به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان فاوا، یکی از سازمانهای زیرمجموعه شهرداری اصفهان است که بهعنوان بازوی بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت میکند؛ این سازمان اقداماتی را در راستای هوشمندسازی شهر اصفهان انجام داده است و چندین سامانه مختلف همچون اصرو، اصفهانمن و سامانه جامع مدیریت نیروی انسانی به تولید کرده است.
همایش «شهر، توسعه، فناوری» بهمناسبت روز فناوری اطلاعات به همت سازمان فاوای شهرداری اصفهان فردا _چهارشنبه بیستویکم تیرماه_ برگزار میشود و هشت سامانه سازمان رونمایی و ۱۶ سامانه بهصورت نمایشگاهی ارائه خواهد شد.
در ادامه، فعالیت، کاربرد و اطلاعاتی از هر یک از این سامانهها را میخوانیم:
سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان
سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان (ITSM) با مدیریت یکپارچه داراییهای نرمافزاری و سختافزاری، مدیریت یکپارچه درخواستهای خدمات پشتیبانی سازمان، مدیریت تغییرات و پیکربندی و سایر مسائل مرتبط با مدیریت خدمات فناوری اطلاعات، به شهرداری اصفهان کمک شایانی کرده است.
این سامانه شامل ماژولهایی مانند مدیریت رخدادها، مدیریت داراییها، مدیریت تغییر، مدیریت مشکل، مدیریت پیکربندی، سرویس کاتالوگ، پایگاه دانش و مدیریت سطح خدمات است. مهمترین ویژگی سامانه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات شهرداری داشتن فرمساز و فرایندساز قوی، داشتن داشبورد ساز و گزارشساز مناسب، امکان پیاده سازی فرآیندها و گردش کارهای جدید بدون وابستگی به پیمانکار است.
سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی شهر اصفهان
سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی شهر اصفهان (SDI) برای یکپارچگی دادهها و سرویسهای ارگانهای اجرایی راهاندازی شده است و با فراهم کردن زمینه مشارکت این دستگاهها، بهینهسازی مدیریت دادههای مکانی از جمله تولید، ذخیرهسازی، نمایش، تبادل و بهکارگیری آنها را فراهم میکند.
با ایجاد بستری یکپارچه بین ارگانهای مختلف، به پیشبرد برنامههای با کیفیتتر و سریعتر کمک میکند و باعث صرفهجویی در هزینه و زمان میشود؛ با راهاندازی این سامانه، ارگانها میتوانند به صورت سرویسی بهتر و با کیفیت تر از نسخه اولیه خود استفاده کنند.
سامانه یکپارچه مدیریت پروژهها و استراتژیک (سیگما)
سیگما یک سامانه یکپارچه مدیریت پروژهها و استراتژیک است که در شهرداری و مناطق پانزدهگانه و سازمانها و مؤسسات وابسته، پیادهسازی شده است.
تولید این سامانه منجر به ایجاد یکپارچگی در حوزه مدیریت پروژهها و حذف رویکردهای سلیقهای در انتخاب و پیشبرد پروژهها شده است؛ علاوه بر این، سامانه سیگما با ایجاد گزارشات شفاف از وضعیت پروژهها، عدالت مکانی در تعریف و جانمایی پروژهها را افزایش داده و تمرکز بر پروژههای پیشران شهر دارد.
سامانه سیگما دارای ماژولهایی مانند برنامهریزی راهبردی و ارزیابی عملکرد، مدیریت سبد پروژه، بودجه و اعتبارات، مناقصات و مزایدات، قراردادها و مدیریت پیمان، بانک تامینکنندگان، مستندات و گردش اسناد و مدیریت فرایندهای کسب و کار است.
سامانه جامع تخلفات شهری
موضوع پیشگیری و رفع تخلفات شهری چالشی است که در شهرداریهای تمام شهرها بهویژه کلان شهرهای بزرگ با آن مواجه هستند.
سامانه مدیریت و کنترل پیشگیری و رفع تخلفات شهری با امکانات مختلفی از جمله ثبت تخلفات به صورت میدانی و در محل، ثبت مستندات مربوط به تخلفات، مکانیزه کردن اطلاعات انبارها، برنامهریزی دقیق برای حضور اکیپهای عملیاتی در مناطق، ارائه داشبوردها و گزارشات مدیریتی و کارشناسی در حوزههای سد معبر، تخلفات ساختمانی و مزاحمت در شهرداری اصفهان مورد بهرهبرداری قرار گرفته است که از جمله ویژگیهای قابل توجه آن قابلیت استفاده از سامانه در دو بستر وب و تلفن همراه و یکپارچگی و آنلاین بودن آن است.
سامانه بازرسی شهرداری اصفهان
این سامانه که برای مدیریت فرآیند بازرسی و پاسخگویی به شکایات تولید شده است، امکان مدیریت فرآیند بازرسی و پاسخگویی به شکایات را برای زیرمجموعههای شهرداری فراهم میکند.
این سامانه امکان ثبت و پیگیری شکایات را از روشهای مختلف بهصورت نامه، حضوری و درگاه پرتال برای اشخاص حقیقی و حقوقی و امکان رسیدگی به شکایات و ثبت نتایج را برای اداره بازرسی شهرداری فراهم میکند. سامانه بازرسی شهرداری اصفهان شامل ماژولهای اطلاعات پایه، مدیریت شکایات، مدیریت تخلفات، ارتباط با اتوماسیون اداری و انتصابات است و از مهمترین ویژگی آن تسهیل در ثبت و پیگیری شکایات اشخاص و مدیریت مراحل پاسخگویی به شکایات برای زیرمجموعههای شهرداری است.
سامانه رزرواسیون امکانات رفاهی تفریحی یا سامانه رزرو ویلا
سامانه رزرواسیون امکانات رفاهی تفریحی یا سامانه رزرو ویلا (سفر)، با هدف رفع مشکلاتی مانند نظم و ساماندهی اختصاص ویلاها و امکانات رفاهی موجود شهرداری اصفهان برای استفاده کارکنان، تولید شده است.
پیش از پیادهسازی این سامانه، اختصاص ویلا به کارکنان شهرداری سلیقهای و بینظم بوده و گاهی موجب نارضایتی آنها و سهمیهبندی و عدالت کمتر میشد.
این سامانه دارای ماژولهای داشبورد، مراکز رفاهی، مدیریت تورها، مدیریت سیستم و کارتابل است و سرعت عمل در تخصیص و مدیریت مراکز رفاهی و امکان دسترسی سادهتر کارکنان به امکانات رفاهی بهعنوان مهمترین ویژگیهای این سامانه شناخته میشود.
ژئوئید محلی اصفهان
در شهر اصفهان برای استفاده از اطلاعات ارتفاعی در پروژههای مختلف، نیاز به محاسبه ارتفاع اورتومتریک است اما برای اندازهگیری این ارتفاع، نیاز به عملیات پرهزینه و زمانبر ترازیابی است.
اما با تعیین ژئویید محلی شهر اصفهان این امکان فراهم شده است که با اندازهگیری ارتفاع ژئودتیک (به کمک GPS) و به کمک ژئویید محلی بتوان بدون ترازیابی ارتفاع اورتومتریک مورد نیاز را محاسبه کرد.
ژئویید محلی شهر اصفهان پس از انجام عملیات ترازیابی دقیق (به طول ۲۲۰ کیلومتر)، اندازهگیری شد و در حال حاضر با راهاندازی شبکه GPS/RTK شهر اصفهان، از طریق سامانه تبدیل ارتفاعی شهرداری اصفهان به سرعت و کیفیت پروژههای گوناگون کمک خواهد کرد.
سامانه موقعیتیاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک (اصرو)
سامانه موقعیتیاب اتوبوس و پرداخت الکترونیک با نام اصرو، زمان تقریبی رسیدن اتوبوس به ایستگاهها را برای شهروندان نمایش میدهد تا برنامهریزی مناسب سفرهای درون شهری را به آنها ارائه دهد. قبل از پیادهسازی این سامانه، شهرداری و شهروندان با مشکلاتی مانند ترافیک شهری، ناتوانی در مدیریت بهینه و مدرن بر ناوگان حملونقل شهری و ناتوانی در برنامهریزی مناسب برای سفرهای درون شهری مواجه بودند.
مهمترین ویژگی سامانه اصرو، ارائه اطلاعات دقیق و بهروز از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاهها است.
پلاکهای پستی هوشمند
پلاکهای آبی با QR هوشمند جهت تسهیل در ارتباط شهروندان با ارگانهای مختلف طراحی و اجرا شده است واز ویژگیهای آن میتوان به یک شکل و یک دست بودن، هوشمند بودن پلاک بهواسطه QR، اتصال به ارگانهای اجرایی مختلف، اطلاع از کد پستی و آدرس پستی دقیق هر ملک، بستری برای اطلاعرسانی و انجام تبلیغات خصوصی و شناسنامهدار کردن املاک و مستقلات اشاره کرد.
نمایش موقعیت دقیق ملک روی نقشههای پایه شهر اصفهان همراه با فیلدهای توصیفی پلاک آبی، کد پستی، کد نوسازی، نشانی استاندارد، لینک QR هوشمند از دیگر ویژگیهای این پلاکها است که شهرداری اصفهان به عنوان نخستین کلانشهر ایران آن را اجرا کرده است.
سامانه آزادسازی و املاک شهرداری اصفهان
حفظ، نگهداری و مکانمندسازی موجودی املاک شهرداری و مدیریت املاک آزادسازی شده به عهده این سامانه است. این سامانه با رفع مشکلاتی مانند مکانمندسازی، پراکندگی اطلاعات، امکان از دست دادن اطلاعات و نگهداری مدارک سنوات قدیمی، به شهرداری اصفهان کمک شایانی کرده است.
پیش از پیادهسازی این سامانه، شهرداری و شهروند با چالشهایی همچون طولانی بودن فرایند توافقات، دسترسی نداشتن به اطلاعات پروندهها و موارد دیگری روبهرو بودند.
این سامانه شامل ماژولهای مدیریت آزادسازی املاک، مدیریت اراضی شهری (تفکیکی، معوض)، مدیریت کاربران، مدیریت گزارشات و مدیریت اطلاعات پایه است.
سامانه مدیریت مکانمند فیبرنوری اصفهان (سمفا)
سامانه مدیریت مکانمند فیبرنوری اصفهان (سمفا) با هدف تجمیع مستندات و دسترسی آسان به اطلاعات شبکه فیبر نوری شهرداری طراحی شده است. این سامانه با حل مسائل ارتباطی شهرداری اصفهان با تأسیسات شبکه فیبرنوری، اطلاعات به روز و دقیق، و بررسی بیشتر تداخلهای پروژههای عمرانی با شبکه فیبرنوری، مشکلاتی که قبلاً وجود داشته و موجب آسیب رسانی به شبکه فیبر نوری و هزینههای اضافی میگردید را مرتفع کرده است.
سمفا دارای ماژولهای داکت، ساب داکت، کانال فیبرنوری، کابل فیبرنوری، حوضچهها، نمایش طرحها، نقشه ازبیلت اجرا شده و نمایش ساختمانهای شهرداری و قادر به طراحی شبکه فیبر نوری است.
مهمترین ویژگی این سامانه، دسترسی آسان به اطلاعات و اتصالات مستندات شبکه فیبرنوری شهرداری اصفهان است.
سامانه یکپارچه جهت مدیریت پرداختهای الکترونیکی شهرداری اصفهان (سیپا)
سامانه سیپا سامانهای یکپارچه جهت مدیریت پرداختهای الکترونیکی شهرداری اصفهان است. این سامانه با مدیریت حسابها و ارتباطات با بانکهای عامل و حذف دغدغه سایر سیستمها در راستای نحوه ارتباط با بانک و مدیریت خطاها و مشکلات احتمالی، مشکلات مدیریت پرداخت الکترونیکی را رفع و داشبوردهای مختلف پرداخت الکترونیکی و توزیع خدمتی آن را ایجاد کرده است.
سیپا دارای ماژولهای مدیریت حسابها و مدیریت سامانههای ارتباطی است و مهمترین ویژگی آن یکپارچگی پرداخت الکترونیکی و امکان گزارشگیری مدیریتی است.
سامانه جامع مدیریت فرآیند شورای اسلامی شهر اصفهان
سامانه جامع مدیریت فرآیند شورای اسلامی شهر اصفهان، مسائلی نظیر نبود یکپارچگی اطلاعات، مدیریت فرآیندها به صورت کاغذی و زمانبری ثبت درخواستها را رفع کرده است.
از ماژولهای این سامانه میتوان به مدیریت لوایح و طرحها، بانک مصوبات، بانک قوانین، سامانه مردمی، مدیریت جلسات، مدیریت صحن جلسات و کمیته نظارتی اشاره کرد.
قبل از پیادهسازی این سامانه شورای اسلامی و شهروندان با چالشهایی همچون نبود یکپارچگی اطلاعات و مدیریت فرآیندهای کاغذی روبرو بودند.
ویژگیهای مهم این سامانه مواردی همچون یکپارچهسازی اطلاعات، شفافسازی، مدیریت فرآیندهای جامع و تسهیل در ثبت و پیگیری درخواستها را شامل میشود.
سامانه جامع مدیریت منابع انسانی
این سامانه بهمنظور مدیریت اطلاعات منابع انسانی شهرداری، احکام، حقوق و دستمزد، بیمه، ارزشیابی و سایر موارد طراحی شده است.
این سامانه با رفع مشکلاتی مانند نبود داشبورد دقیق جهت دریافت اطلاعات پرسنلی در سطوح مختلف، به شهرداری اصفهان کمک شایانی کرده است.
سامانه جامع مدیریت سرمایه انسانی دارای ماژولهای اطلاعات فردی، پرسنلی، احکام، حقوق، کارانه، بیمه، ارزشیابی، تشکیلات و ساختار سازمانی، مدیریت اطلاعات بازنشستگان، شغل و شاغل و مدیریت نیروهای حجمی است.
همچنین مهمترین ویژگی این سامانه یکپارچگی و جامع بودن اطلاعات است؛ از ویژگیهای عمومی این سامانه طراحی کاربرپسند، جامعیت، یکپارچهسازی اطلاعات، ارزیابی و ارزشیابی کارکنان، مدیریت پرداختها و استفاده از ابزارهای جانبی مانند فرمولساز، سیستمهای شغل و شاغل و سیستم مدیریت چارتهای است.
درگاه ارائه خدمات غیر حضوری شهرداری اصفهان (اصفهانمن)
سامانه "اصفهان من" درگاه ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری به شهروندان اصفهانی است که با هدف رفع نیازهای شهروندان به خدمات شهرداری و کاهش حضور ارباب رجوع در مناطق مختلف شهرداری، طراحی و پیادهسازی شده است.
این سامانه دارای ماژولهایی مانند ماژولهای مدیریت خدمات، زیرساخت اَپ، کارتابل، گزارشات و مدیریت اعلانات است.
پیش از پیادهسازی این سامانه، شهرداری و شهروندان با چالشهایی مانند نبود اطلاع رسانی به شهروندان از مراحل انجام درخواستها، حضور در ادارات و مناطق شهرداری و صرف زمان و هزینه بیشتر برای دریافت خدمات از شهرداری مواجه بودند.
نظر شما