سیدعلی مدینه در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آغاز فرآیند ارزیابی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری، اظهار کرد: در شیوه جدید ارزیابی، احتمال اعمال سلیقه شخصی مصاحبهکننده در فرایند مصاحبه به حداقل میرسد و مصاحبهگر به صورت دقیق و با مستندسازی به مصاحبه میپردازد.
وی تغییر رخ داده در فرآیند ارزیابی را در راستای افزایش جنبه علمی و روایی کار دانست و افزود: در بسیاری از کشورهای جهان، صلاحیت فرد در قالب کانونهای ارزیابی سنجیده میشود؛ به این صورت که ابتدا متخصصان اهل فن با توجه به مبنا و محاسبات مربوطه، مدل شایستگی را تعریف میکنند و سپس هر ارگان و نهادی مطابق مأموریت ذاتی خود، الگوی مناسب را طراحی کرده و سپس آن را خرد میکند تا به معیارهای قابل اندازهگیری با ابزارهای مختلف تبدیل شود.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به استفاده از چهار ابزار در فرایند ارزیابی پذیرفتهشدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری تصریح کرد: هر معلم سه نقش را برعهده میگیرد که یکی در برابر دانشآموز، دیگری در برابر اولیا و سومی در برابر جامعه است و در فرایند ارزیابی نقش او در برابر دانشآموز با بررسی مهارتهای تدریس و توانمندی در پیشبرد مسیر یاددهی-یادگیری سنجیده میشود.
وی گفت: نقش معلم در قبال اولیا با ایفای نقشی که در آن یک ارزیاب آموزشدیده، نقش یکی از والدین را بازی میکند، سنجیده میشود و داوطلب معلمی باید در این موقعیت، واکنش مناسب را نشان دهد.
مدینه اظهار کرد: نقش معلم در قبال جامعه نیز بسیار مهم است چرا که مدرسه یکی از مهمترین کانونهای محلی و اجتماعی محسوب میشود و ارزیابی فرد در قبال این نقش نیز در قالب یک بحث گروهی با سناریویی مشخص انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: در کنار این سه مرحله، مصاحبه عمومی نیز انجام خواهد شد که صلاحیتها و ویژگیهای عمومی معلم را میسنجد و فرایند مصاحبه و ارزیابی کامل میشود.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به کنترل، اصلاح و بازطراحی چندباره این فرایند با نظر متخصصان اهل فن و افراد مجرب، افزود: این ابزارها به گونهای طراحی شده که چند بعدی است و تنها به سنجش شایستگی فرد تنها در یک ابزار نمیپردازد، بلکه ابزارها با یکدیگر همپوشانی دارد و برای مثال حسن خلق و حسن رفتار که دو شاخصه نزدیک به هم و مرتبط با هم هستند در دو ابزار اندازهگیری و سنجیده میشوند تا امکان خطا به حداقل برسد.
وی ارزیابان را تنها مشاهدهگر توصیف کرد و گفت: فرد ارزیابیکننده نمیتواند نظر شخصی خود را در این فرایند دخالت دهد و به همین دلیل، این روش بسیار عادلانهتر از روشهای گذشته است و باعث میشود تا افراد انتخاب شده از این مسیر، افرادی توانمند و مستعد باشند.
مدینه با اشاره به آغاز فرایند تشکیل پرونده، بررسی مدارک و انجام معاینات پزشکی از روز سهشنبه سیزدهم تیرماه، اظهار کرد: افراد واجد شرایط به کانونهای ارزیابی معرفی خواهند شد و فرایند ارزیابی از روز شنبه با شش کانون آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: روز یکشنبه این فرایند، توسعه پیدا خواهد کرد و ۱۹ کانون فعال خواهند شد و از روز سوم، با تمام ظرفیت که شامل ۲۶ کانون ارزیابی مستقر در ۱۳ مدرسه است این فرایند را اجرایی میکنیم.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در هر گروه ارزیابی، شش داوطلب توسط چهار ارزیاب حرفهای در چهار ابزار مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرند و همزمان سوابق و مستندات پژوهشی، فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی مورد ثبت و بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت نتیجه نهایی توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد.
وی گفت: داوطلبان اسیر تبلیغات افراد سودجو و فرصتطلب نشوند، چرا که هیچ جزوه یا منبع مشخصی برای کانونهای ارزیابی وجود ندارد و در روز ارزیابی، فرد باید خود واقعیاش را به ظهور بگذارد، زیرا سناریو از پیش تعیینشدهای برای این کار وجود ندارد و سناریوی هر روز، متفاوت از روز قبل است.
مدینه افزود: مدارک هویتی، فرم عکسدار معاینات پزشکی، مستندات کامل مربوط به فرم شماره ۱۹ که شامل سوابق فعالیتهای علمی و پژوهشی است باید در روز ارزیابی همراه داوطلبان باشد.
وی با اشاره به طولانی بودن فرایند ارزیابی خاطرنشان کرد: بهتر است ناهار سبک و میانوعده مختصری نیز همراه داوطلبان باشد و همچنین ضروری است داوطلبان از همراه آوردن وسایل ارتباطی خودداری کنند، چرا که حتی در صورت خاموش بودن این وسایل، چنین کاری تخلف محسوب میشود.
نظر شما