموز با نمره مستمر جمع و دانشآموز در دروس خود قبول شود.
وی افزود: در حال حاضر نمیتوان درباره قبولیها یا تجدیدیها صحبت کرد و نتیجه قطعی داد؛ چراکه دانشآموزان میتوانند از فرصت "تک ماده" استفاده کنند یا همین نمرات پایین امتحان نهایی آنها با نمرات مستمر جمع شود و در نهایت دانشآموز قبول "خرداد" شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با یادآوری اینکه تصحیح سوالات امتحان نهایی از سوی نیروی انسانی اما از طریق سامانه و سیستم انجام گرفت، درباره فرآیند تصحیح برگهها، تصریح کرد: پاسخبرگها اسکن میشد و مصحح تصحیح را از طریق سامانه انجام میداد. سوالات به چند بخش تقسیم شده بود و در راهنمای تصحیح یا همان کلید سوالات سهم هر بخش سوال از نمره درج شده بود. مصحح طبق آن به هر بخش پاسخ دانشآموز نمره همان بخش از سوال را میداد و در نهایت جمع نمره کل آن سوال و جمع نمره کل برگه را سامانه محاسبه میکرد.
وی درباره دقت نظر در کلید سوالات، گفت: راهنمای تصحیح یا همان کلید سوالات طبق آن چیزی بود که طراحان سوال تهیه کرده بودند. راهنمای سوالات را در اختیار دبیرخانه راهبری قرار میدادیم. با این حال اگر پاسخ دیگری برای آن سوالات مترتب بود، دبیرخانه راهبری اصلاحیه آن را به ما میداد. در نهایت ما این را برای مصححان اول ارسال میکردیم. آنها نیز اگر معتقد بودند پاسخ دیگری برای سوالات مترتب است و دانشآموز با آن پاسخ منظور خود را رسانده است، بازخورد و اصلاحیه خود را به ما ارسال میکردند.
زارعی ادامه داد: این بازخوردها به دبیرخانه ارسال و تجمیع و اصلاح میشد و راهنمای تصحیح نهایی را ایجاد میکرد. مصحح دوم هم بر مبنای این راهنمای تصحیح نهایی، برگهها را تصحیح میکرد. بخشی از مغایرت نمره بین مصحح اول و دوم نیز به همین علت بود که ما طی این فرایند به یک راهنمای تصحیح استاندارد و فراگیر برای ایجاد وحدت رویه بین مصححان رسیدیم. اگر بین مصحح اولی و دومی مغایرت نمره بیش از یک نمره بود، برگه به مصحح سوم ارجاع داده میشد. سعی کردیم سومین مصحح از همکاران آموزشی خبره آن حوزه باشد. در واقع در راهنمای تصحیح توضیح داده شده بود که اگر دانشآموز در پاسخ خود مفهوم سوال را به گونهای رسانده بود، نمره داده میشد.
حقالزحمه مصححان ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد
وی در پاسخ به این سوال که حقالزحمه مصححان چقدر بود؟، گفت: در فضای مجازی اتهامی به همکاران میزدند که باید از نظر حقوقی این را پیگیری کنیم. میگفتند میزان مشارکت مصححان پایین است و در تصحیح برگهها دقت کافی ندارند؛ چراکه حق الزحمهها را دیر میدهند. همیشه وقتی به حوزههای تصحیح سر میزنیم همکاران درباره حق الزحمهها گله میکنند اما این به آن معنی نیست که دقت کافی در تصحیح ندارند؛ چراکه کار آنها را به درستی و مسئولانه انجام میدهند. این اتهامی بود که به همکاران ما زدند. حقالزحمه برگهها پیشتر ۳,۵۰۰ تومان الی ۴,۵۰۰ تومان بود که امسال این رقم را به دستور وزیر ۲۵ درصد افزایش میدهیم.
نظر شما