به گزارش خبرنگار ایمنا، گذراندن وقت در مدرسه از بهترین مراحل زندگی برای هر دانشآموز است، زیرا نقش مهمی در آینده او دارد. با توجه به اهمیت تقویت یادگیری دانشآموزان و ایجاد انگیزه، یک معلم ماهر باید روشهای خوبی را در پیش گیرد تا به آنها در استفاده از بهترین نتایج زندگیِ تحصیلی کمک کند.
بشر از نخستین روز خلقت، با تکیه بر توانایی یادگیری و انتقال آموختههایش توانست پیشرفت کند و تمدنی را بهوجود آورد که ما امروز در آن زندگی میکنیم. فناوری ساختن ابزارها، دانشهای نو درباره جهان اطراف و درون و روشهای اداره شهرها همه با وجود توانایی یادگیری و آموزش به نسلهای بعد منتقل شد.
در دنیای امروز، تجربههای انسان و مهارتهای اولیه زندگی، در مدرسهها و با درس خواندن منتقل میشود؛ به این علت، تشویق کودکان به درس خواندن اهمیت زیادی دارد. کودکان با مطالعه و یادگیری نهتنها از دستاوردهای انسان از آغاز تا امروز آگاه میشوند، بلکه مهارتهای زندگی آیندهشان را نیز میآموزند.
البته توانایی همه افراد در زندگی به اندازه هم نیست و سطح درک و یادگیری هر کسی با دیگری متفاوت است. بعضی از انسانها در یادگیری یک موضوع خاص مانند ریاضی، فیزیک و … توانمندتر هستند و برخی دیگر در موضوعاتی مثل ادبیات توانایی دارند.
تفاوت در سطح توانمندیها در میان افراد مختلف بسیار طبیعی است، اما مواردی هم وجود دارد که فرد برخلاف هوش بالای خود، در بخشی از یادگیریها دچار مشکل میشود و از درک برخی مسائل و موضوعات ناتوان است. اختلال یادگیری یکی از انواع اختلالات روانشناختی است که بیشتر در کودکان دیده میشود. در این صورت یک کودک، اگرچه نسبت به همسالان خود از هوش بیشتری برخوردار است، اما در بخشهای گوناگون یادگیری مشکل دارد و نمیتواند آنطورکه دیگران میآموزند، روند یادگیری را طی کند.
بر این اساس با توجه به اهمیت و نقش آموزش در محقق کردن عدالت آموزشی در جامعه، یکی از گروههایی که در موفقیت اینگونه دانشآموزان جایگاه مهم و انکارناپذیری دارند، معلمان هستند که میتوان از آنها به عنوان معماران آموزشی این دانشآموزان نام برد.
تشخیص بههنگام کودکان با مشکلات یادگیری به وسیله معلمان مدارس عادی با توجه به سن طلایی و انجام مداخلههای آموزشی و توانبخشی بهموقع، میتواند باعث صرفهجویی در وقت، هزینههای آموزشی و درمانی و جلوگیری از برچسب خوردن و تبعات روانی و اقتصادی و اجتماعی آن برای خانوادهها و اجتماع شود و از وخامت مشکلات آنها را بهبود دهد و از سایر اختلالها از جمله اختلالهای اضطرابی، خلقی، نقص توجه بیشفعالی و مشکلات اجتماعی- هیجانی پیشگیری کرد.
معلمان ابتدایی جهت شناسایی اختلالات شایع یادگیری توانمند شوند
محمد محمدی مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه افق نگاه ما این است که ۵۰۰ هزار معلم غربالگر داشته باشیم، گفت: در نظر داریم تا معلمان ابتدایی را به سطحی برسانیم که اختلالات شایع یادگیری، علائم آن و روشهای درمان را بشناسند و بتواند برای ارجاع تخصصی دانشآموز کمک کند.
وی افزود: اعتقاد داریم آموزشوپرورش بهویژه آموزشوپرورش استثنایی کاملاً تخصصی و حرفهای است. آموزشوپرورش استثنایی ساختار نیست، بلکه یک تخصص شامل آشنایی با اختلالات یادگیری، اختلالات هیجانی و… است که به حمایتهای تخصصی نیاز دارد.
مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی و دبستانی وزارت آموزشوپرورش افزود: راه یادگیری، تقلید، تکالیف مشقتبار و توأم با خستگی معلم و دانشآموز نیست؛ برای تمام چالشهای آموزش روشهای علمی و تخصصی وجود دارد و آموزشوپرورش استثنایی مسیر علمی آن را مشخص کرده است.
وی تصریح کرد: هیچ کودکی برای برچسب شکست به مدرسه نمیآید، تمام کودکان برای موفقیت به مدرسه میآیند و باید آنها را بهشکل صحیحی راهنمایی کرد. افق نگاه ما این است که ۵۰۰ هزار معلم غربالگر داشته باشیم، لذا در نظر داریم تا معلمان ابتدایی را به سطحی برسانیم که اختلالات شایع یادگیری، علائم آن و روشهای درمان را بشناسند و بتواند برای ارجاع تخصصی دانشآموز کمک کند.
اختلال یادگیری دانشآموزان ابتدایی مانع یادگیری بهتر میشود
حجتالله مهدی رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ناتوانی یادگیری یا اختلال در یادگیری، یکی از مشکلات دانشآموزان ابتدایی است که مانع یادگیری بهتر آنها میشود.
وی با بیان اینکه بهطور عمده معلمان بهویژه آموزگاران دوران ابتدایی و والدین گلایهمند هستند که دانشآموزان دچار اختلال یادگیری شدهاند، افزود: از دیدگاه علمی نمیتوانیم بگوییم که شیوع اختلالات یادگیری درحال حاضر نسبت به قبل از شیوع کرونا ویروس افزایش یافته است.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان گفت: زمانی که از این زاویه نگاه میکنیم طی دو سال شیوع کرونا ویروس، دانشآموزان مقاطع اول، دوم و بهویژه سوم ابتدایی در مدارس حضور فیزیکی نداشتند و تمام شیوه آموزش به شکل غیرحضوری برای گروه سنی حساس که باید قواعد الفبا و نگارش را یاد بگیرند، از قالب تلفنهای همراه و دیگر ابزارهای الکترونیکی بوده و فرایند رشدی و معمول آموزشی در مراحل پایههای ابتدایی برای آنها فراهم نشده است.
وی گفت: ویژگیهای دانشآموزان دارای اختلال یادگیری از چند منظر مانند اینکه این دانشآموزان از نظر سطح هوشی پایینتر از حد معمول باشند، مشکلات جسمی از جمله شنوایی و بینایی مانع از عملکرد تحصیلی آنها شود، شرایط سنی و رشدی آنها همخوانی نداشته باشد و…، مورد بررسی قرار میگیرد.
مهدی ادامه داد: اگر بخواهیم از واژهای استفاده کنیم و بگوییم که این دانشآموزان از نظر فرایند رشدی اختلال یادگیری دارند، درواقع فرایند معمول تحصیلی خود را سپری نکردند و فرایندی که رخ داده، روند کاملی نیست، بنابراین آموزگاران و خانوادهها از اختلالات یادگیری محصلان و فرزندان خود گلایهمند هستند.
وی اظهار کرد: در اصل این ناتوانی یادگیری محسوب نمیشود و در حقیقت یک نوع فاصلهگیری از سیر رشد است، چراکه در سالهای اخیر با تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس، دانشآموزان فرایندهای ضروری مقاطع اول و دوم دبستان را کسب نکردهاند.
رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان افزود: در برخورد با این کودکان لازم است بدانیم آنها بیشتر اختلال یادگیری ندارند و شیوع ناتوانی یادگیری نسبت به گذشته افزایش نیافته است، بلکه آنها در فرایند تحصیلی دچار مشکل هستند، لذا میطلبد که دو گروه در این حوزه کمک و حمایت کنند تا مباحث یادگیری و مشکل آن رفع شود. در این زمینه نقش و جایگاه اولیا و آموزگاران که بیشتر با دانشآموزان در ارتباط هستند، بیشازپیش تأثیرگذار خواهد بود.
وی تاکید کرد: در مرحله نخست آموزگاران باید سطح یادگیری و اطلاعات دانشآموزان را مد نظر قرار دهند و با توجه به نبود شرایط برپایی کلاسهای درس در سالهای اخیر با دوره یک ماهه مطالب سالهای گذشته را بازخوانی کنند تا الفبای فارسی و قواعد نگارش زیر نظر معلمان بهصورت حضوری برای محصلان آموزش داده شود و آنها با یادگیری قوانین آموزشی وارد روند یادگیری سال تحصیلی جدید شوند.
مهدی افزود: در این مسیر، نقش مهمتر را والدین برعهده دارند، چراکه معلمان پایه دوم و سوم ابتدایی باید بخشی از زمان را برای کتب درسی متمرکز باشند تا بتوانند مطابق آن زمانبندی دروس پایه را به اتمام برسانند، زیرا اگر امسال نیز دروس خود را به پایان نرسانند، براساس بودجهبندی این دانشآموزان هنگامی که به پایههای بالاتر میروند باز هم با مشکلاتی مواجه خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بعضی از آموزشها و یادگیریها بهویژه قواعد ریاضی مانند ضرب، کسر و تقسیم در پایه سوم ابتدایی از اهمیت بهسزایی برخوردار هستند، چرا که یادگیری و کسب این اطلاعات زیربنای مباحث پایههای بالاتر است، لذا بسیار حائز اهمیت است که خانوادهها در این پایه تحصیلی توجه ویژهای به دانشآموزان و نحوه یادگیری آنها داشته باشند.
نظر شما