به گزارش خبرگزاری ایمنا، با پیروزی انقلاب اسلامی، سواد و سوادآموزی جایگاه ویژهای در جامعه پیدا کرد و در تاریخ هفتم دی ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی صادر کردند و تشکیل این نهضت نیز همچون بسیاری از نهادها و ارگانهای کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ایران پدید آورد، سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی، روز سوادآموزی نیز نامگذاری شده است.
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران جزو کشورهای بیسواد جهان به شمار میآمد، زیرا شرایط آموزش و علمآموزی برای عموم افراد فراهم نبوده است و بیشتر مردم از بیسوادی رنج میبردند و تعداد کسانی که تحصیلات عالی داشتند، اندک بود، بنابراین با پیروزی انقلاب و تشکیل نهضت سوادآموزی، ایران گام مؤثری در سوادآموزی برداشت تا جاییکه در حال حاضر، بیشتر ملت ایران از نعمت سواد بهره میبرند و مشغول به تحصیل میشوند.
نهضت سوادآموزی یکی از مهمترین برنامهها و حرکات اجتماعی و فرهنگی است که در جهت ارتقای سطح سواد جامعه و کاهش بیسوادی در کشورها تشکیل شده است؛ این نهضت از ابتداییترین نیازهای یک جامعه در حال توسعه و پیشرفت به شمار میرود و تأثیرات عمیقی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی دارد که با تشکیل نهضت سوادآموزی در ایران نیز این کشور از پیشرفتهایی همچون ارتقای سطح آگاهی و دانش، بهبود کیفیت زندگی، کاهش فقر و نابرابری، تقویت مشارکت اجتماعی، حفظ و انتقال فرهنگ برخوردار شده است.
سوادآموزی نه تنها به معنای خواندن و نوشتن است، بلکه شامل افزایش آگاهی و دانش عمومی در زمینههای مختلف نیز میشود، با افزایش سواد، افراد میتوانند به اطلاعات علمی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دسترسی پیدا کنند و به تحلیل و تفکر انتقادی بپردازند، همچنین تحصیل و یادگیری مهارتهای جدید میتواند کیفیت زندگی افراد را به طرز قابل توجهی بهبود ببخشد؛ سوادآموزی به افراد این امکان را میدهد که فرصتهای شغلی بهتری پیدا کنند، در تصمیمگیریهای بهداشتی هوشمندانهتر عمل کنند و در جامعه خود نقش موثرتری ایفا کنند، بر همین اساس گفتوگویی با سید احمد امامیه، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان داشتیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
ایمنا: هدف از تشکیل نهضت سوادآموزی چه بوده و در چند سال اخیر چه پیشرفتهایی داشته است؟
امامیه: نهضت سوادآموزی در راستای با سواد کردن افراد بیسواد جامعه در هفتم دی ۱۳۵۸ به فرمان حضرت امام خمینی (ره) تأسیس شد و آغاز به کار کرد؛ با توجه به اینکه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بخش عمده افراد جامعه بیسواد بودند، نهضت سوادآموزی نقش فراوانی در علمآموزی و ترویج علم و دانش میان مردم داشت، چراکه آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی، نیروهایی جهادی بودند که در مکانهای مختلف شهرها و روستاها حضور پیدا میکردند و به آموزش افراد میپرداختند و این امر موجب شد در مدت چند سال، تعداد بسیاری از افراد بیسواد از نعمت خواندن، نوشتن و محاسبات بهرهمند شوند.
گسترش فعالیتهای سوادآموزی در مناطق گوناگون کشور، کاهش فاصله سواد بین مردان و زنان و میان مناطق شهری و روستایی، بهرهمند کردن بیش از ۹۰۰ هزار نفر از اتباع از نعمت سواد، تحت پوشش قرار دادن و آموزش بیش از ۷۰۰ هزار نفر از زندانیان بیسواد و کمسواد، بهرهمندی بیش از ۵۰۰ هزار نفر از سربازان بیسواد و کمسواد از آموزشهای نهضت سوادآموزی در راستای کسب علم و سوادآموزی و بهرهمند شدن بیش از ۳۰۰ هزار نفر از زنان و مردان عشایر از نعمت سواد بخشی از اقدامات نهضت سوادآموزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.
هفته سوادآموزی که یادآور فرمان تاریخی رهبر فرزانه و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی است را به تمام جهادگران عرصه تعلیم و تربیت به ویژه سوادآموزان و آموزشدهندگان تبریک میگویم و امیدوار هستم تقارن این ایام با ولادت سراسر نور حضرت زهرا (س) و ولادت حضرت امام خمینی (ره) موجب شود تا دغدغهمندان ریشهکن کردن بیسوادی با همت بیشتر پا به میدان خدمت و تلاش بگذارند.
ایمنا: نهضت سوادآموزی در حال حاضر چه فعالیتهایی را دنبال میکند و چه برنامههایی برای آینده در نظر دارد؟
امامیه: نهضت سوادآموزی، سازمانی دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که رسالت اصلی آن در حال حاضر ترویج دانش و علمآموزی ضمن ریشهکن کردن بیسوادی در باقیمانده افراد بیسواد در سطح جامعه است؛ در چند سال اخیر فعالیتهای این سازمان در مسیر شناسایی، جذب و برگزاری کلاسهای مختلف برای افراد جا مانده از سواد و افراد کم سواد بوده است، در کنار این فعالیتها نیز این سازمان از آموزش مهارتهای زندگی از قبیل مهارت همسرداری، مهارت فرزندپروری، مهارتهای شغلی و حرفهای و مواردی از این قبیل غافل نبوده است و تعداد زیادی از سوادآموزان از این مهارتها بهرهمند شدند.
ایمنا: مخاطبان نهضت سوادآموزی چه افرادی هستند و چگونه میتوانند در برنامهها ثبتنام کنند و حضور داشته باشند؟
امامیه: مخاطبان نهضت سوادآموزی افراد ۱۰ تا ۵۹ سال جامانده از تحصیل و علمآموزی بوده که از نعمت سواد برخوردار نبوده یا کمسواد هستند؛ این افراد میتوانند با مراجعه به حوزههای سوادآموزی ادارههای آموزش و پرورش نواحی و مناطق یا پس از احراز هویت آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی، زمانی که به آنها مراجعه میکنند، مدارک هویتی درخواست شده را تحویل آموزشدهندگان دهند تا در کلاسهای آموزشی ثبتنام و حضور پیدا کنند و پس از گذراندن دورههای تعریف شده از نعمت سواد بهرهمند شوند و مدرک مرتبط با دورهها را نیز دریافت کنند.
ایمنا: نهضت سوادآموزی در کاهش نرخ بیسوادی و کاهش آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه چقدر مؤثر بوده است؟
امامیه: در حال حاضر در بسیاری از مناطق و نواحی استان اصفهان، افراد بیسواد مطلق در رده سنی ۱۰ تا ۵۹ سال وجود ندارد یا به ندرت پیدا میشود، البته افرادی که دارای معلولیتهایی با نیازهای ویژه هستند نیاز به آموزشدهندگان تخصصی و ابزارهای ویژه برای آموزش دارند و به همین سبب آموزش این افراد نیازمند شرایط ویژهتری است.
نهضت سوادآموزی با توجه به برنامههای آموزشی و محتواهای تدریس شده در کلاسهای سوادآموزی و برنامههای جانبی و پژوهشی از قبیل مهارتهای مورد نیاز و مسابقههای برنامهریزی شده در این حوزه در راستای افزایش معلومات افراد و در افزایش اعتماد به نفس، هویتیابی و استحکام بنای خانواده و تربیت فرزندان و سطح بینش خانوادهها بسیار مؤثر بوده و در کاهش آسیبهای اجتماعی و مشکلات اقتصادی و فرهنگی نیز نقش بسزایی داشته است.
ایمنا: نقش نهضت سوادآموزی در آموزش نیروی کارآمد مبتنی بر شاخصهای سند تحول بنیادین چیست؟
امامیه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش و سازمان سوادآموزی در رسیدن به اهداف ساحتهای ششگانه سند مورد توجه قرار دارد، ساحتهای ششگانه سند در کتابهای درسی نهضت گنجانده شده است و با تعمیق سواد و مهارتآموزی، افراد بیسواد و کمسواد برای تقویت توانمندی و کارآمدی در راستای بهرهمندی از زندگی بهتر و آسیبهای کمتر آموزش میبینند و تلاش میکنند.
نهضت سوادآموزی یکی از مهمترین برنامهها و حرکات اجتماعی و فرهنگی است که برای ارتقای سطح سواد جامعه و کاهش بیسوادی در کشورها تشکیل شده است، این نهضت از نخستین نیازهای یک جامعه در حال توسعه و پیشرفت به شمار میرود و تأثیرات عمیقی بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی دارد؛ با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سواد و سوادآموزی جایگاه ویژهای پیدا کرد و در تاریخ هفتم دی ۱۳۵۸، امام خمینی (ره) فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی صادر کردند که از جمله کارهای مدبرانه و حکیمانه ایشان بود و آثار و نتایج فراوانی برای عموم مردم به همراه داشت.
همچنین نهضت سوادآموزی در ایران به عنوان یک اقدام کلیدی برای مبارزه با بیسوادی و افزایش آگاهی اجتماعی تأسیس شد و با هدف توانمندسازی افراد و تحقق عدالت اجتماعی، نقش مهمی در توسعه فرهنگی و آموزشی کشور ایفا کرده است، آمارها نشانگر موفقیت چشمگیر این نهضت در افزایش نرخ سواد در کشور هستند که یکی از شاخصهای توسعهیافتگی و پیشرفت در هر کشور محسوب میشود.
این نهضت نه تنها بهعنوان یک نیاز آموزشی، بلکه به عنوان یک جنبش اجتماعی و فرهنگی در جهت توسعه پایدار، کاهش نابرابری و تقویت جامعه شناخته میشود، به همین دلیل حمایت از برنامههای سوادآموزی و گسترش آنها در سطح جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار است و نظارت، سرمایهگذاری و همکاری همهجانبه در این زمینه میتواند به بهبود شرایط زندگی و تحقق آرمانهای توسعه پایدار کمک بسزایی کند.
سوادآموزی به افراد این امکان را میدهد که در فرایندهای اجتماعی مشارکت بیشتری داشته باشند و نظرات خود را بیان کنند؛ با افزایش سواد، عموم شهروندان قادر خواهند بود تا به راحتی به اطلاعات مربوط به حقوق و مسئولیتهای خود دسترسی پیدا کنند و در تصمیمگیریهای اجتماعی و سیاسی مشارکت داشته باشند، به علاوه تحصیلات و سوادآموزی به عنوان ابزاری برای کاهش فقر و نابرابریهای اجتماعی شناخته میشود و افراد باسواد بیشتر به منابع اقتصادی و اجتماعی بیشتری دسترسی دارند و میتوانند در بهبود شرایط معیشتی خود و خانوادهشان نقش بسزایی داشته باشند.
نظر شما