سیدجواد حسینیکیا در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دلیل اصلی گرانی خودرو در ایران ناترازی عرضه و تقاضا است.
وی افزود: نیاز کنونی و واقعی یک میلیون و هفتصد هزار دستگاه خودرو است در حالی که هماکنون بالغ بر ۲۰۰ هزار خودروی داخلی در پارکینگها وجود دارد که برای گارانتی اولیه مراجعه نکردهاند، دلیل آن نیز این است که مردم برای سرمایه اقدام به خرید خودرو میکنند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از برنامهها که کمیسیون صنایع مجلس که به دنبال آن بوده است، سیاستگذاری مجلس برای عرضه خودرو است، چراکه دولت در این عرصه بنگاهداری کرده است.
حسینیکیا تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی بحث واردات را برای تنظیم بازار خودرو به عنوان یکی از اولویتها مطرح و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودروهای کارکرده تا سقف پنج سال را تأیید کرده است.
وی تاکید کرد: زمانی که خودروهای کارکرده خارجی وارد کشور شود بسیاری از مردم رغبتی برای خرید خودرو با قیمتهای فعلی نخواهند داشت.
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در کنار ناترازی در عرضه و تقاضای خودرو، علت دیگر گرانی خودروی داخلی بحث قطعهسازان است.
حسینیکیا اضافه کرد: در حال حاضر بعضی شرکتهای قطعهساز یک کرسی در هیئت مدیره ایران خودرو در اختیار دارند و زمانی که فردی خودش قطعهساز خودروساز است و خودش تولید میکند، قیمت را هم خودش تنظیم میکند و زمانی که خودرو گران میشود به نفع او است.
وی تاکید کرد: آنچه که این انحصار را میشکند بحث واردات خودرو است که اکنون شاهد تصویب قانون واردات خودروهای کارکرده تا سقف پنج ساله هستیم و به نظرم گام بسیار خوبی برداشته شده است.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با تعرفه واردات که در اختیار دارد میتواند سیاستگذاری کند، چنانچه خودروساز داخلی نتواند خودروی خود را بفروشد مجبور است هزینههای بالاسری خود را کاهش دهد. امروز هزینههای بالاسری در خودروسازها بالا است و باید برای این موضوع چارهاندیشی کرد.
نظر شما