به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا خانمحمدی؛ رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، اظهار کرد: قویترین ردیف بودجه ما مربوط به تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین است که ۴۳ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به سخنان ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور در خصوص تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین مدرسهساز، افزود: حاصل بحث مولدسازی در آموزش و پرورش برای تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین مصرف میشود. امیدواریم این امر در دولت سرعت گیرد و زودتر از این محل منابعی را برای تکمیل پروژههای نیمهتمام خیرین داشته باشیم.
رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با بیان اینکه سال گذشته تعهدات خیرین به دو برابر افزایش یافته و از عدد ۳۴۰۰ به هفت هزار رسیده است، ادامه داد: مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاومسازی به ۱۹.۲ درصد رسیده است. در مهر ۱۴۰۲ با جمعآوری کانکسها، ۷۴۹ مدرسه تحویل داده میشود و برنامه داریم تا پایان سال مالی ۱۴۰۳، کانکسهای مستقل بالای ۱۰ دانشآموز را ساماندهی کنیم.
وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از کلاسها با مشارکت خیرین ساخته میشود، تصریح کرد: سال ۵۷ تا ۷۵ در کل خیرین ۳۹ هزار کلاس درس ساختند و پس از تشکیل جامعه خیرین مدرسهساز، تا کنون ۱۰۷ هزار کلاس درس توسط خیرین ساخته شده است. ۸۹۷۸ پروژه نیمهتمام فعال در قالب ۴۵ هزار کلاس درس داریم که ۲۵۲۴ مورد این پروژهها مربوط به پروژههای نیمهتمام خیرین میشود. ۱۲۰۰ پروژه آغاز شده است و از پروژههایی که در دست احداث است نیز ۸۸۸ پروژه مربوط به تخریب و مقاومسازی است.
اختصاص ۴ پروژه به دانشآموزان خاص / سهم مشارکت خیران در مدرسهسازی افزایش داشته است
مجید نسیمی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان، اظهار کرد: با آغاز فعالیت دولت مردمی فعلی، اقداماتی به صورت متمرکز در حوزه نوسازی مدارس با همراهی اعتبارات دولتی و خیران، انجام شد.
وی افزود: در راستای تحقق شعار سال، اقدامات ویژهای در دستور کار قرار گرفت که هدفگذاری برای ساخت هنرستان به منظور زمینهسازی برای اشتغالآفرینی یکی از این اقدامات بود؛ به همین منظور اقدام ویژهای با حضور استاندار به صورت نمادین در استان اصفهان با محوریت عقد تفاهمنامه برای ساخت هنرستانها به ویژه هنرستانهای همجوار صنعت انجام شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان تصریح کرد: از بین ۳۱ تفاهمنامه عقد شده بین خیران، مجموعه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، دو پروژه ساخته شده، هشت پروژه در دست اجرا و ۱۰ پروژه در مرحله برنامهریزی است. ساخت هنرستان در جوار صنعت به این معنی است که فضای آموزشی باید داخل کارخانه یا در جوار آن قرار گیرد و با توجه به اینکه کارخانجات خارج از شهر هستند، نیازمند ضوابط خاصی هستیم که مقدمات آنها در دست انجام است.
وی ادامه داد: بر اساس سند تحول دولت مردمی، دستورالعملهایی با محوریت عدالتمحوری و فسادستیزی پیشبینی شده است، در پی شفافیت مناقصات و بر اساس قانون بودن آنها، تمام مناقصات سال گذشته از طریق سامانه ستاد انجام شده است و در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۱ قرارداد در سامانه تعریف و در سال ۱۴۰۱، ۴۵۲ قرارداد در سامانه بارگزاری شده است.
نسیمی گفت: بخشی از اعتبارات این اداره از محل کمکهای مردمی و در قالب تفاهمنامه است و تعهد خیران در سال گذشته برابر با ۱۴۰ تفاهمنامه در قالب ۱۴۲ کلاس درس و ۷۸۰ میلیارد تومان هزینه، بوده است، رویکرد حال حاضر این اداره بر تکمیل پروژههای نیمهتمام است و در توافقنامههای جدید سعی بر این شده که سهم مشارکت خیران صددرصد باشد.
وی با بیان اینکه سهم خیران از لحاظ آماری در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۱ درصد بوده و در توافقنامههای سال ۱۴۰۱ به حدود ۸۰ درصد رسیده است، اضافه کرد: مشارکت شوراهای شهر و روستا در بحث مدرسهسازی، اقدامی ویژه محسوب میشود، از همین رو در سال گذشته ۱۳ تفاهمنامه با محوریت مشارکت شورای شهر و روستاها عقد شده است.
اهمیت مشارکت بانوان خیر در امر مدرسهسازی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به برگزاری جشنواره بیستوچهارم با شرکت حدود یک هزار خیر در سالن سیتیسنتر اصفهان، اظهار کرد: سعی بر این بوده است که ۷۸۰ میلیارد تفاهم انجام شده با خیران در جشنواره بیستوچهارم تحقق یابد و به اجرا برسد، در راستای درگیر کردن خانواده خیران در توافقنامهها فعالیتهایی انجام شده است و شاهد رشد مشارکت زنان و خانوادهها در امر مدرسهسازی هستیم.
وی با بیان اینکه از ۱۵۰۰ خیر مدرسهساز استان اصفهان، ۲۰۰ نفر از زنان هستند و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸ تفاهمنامه با خیران زن امضا شده است، افزود: در راستای تأمین فضا و عدالت آموزشی و تشکیل قرارگاه جهادی به منظور آموزش برابر، اقداماتی انجام و با دستورالعمل وزارتخانه قرارگاهی تشکیل شده و فعالیتهای آن در دو بخش آموزش و رفع نیازهای فضاهای آموزشی و تجهیزات، در حال انجام است.
نسیمی با بیان اینکه تمهیدات، تجهیزاتی و ساخت مدارس در این قرارگاه مورد کارشناسی قرار میگیرد و صحتسنجی میشود، تصریح کرد: نیازسنجی مناطق محروم در این قرارگاه در دست انجام و در طول سال گذشته، احداث ۱۳ پروژه در مناطق کمبرخوردار و محروم از محل اعتبارات محرومیتزدایی، صورت گرفته است.
وی با اشاره به هدایت خیران به مناطق کم برخوردار، ادامه داد: ۴۵ تفاهمنامه با حدود ۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار خاص مناطق کمبرخوردار با خیران امضا و در سال ۱۴۰۱، ۷۰۰ کیت آموزشی بین مدارس دوره ابتدایی مناطق محروم، توزیع شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: تلاش بر این است که نیازسنجی و مکانیابی احداث مدارس واقعی باشد، از همین رو با همت و پیگیریهای خیران، سامانه مکانیابی و اطلس نیازها در قالب یک نرمافزار تهیه، در جشنواره بیستوچهارم رونمایی شده و در حال جمعآوری اطلاعات آن هستیم، همچنین در سال گذشته ۱۳۲ نوع کالای تجهیزات هنرستانی به تعداد ۱۶۵۶ قلم تجهیزات خاص هنرستانیها، تهیه و توزیع شد.
مدارس سنگی و کانکسی مورد توجه نوسازی مدارس است
وی اضافه کرد: در خصوص استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس استان در سال گذشته، اقدامی ویژه انجام و ۲۵۰ مدرسه دارای ۲۰۱۷ کلاس درس با کاربرد ۸۹ میلیارد، تجهیز شد و در حال حاضر ۸۲.۲ درصد کلاسهای درس آموزشی استان از تجهیزات گرمایشی استاندارد استفاده میکنند، در دستور کار داریم که استانداردسازی تجهیزات گرمایشی سایر کلاسهای درس نیز تا دو سال آینده انجام شود.
نسیمی با بیان اینکه چهار پروژه در سال گذشته به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه اختصاص داده و تحویل دانشآموزان شد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع مدارس آینده، نخستین رویداد مدارس آینده برگزار شد و مقالههای ارائه شد و مقاله برتر این رویداد از استان اصفهان بود.
وی افزود: حدود دو سال است که مدارس سنگی و کانکسی مورد توجه نوسازی مدارس است و به همین منظور طرح شهید دانشآموز رضا پناهی، طی سال گذشته اجرایی شد و با اجرای این طرح، برنامهریزی برای رفع مشکل حدود دو هزار کلاس درس از مدارس کانکسی دارای بیش از ۱۰ دانشآموز با مشارکت بنیاد برکت، نوسازی مدارس و خیران انجام شد که سهم استان اصفهان از این تعداد، هفت مدرسه با ۱۰۶ کلاس درس بود که تعدادی از آنها تکمیل و تحویل شده و پنج تا شش مورد دیگر نیز تا مهرماه تکمیل و تحویل خواهد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر مدارس سنگی و کانکسی در مناطق صعبالعبور هستند و از همین رو سعی بر استفاده از سازههای پیشساخته است، تصریح کرد: در مدت زمانی اخیر با بحران فرونشست در سطح شهر و نواحی اطراف به علل متعدد از جمله خشک شدن رودخانه و کم آبی روبهرو هستیم و ساختمانهای سطح شهر به خصوص ساختمان مدارس متحمل آسیبهای متعددی شدهاند.
وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ارائه شده، حدود ۴۰ مدرسه درگیر بحران فرونشست شدهاند و با پیگیریهای انجام شده در سال گذشته، رفع مشکل و بازسازی ۳۲ مدرسه در دستور کار قرار گرفت. تأمین اعتبار دولتی مورد نیاز برای بازسازی این مدارس حدود ۴۰۰ میلیارد بود که ۸۰ میلیارد آن تخصیص یافته و در فاز اول، ۲۰ مدرسه از ۳۲ مدرسه مذکور بازسازی خواهد شد و سعی بر احداث، اتمام و تحویل آنها تا مهرماه آینده است.
نظر شما